تولید سالانه ۵هزار تن گوشت بلدرچین در کشور

همگام با توسعه این صنعت و عرضه گوشت بلدرچین، بازارهای مصرف گوشت و تخم آن نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده و با توجه به ارزش غذایی گوشت و تخم آن و بالا رفتن آگاهی‌های عمومی‌در زمینه تغذیه، انتظار آن می‌رود که استقبال عمومی‌از محصولات بلدرچین روز به روز افزایش یابد.

هم‌اکنون نیز تراکم مزارع پرورش بلدرچین بیشتر در نقاط مرکزی ایران بوده و این نقاط از قطب‌های مهم پرورش بلدرچین در ایران به شمار می‌روند. عمده مزرعه‌های پرورش بلدرچین و کبک در شهرهای میبد، کرمان، یزد و لرستان دایر بوده و طبق آمارهای موجود نزدیک به ۳۰۰ واحد فعال دارای مجوز در این حوزه فعالیت می‌کنند. کرمانشاه، تهران و توابع، آذربایجان غربی و زنجان از دیگر مراکز تولید و پرورش بلدرچین هستند.

در همین راستا مدیر بزرگ‌ترین واحد پرورشی بلدرچین گفت: در حال حاضر در این حوزه  تولید فراوان است  و اگر در شرایط فعلی زمینه صادرات فراهم بود می‌توانستیم صادرات  داشته باشیم.

‌احمد بافکار‌ در پاسخ به این سوال که چه عواملی عمدتا شرایط خوبی را برای وضعیت تولید بلدرچین رقم زده است، گفت: اول اینکه تعداد تولیدکنندگان افزایش یافته‌اند و این امر بر خوب بودن وضعیت تولید و افزایش تولید موثر بوده است. اگرچه اکثر کسانی که اخیرا وارد این بازار شده‌اند غیرقانونی و بدون مجوز هستند و در مکان‌های غیربهداشتی به اصطلاح خرده تولید دارند که ضرر آن برای واحد‌های پرورشی بزرگی است که هزینه بسیاری کرده‌اند و از امکاناتی مانند دکتر دامپزشک و... استفاده کرده‌اند تا تحت کنترل دامپزشکی تولیدات خود را ارائه بدهند.

عامل دیگری که بر مناسب بودن شرایط تولید موثر بوده بحث تامین بودن نهاده‌های مورد نیاز است. به طوری که خوشبختانه طی ۸ ماه گذشته همه امکانات و نهاده‌های مورد نیاز این صنعت به وفور موجود بود و اگرچه نوسان قیمتی داشتیم اما فراوانی نهاده در بازار موجب شد که تولید بالایی داشته باشیم. گفت‌وگوی ما با «احمد بافکار» مدیر بزرگ‌ترین واحد پرورشی بلدرچین را بخوانید.

با توجه به اینکه شما سهمیه نهاده ندارید غالبا این محصولات را با چه نوسانات قیمتی از بازار آزاد تهیه می‌کنید؟

بیشترین نهاده‌های مصرفی ما ذرت و سویا است و پس از آن نیز گندم و کنسانتره است. در یک مقطعی ما ذرت را با نرخ ۹ هزار و ۹۰۰ تومان و سویا را با نرخ ۱۰هزار و ۹۰۰ تومان نیز خریداری کرده‌ایم، اما در حال حاضر ذرت به ۷هزار و ۷۰۰ و سویا هم به ۹هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

در واقع تقریبا تمام نهاده مورد نیاز ما از بازار آزاد تامین می‌شود و ما مانند واحدهای پرورش مرغ سهمیه دولتی نداریم چون مرغ جزو خوراک‌های عمومی ‌مردم است و بنابراین دولت در مورد آن برای مردم به نوعی سوبسید می‌دهد. با این وجود اگر سهمیه زیاد باشد تا حدودی به ما نیز نهاده با نرخ دولتی می‌دهند؛ به طوری که از ابتدای سال تا به امروز از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان حدود ۲۰ درصد نهاده دولتی به ما تحویل داده‌اند.

به این ترتیب قیمت‌گذاری محصول تولیدی شما به چه صورت انجام می‌شود؟

در حقیقت قیمت محصول ما با خرید نسبت دارد؛ یعنی با هر نرخی نهاده‌ها را از بازار خریداری کنیم قیمت را متناسب با آن تغییر می‌دهیم. به عبارت دیگر عرضه و تقاضا و نرخ مواد اولیه‌ای که تهیه می‌کنیم تعیین‌کننده محصول نهایی ما است. با این وجود محصولاتی که واحدهای پرورشی غیرمجاز عرضه می‌کنند در بازار اختلال ایجاد می‌کند و کمی‌ نوسان قیمتی را رقم می‌زند. با این وجود در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم بلدرچین در بازار تهران ۷۵ هزار تومان است. اما در برج ۲ و ۳ سال جاری که کرونا شدت پیدا کرد به دلیل طبع گرمی‌که بلدرچین دارد تقاضا برای این محصول بالا رفت و هر آنچه تولید می‌شد سریعا بازار برای آن فراهم می‌شد و بنابراین در آن زمان تا حدودی قیمت‌ها هم بالا رفت.

با این تفاسیر الان حجم تولید در سراسر کشور چقدر است؟

در استان یزد در سال حدود ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ تن تولید می‌شود و در دیگر استان‌هایی که واحدهای پرورشی بلدرچین دارند مجموعا ۲هزار و ۶۰۰ تن تولید می‌شود. به این ترتیب در مجموع حدود ۵ هزار تن در کل کشور تولید می‌شود که تقریبا همه این تولیدات در کشور هم مصرف می‌شود و تا حدودی نیز مازاد تولید داریم که اگر زمینه فراهم شود می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم. البته مساله اینجا است که اگرچه الان اغلب کشورهای خلیج فارس تقاضای محصول از ما دارند، اما کشوری مانند عراق مدعی شده در ایران آنفلوآنزای مرغی است و بنابراین برای انجام مراودات تردید دارند. این در حالی است که آنفلوآنزای مرغی در استان‌های شمالی که مرغ‌های مهاجر دارد کم و بیش وجود دارد اما در دیگر استان‌ها به هیچ وجه آنفلوآنزا نداریم.

در مجموع حدود ۵هزار تن بلدرچین در کل کشور تولید می‌شود که تقریبا همه این تولیدات هم در کشور مصرف می‌شود.

پیش‌بینی شما از وضعیت تولید و بازار در سال ۱۴۰۱ چیست؟

اگر در تامین نهاده‌های مورد نظر مشکل نداشته باشیم به راحتی تولید خواهیم کرد و مشکلی در حوزه تولید بازار این محصول نخواهیم داشت. بنابراین می‌توان چشم‌انداز روشنی برای این بازار در سال آینده نیز متصور شد.