افزایش 82 درصدی سود خالص پتروشیمی ‌نوری

18

تحقق 104 درصدی برنامه‌های تولید

پتروشیمی ‌نوری در دوره 9 ماهه سال جاری توانسته  به میزان 3میلیون و 463هزار  تن محصول تولید کند. این در حالی است که میزان برنامه مصوب این شرکت برای این بازه زمانی 3میلیون و 343 هزار  تن بوده و این موضوع نشان‌دهنده تحقق 104 درصدی برنامه‌های تولید شرکت است. از سوی دیگر باید بیان کرد حجم محصولات تولیدی در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری نسبت به حجم محصولات تولید شده در بازه زمانی 9 ماهه سال گذشته  (3میلیون و 637هزار تن) با کاهش 7 / 4درصدی روبه‌رو بوده است.

در مورد سبد محصولات این شرکت باید اشاره کرد که سبد محصولات تولیدی پتروشیمی ‌نوری در دو دسته محصولات اصلی و فرعی قرار می‌گیرند. محصولات آروماتیک شرکت شامل بنزن، پارازایلین و ارتوزایلین هستند که جزو محصولات اصلی و نهایی این مجتمع طبقه‌بندی می‌شوند و عموما در صنایع پایین‌دستی مورد مصرف قرار می‌گیرند، که می‌توان از نمونه آنها  به تولید در سموم دفع آفات، صنایع رنگ‌سازی، رزین‌ها، بطری‌های یک‌بار مصرف، تهیه نایلون، ترکیبات دارویی، تهیه اتیلن بنزن و فنل، مواد شوینده و تولید پلی‌استرها، الیاف مصنوعی و حلال‌های صنعتی اشاره کرد. همچنین محصولات فرعی مجتمع نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین خوراک‌های واحدهای الفینی و همچنین قابل استفاده در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمیایی و سوخت هستند.

افزایش 114 درصدی درآمد‌های عملیاتی به کمک نرخ فروش

درآمدهای عملیاتی پتروشیمی ‌نوری در 9 ماهه سال 1400 برابر با 513 هزار و 311 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل (240 هزار و 226 میلیارد ریال)  به میزان 114 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که حجم فروش در بازه 9 ماهه سال‌جاری به میزان  213 هزار و 435 تن (حدود 6 درصد) کاهش داشته است‌، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت  افزایش 114 درصدی درآمد‌های عملیاتی عمدتا ناشی از افزایش در نرخ فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.

در مورد فروش داخلی باید بیان کرد، مشتریان داخلی محصولات شرکت پتروشیمی‌ نوری شامل مجتمع‌های پتروشیمی ‌داخلی (خریدار خوراک مورد نیاز از دیگر مجتمع‌ها هستند)، صنایع استراتژیک داخلی و تولیدکنندگان داخلی محصولات صنایع پایین‌دستی هستند. نرخ فروش محصولات در داخل کشور بر اساس نرخ‌های مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌تعیین می‌شود. همچنین کلیه محصولات پتروشیمی ‌نوری در داخل ایران از طریق بازار بورس کالا و نیز از طریق بازار خارج از بورس کالا از طریق عقد قراردادهای بلندمدت با کلیه شرکت‌های پتروشیمی‌ واقع در مناطق ویژه اقتصادی و انرژی به فروش می‌رسد.

پتروشیمی‌ نوری در بازه 9 ماهه سال جاری توانسته است با فروش یک‌میلیون و 721 هزار  تن از محصولات خود( شامل  برشC5  ، برش سبک ، گاز مایع ، رافینیت، بنزن، روماتیک سنگین، پارازایلین و برش سنگین )    در بازار‌های داخلی به میزان 135 هزار و 803 میلیارد ریال درآمد کسب کند. در میان محصولات فروخته شده برش سبک (LIGHT END ) در داخل کشور  با ۶۴۳,۱۰۶ تن فروش،  در‌آمدی 84 هزار و 804 میلیاردی را برای این شرکت حاصل کرده و در میان سایر محصولات فروش رفته این شرکت در داخل کشور  بیشترین سهم از حجم و درآمد فروش داخلی را به خود اختصاص داده است، اما به دلیل بهای تمام شده بالای این محصول، سود ناخالص ایجاد شده از طریق فروش برش سبک  (6 هزار و 973 میلیارد ریال) در بازار داخلی کمتر از سود ناخالص حاصل از فروش بنزن ( 19 هزار و 231 میلیارد ریال)، برش سنگین  (10 هزار و 244 میلیارد ریال) و پارازایلین (9 هزار و 249 میلیارد ریال) بوده است.

