البته در میانه دهه۹۰ با مذاکرات بین‎المللی و رفع تحریم‎ها، کورسوی امیدی دمیده شد، اما دوام نیاورد و در کمتر از دو سال، صنعت خودرو در دست‎انداز سخت‎تری از محدودیت‎های بین‎المللی قرار گرفت. مرداد ۹۷ شروع سخت‎تر فعالیت صنعتی به ویژه برای خودروسازان و زنجیره تامین آنها بود. عدم تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز از سوی شرکت‎های خارجی سبب شد تا داخلی‎سازی قطعات خودروهای قدیمی ‌با طول عمر دو تا سه دهه آغاز شود. در دو سال اخیر بخشی از قطعات با مهندسی معکوس تولید شدند، اما آیا این امر به معنی پیشرفت است؟ در سال ۱۴۰۰ به چه دستاوردهایی در صنعت قطعه می‎توان اشاره کرد؟ محسن رزمخواه، عضو هیات‎مدیره انجمن قطعه‎سازان استان تهران و مدیرعامل شرکت صنعتی توکا صدر تولیدکننده دیسک و صفحه کلاچ در این باره گفت: سال ۱۴۰۰ با سال قبل آن تفاوتی نداشت و شاهد اتفاق خاصی در صنعت قطعه‎ نبودیم. این صنعت همچون سال‎های قبل با بحران کمبود نقدینگی مواجه بوده و همچنان مشکلات خرید محصولات مورد نیاز از خارج، چالش تامین ارز موردنیاز، مطالبات معوق و... از جمله معضلاتی بود که اجازه رشد را به صنعتگران نداد. تمام این عوامل به‎اضافه مجموع قوانین دست‎وپاگیری که در کشور وجود دارد تولید را در سال ۱۴۰۰ با سختی بسیار همراه کرده بود. به این ترتیب صنعت قطعه نتوانست تغییراتی اساسی در زیرساخت‎های خود داشته باشد.

این قطعه‎ساز درباره قوانین دست‎وپاگیر داخلی افزود: مشکلات قوانین داخلی در کنار محدودیت‎های خارجی سبب شد تا تولیدکنندگان فقط به روزمره مشغول باشند. به عنوان مثال اگرچه قانون رفع موانع تولید از سوی مجلس شورای اسلامی‌ به تصویب رسید، اما حتی یک بند این قانون در عمل اجرا نشد. اگر این قانون عملیاتی شده بود امروز می‎توانستیم از برخی «دستاوردهای حداقلی» در صنعت قطعه سخن بگوییم.

مدیرعامل شرکت صنعتی توکا صدر در ادامه سخنان خود با اشاره به عدم همراهی  بانک‎ها با صنعت گفت:  در تامین نقدینگی مورد نیاز از سوی بانک‎ها تغییری را شاهد نبودیم و  همچنان سیاست انقباضی خود را ادامه دادند. در نتیجه  تولیدکنندگان سال ۱۴۰۰ را با مشکلات عدیده مالی پشت‎سر گذاشتند.

محصولی قدیمی ‌به ‎نام تولید جدید

عضو هیات‎مدیره انجمن قطعه‎سازان استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا طرح «نهضت تعمیق ساخت داخل» دستاوردی را برای صنعت قطعه به همراه نداشت، گفت: در این طرح روند کندی از تولید قطعات محصول قدیمی ‌و از رده خارج‌شده از سوی قطعه‎سازان دنبال می‎شود که به لحاظ فناوری حرفی برای گفتن ندارند. تولید محصول جدید نیاز به تکنولوژی مدرن دارد. دانش فنی امروز صنعت خودرو بسیار متفاوت با یک دهه قبل است. بنابراین اگر بخواهیم محصولی تولید کنیم که رضایتمندی مشتریان را تامین کند باید با دانش و علم روز فعالیت داشته باشیم. تا وقتی که امکان ارتباط با همتایان خارجی برای تامین قطعه با دانش فنی روز وجود نداشته باشد تمام اهداف و برنامه‎ها به آمال و آرزوهای این صنعت گره می‎خورد. بنابراین محصولات جدیدی که از سوی شرکت‎های خودروساز در حال تولید است دارای همان کیفیتی هستند که محصولات قدیمی ‌آنها دارند. این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: در صورتی می‎توان به تغییر امیدوار بود که زیرساخت‎های صنعت خودرو چه در حوزه خودروسازی و چه قطعه‎سازی اصلاح شود. این موضوع که زیرساخت‎ها شامل چه مواردی می‎شوند بارها از زبان فعالان و کارشناسان صنعتی بیان شده است. ما باید بتوانیم در حوزه همین خودروهای بنزینی و دیزلی خط تولید و ماشین‎آلات به‎روز و تکنولوژی مجهز داشته باشیم. او گفت: اتوماسیون شدن و استفاده از خطوط تولید تمام روباتیک ضرورت امروز تولید است. «حداقل شدن» دخالت نیروی انسانی، درصد خطاها را کاهش داده و کیفیت محصولات را ارتقا می‎بخشد. تحقق این مساله نیازمند داشتن نقدینگی، دانش و مشارکت فرامرزی است که در حال حاضر هیچ یک از این موارد برای صنعت قطعه فراهم نیست. تنها با آنچه در اختیار داریم، با تغییر جزئی در ظاهر خودروها آن را به نام محصول جدید به بازار معرفی می‎کنیم. مصرف‎کننده هم در بازار انحصاری چاره‎ای جز پذیرش ندارد.

پازل ناقص تولید

در حوزه موتور خودرو، بعضی از شرکت‎های داخلی مبادرت به ساخت نمونه‎های جدید با امکانات بیشتر کرده‎اند که در حوزه سوخت، عنوان می‎شود کمک زیادی به کاهش آلایندگی خودرو و در نتیجه آلودگی هوا می‎شود. رزمخواه درباره موتورهای جدید هم معتقد است این محصولات دارای همان تکنولوژی قدیمی ‌موتورهای قبلی هستند. امروز ما بیش از دو دهه از فناوری موجود جهان عقب هستیم. اگر موتورهای خودروی جهان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند بیشتر به این فاصله موتورهای ما و آنها پی می‎بریم. پاشنه آشیل صنعت کشور «تحقیق و توسعه» است. ما دانش فنی در اختیار نداریم و با اطلاعاتی جزئی از برخی شرکت‎های دست دوم جهان می‎خواهیم محصول نو بسازیم.

وی یادآور شد: دانش پیشرفته حوزه موتور نزد خودروسازهای جهانی  است، چرا که جزو مجموعه‌های اصلی خودرو است. خودروساز نیز تا دستیابی به فناوری جدیدتر آن را در اختیار شرکت دیگر قرار نمی‎دهد. تنها شرکت‌هایی که با این خودروسازان همکاری و مشارکت دارند می‎توانند به این دانش دسترسی داشته باشند. متاسفانه با مختصر تغییرات فکر می‎کنیم تحولات اساسی رخ داده، در حالی که تحولات اساسی شاخص‎های خود را دارد. رزمخواه در پایان گفت: صنعت خودروی جهان به سرعت در حال حرکت به سوی هوشمندسازی وسایط نقلیه است، در حالی که ما در محصولات بنزینی و گازوئیلی قدیمی‌ خود با مشکلات اساسی روبه‎رو هستیم. به نظر می‎رسد سال ۱۴۰۰ در حالی رو به پایان است که صنعت قطعه افتخاری جز داخلی‎سازی برخی قطعات مربوط به چند دهه قبل ندارد.