این پتروشیمی ‌با تحقق ۱۱۷درصدی بودجه و افزایش  ۱۸۹درصد درآمدهای عملیاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سود خالص حدود ۳۶۰۰میلیارد تومان و سود عملیاتی حدود ۴۱۰۰میلیارد تومان به ثبت رسانده است، ضمن اینکه شاهد رشد ۳۰۰درصدی فروش محصولات این شرکت در ۹ ماه‌ ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم بودیم.

در سال ۹۹ هم شرکت اروند، موفق به ثبت رکوردهای تاریخی از زمان احداث شد و حجم تولید این شرکت به ۲میلیون و ۵۰ هزار تن رسید.

در این میان اگرچه شرکت پتروشیمی ‌اروند در سال ۹۹ و سال‌جاری توانسته رکورد تولید و سود را بزند، اما این شرکت تا دو سال پیش با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کرد و میزان تولید هم بین ۴۰ تا ۷۰‌درصد ظرفیت، متغیر بود.

طرح‌های توسعه‌ای

پتروشیمی‌اروند در سال ۸۹ با بهره‌گیری از روزآمدترین فناوری جهان به بهره‌برداری رسید، ظرفیت تولید این مجتمع ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال در نظر گرفته شد.

البته طی سال‌های گذشته هیچ گاه شاهد تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول توسط پتروشیمی ‌اروند نبودیم، اما در سال گذشته و پس از ۱۰ سال ظرفیت تولید این مجتمع به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال رسید و رکورد را شکست.

حالا و در شرایطی که پتروشیمی ‌اروند به بالاترین میزان تولید در سال‌های گذشته رسیده، مسوولان این مجموعه وعده‌هایی درباره بهبود شرایط موجود و آغاز طرح‌های توسعه این شرکت در سال‌های آینده و افزایش تولید  داده‌اند و قرار است که مجوز احداث یک واحد دیگر وینیل کلراید (VCM) و همچنین یک واحد دیگر پلی‌وینیل کلراید صادر شود.

مدیرعامل پتروشیمی ‌اروند هم وعده داده که طی ۵ سال آینده با ایجاد طرح‌های توسعه تولیدات شرکت ۲ برابر می‌شود.

خودکفایی ۸۰‌درصدی اروند

مجتمع پتروشیمی ‌اروند به عنوان مجتمع بزرگ زنجیره کلر  پایه‌گذاری شد و حالا به بزرگ‌ترین زنجیره PVC کشور تبدیل شده و اصلی‌ترین تامین‌کننده خوراک مجتمع‌های PVC کشور محسوب می‌شود و بیش از ۸۰‌درصد نیازهای خود را از داخل کشور تامین می‌کند.

این پتروشیمی ‌تامین‌کننده نیاز داخل و خارج از کشور بوده و در زمینه صادرات هم توانسته است‌ بازارهای بین‌المللی را به دست آورد.

این شرکت در سال ۹۸ با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تغییراتی را در اصلاح فرآیند کارخانه pvc انجام داد که موجب افزایش تولید چند برابری این محصول در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه آن در سال ۹۸ شد.

شرکت اروند، محصولات پی‌وی‌سی و کاستیک را به بعضی کشورهای خاورمیانه صادر می‌کند و ۳۰‌درصد از محصولات خود را صادر می‌کند و مشکلات مربوط به تحریم و موانع موجود نتوانسته است در صادرات محصولات این شرکت وقفه‌ای ایجاد کند.

حضور موفق اروند در بورس کالا

پتروشیمی ‌اروند در بورس کالا هم حضور دارد و صددرصد فروش محصولات آن اعم از جامد و مایع از طریق بورس کالا صورت می‌گیرد به استثنای آنچه محصولات مایع این شرکت‌(کاستیک) از طریق خط لوله به شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ‌در حال انجام است.

شرکت پتروشیمی ‌اروند در ۶ ماه‌ نخست سال‌جاری با مجموع ارزش فروش ۳۳۶۴ میلیارد تومان، عرضه ۱۶۳هزار و ۳۷۵ تنی در بورس کالا را محقق کرده که رکورد تازه‌ای در عرضه محصولات در رینگ حوزه پتروشیمی‌ محسوب می‌شود.

البته با وجود حضور موفق اروند در بورس کالا، فعالان و کارشناسان اقتصادی انتقادهایی را در زمینه فروش محصولات این پتروشیمی ‌وارد می‌کنند. مثلا اینکه چرا محصولات pvc و دیگر محصولات اروند در بورس کالا با افزایش قیمت فروش و بازار واسطه‌ای مواجه است و در واقع مصرف‌کننده واقعی محصولات به سختی می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، اما با این وجود این مشکل همچنان حل نشده باقی مانده است.

مدیران این مجموعه هم بارها در پاسخ به این انتقادات اعلام کرده‌اند که نحوه فروش و رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده واقعی یا حتی قیمت‌گذاری محصولات در بورس‌کالا در نظارت شرکت نیست. اگرچه قبل از ورود محصول به بازار می‌توان با توجه به نیاز بازار یا کاهش التهابات آن، کنترلی اعمال شود، اما نظارت آن بعد از ورود محصولات به بورس کالا در حیطه اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس کالا و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌به عنوان قیمت‌گذار محصولات پایه پتروشیمی ‌و... است.

برنامه برای عرضه اولیه

فارغ از حضور پتروشیمی ‌اروند در بورس کالا، طی سال‌های گذشته بارها قرار بود که سهام این پتروشیمی‌ عرضه شود، اما هر بار به بهانه‌ای این موضوع به تاخیر افتاد.

سرانجام در سال ۹۹  و با توجه به موافقت هیات ‌پذیرش سازمان اوراق بهادار در جلسات ۲۶ شهریور، ۱۵ دی‌ماه و ۲۹ بهمن‌ماه با پذیرش سهام شرکت پتروشیمی ‌اروند در بورس اوراق بهادار تهران موافقت و نماد این شرکت هم در اسفند ماه سال گذشته در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران ثبت شد. در همین راستا شرکت پتروشیمی ‌اروند به عنوان پانصد و هشتاد و ششمین شرکت پذیرفته شده در بخش «محصولات شیمیایی» گروه «تولید مواد شیمیایی اساسی» و طبقه «تولید پلاستیک اولیه و لاستیک ترکیبی» با کد «۴۴۱۳» و نماد «اروند» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

البته همچنان سهام پتروشیمی ‌اروند در بورس عرضه نشده و با وجود آنکه شرایط بورسی شدن این شرکت کاملا مهیاست و درج نماد هم شده، اما به دلیل شرایط کنونی بازار سرمایه، هلدینگ خلیج‌فارس و سازمان بورس فعلا اقدامی ‌در این راستا انجام نداده‌اند. اگرچه سهام پتروشیمی‌ اروند در بورس عرضه نشده، اما نگاهی به اعداد و ارقام مربوط به فروش، سود و... این پتروشیمی ‌نشان می‌دهد که این شرکت طی سال گذشته و امسال رشد قابل قبولی در حجم فروش و سوددهی داشته و در بورس کالا هم به عنوان شرکت برتر در رینگ پتروشیمی ‌و فرآورده‌های نفتی حضور داشته است. رکوردشکنی‌های شرکت پتروشیمی ‌اروند در میان سایر شرکت‌های حوزه پتروشیمی ‌نشان‌دهنده  آن است که این شرکت با وجود مشکلاتی که در سال‌های اخیر داشته، اما با اعمال تغییرات ساختاری و مدیریتی توانسته کارنامه خود را بهبود دهد و در حال حاضر هم به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش حجم تولید است.