مشتریان خارجی محصولات شرکت پتروشیمی ‌نوری تولیدکنندگان بزرگ پایین‌دستی خارجی و توزیع‌کنندگان عمده بین‌المللی هستند و فروش‌های صادراتی این شرکت با توجه به نیازهای بازار جهانی و از طریق شرکت کارگزار فروش به فروش می‌رسد. پتروشیمی ‌نوری در 9 ماهه سال جاری به میزان یک میلیون و 702هزار  تن محصولات خود را در بازار خارج از کشور به فروش رسانده و از این میزان فروش، درآمدی 248 هزار و 362 میلیارد ریالی به‌دست آورده است. در میان محصولات صادراتی این شرکت، بیشترین حجم صادرات (۶۸۱,۶۱۰ تن)، بیشترین درآمد ( 94 هزار و 77 میلیارد ریال) و بیشترین سود ناخالص  حاصل شده ( 22 هزار و 526 میلیارد ریال ) مربوط به فروش رافینیت بوده است.

بهای تمام شده،  79 درصد از درآمد‌های عملیاتی را پوشش می‌دهد

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌نوری در 9 ماهه سال جاری به میزان 404 هزار و 309 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (185 هزار و 159 میلیارد ریال) افزایشی 118 درصدی داشته و عمده‌ترین سهم از بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی مربوط به مواد مستقیم مصرفی بوده است. در مورد نرخ خوراک دریافتی مهرماه، پتروشیمی‌ نوری در گزارشی در دوم بهمن اعلام کرده است «پیرو افشای انجام شده در صورت‌های مالی ۹ ماهه سال‌جاری، به این وسیله به استحضار می‌رساند نرخ خوراک دریافتی این شرکت بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید  ۹۵ درصد فوب صادراتی باشد که به نظر می‌رسد قیمت مهر ماه پرداختی به  شرکت ملی نفت بیشتر از مصوبه مجلس بوده و همین موضوع سود ۹ ماهه شرکت را تحت تاثیر قرار داده است.» در نتیجه نرخ مهر ماه مورد تایید شرکت نبوده و موضوع افزایش نرخ از شرکت ملی نفت در دست پیگیری است، اما همین نرخ دریافتی از شرکت ملی نفت ملاک قیمت تمام شده مهر در گزارش عملکرد ۹ ماهه در نظر گرفته شده است. با توجه به موارد ذکر شده، 79 درصد از درآمد‌های عملیاتی این شرکت توسط بهای تمام شده پوشش داده شده  و 21 درصد باقی‌مانده از درآمد‌های عملیاتی، سود ناخالص 109 هزار و یک میلیاردی این شرکت را ایجاد کرده است.

