به طور دقیق‌تر در حوزه بلاک‌چین وقوع برخی مسائل می‌تواند منجر به آسیب مردم و به تبع آن، ضرر کشور شود. نمونه بارز این اتفاق‌ها، فریب مردم و استفاده از هویت آنها برای کلاهبرداری، فروش دارایی‌های دیجیتال تقلبی به مردم، ارائه مشاوره با قیمت بالا بدون داشتن دانش و... است.

در خصوص وضعیت نامشخص قانونی رمزارزها و سایر زیرشاخه‌های بلاک‌چین، مدیرعامل هلدینگ «نیک‌اندیش» عنوان کرد: در شرایط نبود قانون فرصتی مهیا می‌شود که برخی افراد سودجو و منفعت‌طلب، از عدم آگاهی و دانش مردم سوءاستفاده کنند. هم‌اکنون با توجه به شفاف نبودن قوانین این حوزه و وجود فضای خاکستری، بیش از پیش شرایط برای کلاهبرداران هموار شده است.

وحید والی در ادامه در مورد آسیب‌های تعلل در قانون‌گذاری گفت: اگر حاکمیت به سرعت نتواند با کمک مشاوره فعالان این صنعت تصمیم‌های صحیح اتخاذ کند، نه تنها هیچ ابزار کنترلی بر آسیب‌ها نخواهد داشت، بلکه باعث خروج‌ سرمایه‌ها و فرصت‌ها از کشور نیز می‌شود. به گفته وی اگرچه در چند وقت اخیر تا حدودی شاهد اقدامات مطلوب حاکمیت در عرصه قانون‌گذاری و شفافیت بوده‌ایم، اما مشاوره‌های غلط در حال سوق این تصمیم‌ها به مسیر اشتباه و فضای رانتی است.

متن زیر ماحصل گفت‌وگو با وحید والی، مدیرعامل هلدینگ «نیک‌اندیش» در رابطه با موضوع وضعیت قانون‌گذاری و شفافیت رمزارز‌ها در کشور است.

به طور کلی آسیب‌هایی که نبود قوانین مشخص در حوزه بلاک‌چین و رمزارز ایجاد می‌کند شامل چه مباحثی می‌شود؟ برای جلوگیری از آسیب‌های تعلل در قانون‌گذاری این حوزه، شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی چه اقداماتی می‌توانند داشته باشند؟

فرصت‌هایی که در حوزه بلاک‌چین وجود دارد را می‌توان به شمع در حال خاموشی تشبیه کرد، تعلل در تصمیم‌گیری، رفتارهای سلبی و منفعلانه‌ای که تاکنون دولت در این خصوص داشته اغلب باعث دلسردی فعالان این حوزه شده که در نهایت منجر به سوءاستفاده برخی افراد سودجو و منفعت‌طلب، از عدم آگاهی و دانش مردم خواهد شد.

هم‌اکنون این افراد سود‌جو بدون دانش تخصصی و فقط با ارائه مشاوره‌های یک‌ساعته حق‌الزحمه‌ای دو هزار دلاری دریافت می‌کنند. از دیگر فعالیت‌های این افراد ارائه طرح‌های ناکارآمد در فضای بلاک‌چین به دولتمردان است تا بتوانند فضای رانتی ایجاد کنند، هرچند در نهایت ماهیت بلاک‌چین به واسطه شفافیت ذاتی، همه این تصمیم‌ها را نا‌فرجام خواهد گذاشت؛ اما در چنین شرایطی، فرصت‌های این حوزه به سبب بی‌تفاوتی مسوولان رو به افول و خامو‌شی خواهد رفت.

بخش‌خصوصی از جمله هلدینگ «نیک‌اندیش» چه اقداماتی در راستای تسهیل بهره‌برداری از بلاک‌چین در کشور داشته است؟

شرکت‌هایی مانند هلدینگ «نیک‌اندیش» همواره در تلاش برای آگاهی‌بخشی به جامعه هستند. آگاه کردن جامعه نسبت به فرصت‌ها و تهدید‌های این حوزه وظیفه و رسالت شرکت‌های بزرگی است که در بین مردم به مقبولیت رسیده‌اند؛ اما متاسفانه شرکت‌های خصوصی بدون داشتن پشتوانه معنوی از سمت حاکمیت نمی‌توانند به طور مناسب و کامل این وظیفه را ایفا کنند. چراکه حتی تصمیم‌ها و صحبت‌های کوچک اما نسنجیده از سمت حاکمیت می‌تواند باعث ایجاد فضای هرج و مرج در جامعه شود. در این شرایط مردم نسبت به صرافی‌های داخلی بی‌اعتماد خواهند شد که نتیجه آن خروج منابع مالی و سرمایه‌های انسانی از کشور است. شرکت «نیک اندیش» نیز در همین راستا در تلاش است با استفاده از ظرفیت‌های چشمگیر این حوزه برای کشور قدمی ‌در راستای منافع ملی بردارد.

از نظر شما وضعیت کلی کشور در رابطه با این حوزه چیست؟

در حال حاضر ستاد تحول ریاست جمهوری در تلاش است قوانین و ضوابطی برای این حوزه تدوین کند ولی اگر هوشمندانه عمل نکند نه تنها وضعیت سر و سامان نمی‌یابد بلکه باعث نابسامانی بیشتر آن خواهد شد؛ اما به طور کلی به نظر می‌رسد بسیاری از ظرافت‌ها و مسائل این حوزه همچنان از دید دولت پنهان مانده و هدف صرفا ارائه خروجی است و این همان چیزی است که بخش‌خصوصی را نگران کرده است.