خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین‌هاب گازی غرب آسیا

محمود امین نژاد افزود:پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین‌هاب گازی غرب آسیا با یک تیم توانمند در عرصه جغرافیایی سه استان اجرا شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیدبلند با ترکیب گاز ترش که از ان‌‌جی‌ال‌های(NGL) ۹۰۰و گاهی ۱۰۰۰گرفته می‌شود به اضافه خط لوله ششم سراسری گاز ایران که بیشتر اتان است با ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، اما از نیمه دوم سال آینده با توجه به چند پروژه و افزایش تولید نفت با ان‌‌جی‌ال‌های(NGL) ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ که گازهای همراه نفت دارند می‌توانیم به ۷۰درصد ظرفیت تولید برسیم.

امین‌نژاد درباره میزان تولید بیدبلند ادامه داد: از زمان راه‌اندازی بیدبلند در بهمن ماه ۹۹ نزدیک به ۲میلیون تن سیتوپلاس تولید و ۱۲میلیارد متر مکعب گاز طبیعی هم به شبکه گاز سراسری تزریق کرده‌ایم.

وی سود عملیاتی بیدبلند را در سال ۹۹رقمی ‌بیش از ۳هزار میلیارد دانست و افزود: این رقم با توجه به هزینه استهلاک و فعالیت با ظرفیت اسمی ‌پایین است و  با ایجاد ظرفیت کامل در آینده این درآمد بیدبلند به ۵/ ۱میلیارد دلار در سال می‌رسد که ۳۰۰الی۴۰۰میلیارد دلار آن سود مجتمع در سال خواهد بود. وی گفت: با اینکه هنوز به ظرفیت تولید نرسیده‌ایم، تاکنون ۴۰۰ میلیون دلار ارز به سامانه نیما عرضه کردیم.

وی با اشاره اینکه سایت پالایشگاهی بیدبلند در بهبهان مستقراست و محصولات تولیدی باید در مخازن -۴۲و -۵درجه نگهداری شود اضافه کرد: صادرات بیدبلند باید از اسکله‌های صادراتی انجام شود. بر همین اساس محصولات از بهبهان به منطقه مجیدیه ماهشهر ارسال می‌شود و در آنجا ۱۵الی۲۰روز با ظرفیت اسمی‌ذخیره انجام می‌شود.

مدیر عامل بیدبلند افزود: با همکاری  مطلوب شرکت ملی پخش و پالایش و پالایشگاه نفت آبادان یکی از اسکله‌های صادراتی بندر ماهشهر که متعلق به پالایشگاه آبادان است به بیدبلند اختصاص داده شد و بر اساس آن  زنجیره ارزش بیدبلند با افتتاح این مخازن تشکیل شد و اکنون بیدبلند دارای اسکله و تاسیسات مستقلی است. بر این اساس وابستگی بیدبلند به بندر امام رفع شد و در صورتی که خوراک کافی در دسترس داشته باشیم می‌توانیم با ظرفیت کامل کار کنیم.

وی ادامه داد:به ازای هر تن ۲۵دلار به بندر امام حق‌العمل کاری بابت صادرات محصولات ال پی جی پرداخت می‌کردیم همچنین بندر امام ۳درصد پرتی محصول برای ما لحاظ می‌کرد که این مبالغ با شرایط جدید حذف می‌شوند. امین‌نژاد تصریح کرد: هزینه حمل محصول پنتان پلاس شرکت نیز که با تریلی به یکی از مخازن منطقه سربندر سر حمل می‌شد  و همچنین هزینه ۱۵۰ الی ۱۸۰یورویی که بابت اجاره مخازن پرداخت می‌شد نیز حذف شده که بر همین اساس هزینه‌های شرکت کاهش و سودآوری آن افزایش خواهد یافت.

 وی در پایان  تاکید کرد: در این پروژه ۱۳میلیون نفر کارکرد بدون حادثه منجر به فوت ثبت کرده‌ایم.

امین‌نژاد یادآور شد: در این مدت با خوراک بیدبلند خلیج‌فارس، تعدادی از پتروشیمی‌های ماهشهر که به دلیل کمبود خوراک، به ظرفیت تولید نرسیده بودند مثل پتروشیمی‌امیرکبیر و همچنین پتروشیمی‌های بندر امام، مارون و فناوران به سود چند برابری دست یافتند.

وی خاطرنشان کرد: در جریان اجرای پروژه بیدبلند خلیج‌فارس، خیلی از اولین‌ها اتفاق افتاد از جمله اینکه برای اولین در کشور، کنسرسیوم پنج بانک ایرانی با لیدری بانک سپه برای کسب ۲/ ۲ میلیارد دلار از توسعه ملی ایجاد شد به گونه‌ای که جریان نقدینگی در جریان اجرای پروژه آن هم در سخت‌ترین شرایط تحریم و با محدودیت‌های فراوان، روزی ۸/ ۱میلیون دلار بود. یادآور می‌شود محصولات صادراتی پالایشگاه گازبیدبلند خلیج‌فارس از زمان بهره‌برداری تاکنون با امکانات موجود پتروشیمی ‌بندرامام راهبری می‌شد اما اسکله این شرکت در افتتاح اخیر به استقلال این مجموعه انجامید. با بهره‌برداری از تاسیسات و مخازن ذخیره‌سازی محصولات و اسکله مستقل بیدبلند خلیج فارس در مجیدیه بندرماهشهر، زنجیره تولید بیدبلند خلیج فارس تکمیل شد.

ساخت تاسیسات و مخازن ذخیره‌سازی و اسکله مستقل بیدبلند خلیج فارس با سرمایه‌گذاری ۲۷۰ میلیون یورو در زمینی به مساحت ۶۴ هکتار برای ذخیره‌سازی و صادرات محصولات ارزشمند پروپان، بوتان، و پنتان‌پلاس اجرا شده است. این تاسیسات و مخازن با دارا بودن دو مخزن ذخیره محصول پروپان با ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب، دو مخزن ذخیره محصول بوتان با ظرفیت ۴۴ هزار مترمکعب و دو مخزن ذخیره محصول پنتان پلاس با ظرفیت ۵۸ هزار مترمکعب، قابلیت ذخیره‌سازی در مجموع ۱۹۲ هزار تن محصولات صادراتی پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس را دارد.