بزرگ‌ترین کارخانه پیشرفته تولید خوراک استان قم تعطیل است

در این برنامه از بیش از ۱۰ کارخانه برتر تولیدکننده خوراک دام و طیور استان بازدید به ‌عمل آمد و مشکلات کارخانه‌ها یک به یک مورد اظهار نظر و بررسی قرار گرفت، در این بازدید نکته تلخی که به چشم خورد تعطیلی دو ساله بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده خوراک در استان بود که  باعث تاسف هیات همراه شد.

سید امیر سبزواری، مدیرعامل «کارخانه آریا دان رشد» گفت: این شرکت با سرمایه‌گذاری شخصی و استفاده از تجهیزات پیشرفته تولید آلمان در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر در شهرک شکوهیه قم در سال ۱۳۸۹ تاسیس و راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: کیفیت بالای محصولات تولیدی به دلیل استفاده از تکنولوژی روز باعث شد در همان سال‌های اولیه ضمن تامین بخش عظیمی از نیاز استان، محصولات به خارج از استان نیز ارسال شود و حتی مشتریانی در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس نیز متقاضی محصولات این کارخانه بودند.

سبزواری ادامه داد: این روند ادامه داشت تا اینکه در سال ۹۸ پس از مشکلات ارزی کشور و توزیع نهاده‌ها از طریق سیستم دولتی به دلیل مشکلات داخلی و عدم حمایت مسوولان این کارخانه با ظرفیت تولید ۶۰۰ تن در روز مجبور به تعدیل نیروی کار ۱۵۰ نفری خود به ۲۰ نفر شده و در حالت تعطیل به سر می‌برد. این کارشناس بخش خوراک افزود: این در حالی است که بارها با مراجعه به مسوولان وقت سازمان جهاد استان از آنها درخواست کردیم از پتانسیل‌های این کارخانه برای بهبود ضریب تبدیل خوراک و جلوگیری از هدر رفت نهاده‌ها در سطح استان استفاده شود که متاسفانه هیچ اراده‌ای مشاهده نشد و عملا باعث تعطیلی این کارخانه پیشرفته شدند. سبزواری افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و رئیس جدید سازمان جهاد استان و معاون جدید بهبود تولیدات دامی استان، رویه به طور کامل در استان در حال تغییر است و امیدواریم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم هرچه سریع‌تر این کارخانه را به مرحله تولید برسانیم.