این کارشناس حوزه معدن ادامه داد: از جمله مزایای این پروژه می‌توان به ارتقای کیفیت بوکسیت و خارج کردن عناصری همچون کربنات‌های کلسیم و منیزیم اشاره کرد. این امر منجر به مصرف کمتر سود کاستیک در تولید آلومینا و درنتیجه کاهش هزینه‌های شرکت خواهد شد. مدیرعامل شرکت آلومینای ایران تصریح کرد: این شرکت در زمینه گل قرمز نیز فعالیت‌های مطلوبی داشته و از سه تیکنر تعریف شده در این بخش، یک تیکنر به بهره‌برداری رسیده و در حال استفاده است. همچنین عملیات ساخت دو تیکنر دیگر با پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی طبق زمان‌بندی در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به پایان خواهد رسید. توسعه این امر می‌تواند مشکل کم‌عیار بودن بوکسیت شرکت را تا حد زیادی مرتفع کند.

زارع ادامه داد: پروژه توسعه‌ای شرکت در واحد ۱۸، بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد و فاز نخست آن تا پایان سال جاری و مابقی آن تا خرداد سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

فعالیت‌های اکتشافی

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با بیان این موضوع که این شرکت در حوزه فعالیت‌های اکتشافی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است، افزود: از جمله اقدامات مهم در این زمینه می‌توان به تهیه دو دستگاه مغزه‌گیری پیشرفته اشاره کرد که در حال حاضر این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و این امر می‌تواند وضعیت اکتشافی شرکت را در سال‌های آینده بهبود بخشد. وی یادآور شد: تبدیل بوکسیت‌‌های کم‌عیار به آلومینا در کارخانه آلومینای ایران، از دیگر دستاوردهای این شرکت است. این در حالی است که برخلاف از مدار خارج شدن معدن تاش، شرکت آلومینای ایران توانسته خوراک مورد نیاز کارخانه را تامین و از بوکسیت‌های کم‌عیار، آلومینا تولید کند. زارع گفت: براساس محاسبات انجام شده، پیش‌بینی می‌شد به دلیل کاهش کیفیت بوکسیت، تولید شرکت کاهش ۲۰هزار تنی را تجربه کند اما با تلاش و اقدامات فنی متخصصان این شرکت، نه تنها کاهش نیافت بلکه شاهد رشد تولید نیز بودیم.

تولید با تمام ظرفیت

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در پایان افزود: با توجه به بهره‌برداری از دیگ‌های کارخانه طی خرداد سال جاری، برخلاف مشکلات جهانی تامین آند از جمله افزایش قیمت حمل و نقل و قیمت آند، با تلاش ایمیدرو و شرکت آلومینای ایران، توانستیم با تمام ظرفیت به تولید شمش آلومینیوم ادامه دهیم. این در حالی است که روند تولید مطلوب بوده و مطابق ظرفیت مد نظر شرکت در حال انجام است.