ضرورت حمایت اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از تشکیل شرکت‌های چندملیتی

به چند دلیل باید به سمت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خارج از کشور و حوزه برون‌مرزی توجه ویژه داشته باشیم، چرا که در شرایط تحریم نمی‌توانیم کالا و خدمات صادر کنیم و به نسبت ارز کمتری وارد کشور می‌شود و به دنبال آن تولید ناخالص داخلی کشور کاهش پیدا می‌کند. از این رو دلیل اول جلوگیری از بروز رقابت‌های کاذب است تا برخی از صنوف آسیب نبینند. دلیل دوم وارد کردن ارز به کشور، ایجاد اشتغال و کارآفرینی و حمایت از تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذاران در شرایط تحریم است. لذا ضرورت دارد در شرایط فعلی با توجه به موضوع تحریم‌ها و کمبود ارز در کشور فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در خارج از کشور نیز راه‌اندازی کنیم.

با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشورهای دیگر اقدام بزرگی انجام می‌شود که پیامد آن کسب درآمدهای ارزی برای کشور است و تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان همه از این امر منتفع می‌شوند. در حال حاضر تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور به قدری زیاد شده که به نوعی در حال رقابت کاذب با همدیگر هستند. این ظرفیت‌ها و سرمایه‌ها را می‌توانیم به کشورهایی منتقل کنیم که از آن کشورها پول و ثروت به کشور ما وارد شود. عرضه کالاهای ایرانی در کشورهای خارجی درآمد ارزی برای ما به دنبال دارد و به جای رقابت کاذب در داخل کشور می‌توانیم در این مسیر حرکت کنیم.

تاکنون اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بنیان‌گذاران فروشگاه‌های زنجیره‌ای حمایت کرده و اتاق‌های فکر و کمیسیون‌های مفید و موثری در این بخش تشکیل شده است. اخیرا پیرو مذاکرات انجام شده درخصوص آموزش پرسنل فروشگاه‌های زنجیره‌ای درجهت مدیریت و راهبری فروشگاه‌های زنجیره‌ای دوره‌‌هایی تحت عنوان خدمات فروشگاهی در دانشگاه علمی‌ و کاربردی در حال برگزاری است و در واحد آموزش اتحادیه، استانداردسازی برای سرفصل‌های آموزشی خدمات فروشگاهی و در سطوح بالاتر، مدیریت و راهبری فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود. در واقع ما باید این را به یک علم و دانش تبدیل کنیم.

در این راستا پیشنهاد ما این است که اتحادیه به عنوان مجری و حامی ‌هماهنگ‌کننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمک کند تا اعضا با همکاری همدیگر در قالب شرکت‌های چندملیتی و چندمنظوره فروشگاه‌های خود را را توسعه دهند. ممکن است یک فروشگاه زنجیره‌ای از سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در کشورهای دیگر، ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز و عرضه کالاهای ایرانی در دیگر کشورها برخوردار نباشد. بنابراین اتحادیه می‌تواند با همکاری مجموع اعضای اتحادیه که به صورت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند، یک شرکت سهامی ‌بین‌المللی، چندملیتی و چندمنظوره ایجاد کند. اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان متولی این بخش می‌تواند آیین‌نامه و اساسنامه‌ای را تنظیم کند که براساس آن از فروشگاه‌های زنجیره‌ای دعوت کنیم در این پروژه بزرگ بین‌المللی سرمایه‌گذاری کنند و ما از این طریق بتوانیم کشورهای همسایه و سایر کشورها را فتح کنیم. حتی کسانی که دارای ملک و سرمایه در کشورهای مقصد هستند، می‌توانند در این شرکت سهامدار شوند. به این ترتیب می‌توانیم از امکانات کشورهای مقصد نیز درجهت رشد و توسعه فروش کالاهای ایرانی در کشورهای مقصد استفاده کنیم.

اگر اتحادیه آمادگی داشته باشد که این موضوع را در کمیسیون‌های مختلف بررسی کند، ما نیز در این زمینه آمادگی خود را برای حمایت از این فروشگاه‌ها اعلام و از فروشگاه‌های زنجیره‌ای دعوت می‌کنیم به صورت شرکت‌های چندملیتی و چند‌منظوره در کشورهای مقصد مشغول فعالیت شوند.