مواد اولیه، مالیات و آموزش؛ سه چالش بزرگ صنعت پوشاک

در همین راستا، مدیرعامل شرکت «ال‌سی‌من» در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی صنعت پوشاک گفت: در حال حاضر بخشی از مواد اولیه را از داخل تهیه می‌کنیم و در صورت عدم دسترسی یا محدودیت، بخشی را نیز از کشورهای مختلف از جمله ترکیه  وارد می‌کنیم. شاهین رهنما با بیان اینکه در حال حاضر صنعت پوشاک با تکنولوژی‌های روز در این حوزه فاصله دارد، افزود: دولت باید از شرکت‌ها حمایت و کمک کند تا مواد اولیه ارزان و باکیفیت در اختیار تولیدکنندگان قرارگیرد، خود شرکت‌ها هم باید در حوزه دسترسی آسان به مواد اولیه سرمایه‌گذاری کنند.

ضرورت سرمایه‌گذاری آموزش نیروی انسانی

وی همچنین آموزش نیروی انسانی را عنصر کلیدی در صنعت پوشاک دانست و افزود: برای ما مهم است که بتوانیم به درستی در حوزه نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کنیم و افرادی را به کار بگیریم که از معیارهای لازم برای فعالیت در این بخش از صنعت خرده‌فروشی برخوردار باشند. این تولیدکننده پوشاک ادامه داد: نیروهای انسانی باید ماهر و  دارای احساس مسوولیت   باشند تا وظایف خود را به درستی انجام دهند و برای فراگیری مباحث تخصصی روز انگیزه داشته باشند.

آینده خرده‌فروشی مدرن

رهنما همچنین درباره آینده صنعت خرده‌فروشی مدرن در کشور گفت: در این حوزه برندهایی در این شرایط اقتصادی شکل گرفته که قابل احترام است. در بخشی هم نیاز به اصلاح داریم، چون در مواردی الزامات آن رعایت نمی‌شود.  مدیرعامل شرکت «ال‌سی‌من» با تاکید بر اینکه مهم‌ترین شاخصه یک برند داشتن هویت و ادبیات خاص است، تاکید کرد: یک برند باید در کسب و کار خود استمرار داشته باشد و فقط به دنبال این نباشد که کالا را در محیطی عرضه کند. ما در برندسازی به دنبال فروش و جلب احترام و اعتماد هستیم و در چنین فضایی است که برندسازی اتفاق می‌افتد و در حوزه صادرات هم می‌تواند موفق عمل کند.  رهنما با اشاره به اینکه امروزه صنعت خرده‌فروشی با توجه به روی کارآمدن صنعت بلاکچین‌ها، nft‌ها و بخش آنلاین کاملا متفاوت از گذشته شده است، ادامه داد: متغیرهای مشتریان آینده متفاوت با مشتریان سالیان گذشته خواهد بود، چرا که انتظارات و دیدگاه‌های مشتری امروز متفاوت شده است. لذا فعالان صنعت باید بیشتر به این موضوع اهمیت بدهند و در چنین فضایی برندسازی و سرمایه‌گذاری کنند.  مدیرعامل شرکت «ال‌سی‌من» یادآور شد: در حوزه خرده‌فروشی با مصرف کننده نهایی روبه‌رو هستیم و باید به دنبال سهولت خرید مشتری و ایجاد رضایت قلبی پایدار باشیم ممکن است یک برند هر روز خلاقیت به خرج ‌دهد و دسترسی‌های بهتری را برای مشتری ایجاد کند؛ اما چون کیفیت لازم و اطمینان خاطر و خدمات پس از فروش را به مشتری نمی‌دهد، او رضایت ندارد.  وی تاکید کرد: در مسیر رشد نباید به هر قیمتی و بدون ایجاد زیرساخت و بستر لازم رشد کنیم. چون در ظاهر ممکن است رشد باشد ولی در واقع عقبگرد است. طی دو سال گذشته به واسطه تحریم‌ها اقتصاد ما بسته است و برندها نباید در این دام بیفتند که تصور کنند چون اقتصاد ما بسته است، پس هرچه که تولید کنند، می‌توانند بفروشند.