سهم قابل توجه هزینه حق‌العمل و کمیسیون فروش در هزینه‌های اداری - عمومی‌ و فروش

هزینه‌های فروش، اداری و عمومی‌ پتروشیمی ‌نوری در 9ماه سال جاری به میزان 29 هزار و 184 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 13 درصد افزایش داشته است. از میان عناوین تشکیل‌دهنده هزینه‌های فروش، اداری و عمومی، سهم حق‌العمل و کمیسیون نسبت به سایر عناوین بسیار برجسته‌تر است به گونه‌ای که 90 درصد از هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ‌به این عنوان اختصاص دارد و شرکت در 9 ماه سال‌جاری مبلغی به میزان 26 هزار و 319 میلیارد ریال به هزینه‌های حق‌العمل و کمیسیون فروش اختصاص داده است. همچنین به علت سهم بالای این عنوان از هزینه‌های فروش، اداری و عمومی، شرکت در برآورد خود از تغییرات هزینه‌های عمومی‌، اداری در آینده به این عنوان اشاره و بیان کرده است که در صورت تغییر نرخ مواد اولیه و نرخ تسعیر پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های حق‌العمل کاری و کمیسیون فروش متناسب با تغییرات نرخ مواد اولیه و هزینه مواد مصرفی متناسب با میزان تورم افزایش یابد.

همچنین در بازه زمانی مورد گزارش، سایر درآمدهای عملیاتی این شرکت به میزان 4 هزار و 597 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش 79 درصدی همراه شده و دلیل اصلی این کاهش کاهش سود تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی مرتبط با عملیات شرکت بوده است. با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی پتروشیمی ‌نوری در بازه زمانی 9 ماه سال جاری برابر  با 84 هزار و 414 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ( 51 هزار و 352 میلیارد ریال) به میزان 64 درصد افزایش یافته است.

بیش از 15 هزار میلیارد ریال سود سرمایه‌گذاری‌های بانکی پتروشیمی ‌نوری

سایر درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌نوری در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 15 هزار و 761 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 61 درصدی همراه بوده است. بیش از 99 درصد از این درآمد‌ها  و به میزان 15 هزار و 704 میلیارد ریال  از محل سود حاصل از سرمایه‌گذاری نزد بانک‌ها حاصل شده است. از سوی دیگر در دوره 9 ماهه سال جاری هزینه‌های مالی پتروشیمی ‌نوری به میزان 324 میلیارد ریال بوده که شرکت دلیل این هزینه‌ها را گشایش اعتبار اسناد داخلی بابت پرداخت خوراک دریافتی به شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است.

در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی 9 ماهه (حسابرسی نشده)، سود خالص پتروشیمی‌ نوری در این بازه زمانی به میزان 99 هزار و 847 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه قبلی 82 درصد افزایش داشته است.

افزایش بدهی‌های پتروشیمی ‌نوری

در جدول برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی ‌نوری آورده شده است. اطلاعات جدول از گزارش‌ها و صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال استخراج شده است. طبق اعداد موجود در  جدول، نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته و همچنین سال مالی 99 کاهش یافته که این موضوع نشان‌دهنده کاهش سود‌دهی فعالیت‌های این شرکت است. در مورد نسبت آنی باید بیان کرد در بازه زمانی مورد گزارش گرچه این عنوان نسبت به سال مالی گذشته با کاهش روبه‌رو بوده، اما نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است و به طور کلی با توجه به میزان این عنوان می‌توان بیان کرد نسبت آنی پتروشیمی ‌نوری مناسب است. در مورد بدهی‌های پتروشیمی ‌نوری، حجم بدهی‌های این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش (333 هزار و 873 میلیارد ریال) نسبت به مجموع بدهی‌های دوره 12 ماهه سال گذشته  (127 هزار و 840 میلیارد ریال) به میزان 161 درصد افزایش یافته است. البته میزان مجموع دارایی‌های این شرکت نیز در بازه زمانی مورد گزارش (452 هزار و 487 میلیارد ریال) نسبت به دوره 12 ماهه سال جاری ( 274 هزار و 407 میلیارد ریال) با افزایش 65 درصدی روبه‌رو بوده است. در نهایت، گرچه نسبت بدهی‌ها در بازه زمانی مورد گزارش در مقایسه با دوره 12 ماهه سال گذشته با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بوده است، اما در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، این عنوان با افزایش چشمگیری همراه نبوده است. همچنین در مورد مطالبات این شرکت باید بیان کرد در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری  مطالبات شرکت نسبت به دوره پایان سال قبل حدود 57 درصد افزایش داشته و این افزایش ناشی از افزایش مبلغ فروش بوده است.