تسهیل صادرات؛ مهم‌ترین درخواست

وی همچنین درباره درخواست‌ها و انتظارات از دولت جدید، گفت: ساده کردن امور و تسهیل صادرات کمترین انتظار ما از دولت جدید است. دولت باید دیپلماسی اقتصادی را فعال و امکان ارتباطات بین‌الملل را فراهم کند تا شرکت‌ها امکان صادرات داشته باشند. ما انتظار افزایش جایزه صادراتی را نداریم و درخواستمان از دولت، کمک به تولیدکننده است تا بتواند  تولیدات خود را صادر کند. رهنما ادامه داد: امکان صادرات پوشاک ایران حداقل به کشورهای همسایه با توجه به ارتباطات خوبی که با این کشورها داریم، دور از دسترس نیست. محصولی که برای مارکت ایران تولید می‌کنیم، الزاما نمی‌تواند صادر شود و دولت باید در حوزه صادرات در صنعت خرده‌فروشی کمک کند. وی با بیان اینکه همچنین در حوزه تحقیق و توسعه بازار نیاز به حمایت دولت و نهادهایی از جمله وزارت امور خارجه، سفارتخانه‌ها و وزارت امور اقتصاد و دارایی داریم، گفت: وزارت اقتصاد و امور دارایی و گمرک می‌توانند در زمینه تسهیل ورود کالا به کشور به تولیدکننده‌ها بسیار کمک کنند.

افزایش اشتغال‌زایی و توسعه سهم بازار

این تولیدکننده با اشاره به اینکه شرکت ال‌سی‌من، تولیدکننده پوشاک در شهرک صنعتی پرند واقع شده است که طی  ۱۴ سال اخیر با به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن، آخرین تکنولوژی صنعت و دستگاه‌های به روز را وارد کشور کرده است، تصریح کرد: این شرکت در حوزه خرده‌فروشی در زمینه تولید پوشاک مردانه فعالیت می‌کند و همه محصولاتی که بسته پوشاک آقایان مربوط می‌شود را تولید می‌کند. همچنین در حوزه کیف و کمربند و کفش با همکاری چند تامین‌کننده اقدام به تولید این محصولات می‌کند.  مدیرعامل شرکت «ال‌سی‌من» با بیان اینکه نزدیک به ۵۰۰ نفر به طور مستقیم در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند که با احتساب نیروهای شاغل در دفاتر و فروشگاه‌ها این تعداد به حدود ۸۰۰ نفر می‌رسد، اظهار کرد: پیش‌بینی شده که با توسعه شعب شرکت ال‌سی‌من تعداد نیروهای شاغل در این مجموعه تا پایان سال ۱۴۰۱ به بیش از هزار نفر برسد. هم اکنون این واحد تولیدی با داشتن نزدیک به ۳۰ شعبه در کشور در مسیر توسعه قرار دارد. بخش عمده شعب در تهران واقع شده‌اند و در شهرهای دیگری نظیر اصفهان و شیراز نیز شعب این مجموعه فعالند. تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود پنج شعبه به تعداد شعب این مجموعه در شهرهای مشهد، کرج و سیرجان اضافه خواهد شد. به گفته وی در حال حاضر ال‌سی‌من با چابک‌سازی سازمان، حدود ۳۵درصد از سهم بازار را با فروش آنلاین و آفلاین در اختیار دارد. رهنما خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طراحی و خلق محصول، یک حلقه بسیار کلیدی در زنجیره تولید پوشاک است، در مجموعه ال‌سی‌من کل محصولات برحسب نیاز و سلایق آقایان ایرانی توسط تیم متخصص خلق محصول این مجموعه طراحی می‌شود و پس از بازنگری و تطبیق‌پذیری با محصولات به مرحله تولید می‌رسد.

p27- (8)