افزایش 141 درصدی سود خالص پتروشیمی ‌شازند

24

افزایش در درآمدهای عملیاتی به کمک افزایش نرخ فروش

شرکت پتروشیمی‌ شازند در بازه زمانی 9 ماهه سال‌جاری توانسته 367هزار و 966تن  از محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برساند که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهشی 6 درصدی داشته است. درآمد‌های حاصل از فروش داخلی این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 92 هزار و 647 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 94درصدی داشته است. در مورد فروش صادراتی‌، حجم فروش خارجی این شرکت در بازه زمانی مذکور با کاهشی یک‌درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 267هزار و 569  تن بوده است. درآمد‌های حاصل از فروش صادراتی این شرکت در این بازه زمانی به میزان 56 هزار و 265 میلیارد بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 149 درصد افزایش داشته است. با توجه به موارد ذکر شده، درآمد‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 148 هزار و 912 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (70 هزار و 375 میلیارد ریال) افزایشی 112 درصدی داشته است. شرکت در مورد این افزایش بیان کرده است که این امر  عمدتا به دلیل افزایش 121 درصدی متوسط نرخ‌های فروش بوده ‌و ‌همچنین استراتژی جابه‌جایی میزان فروش در بازارهای داخلی و صادراتی به هنگام افزایش نرخ در هر بازار نیز در این افزایش موثر بوده است.

افزایش هزینه‌های مرتبط با عملیات

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 100 هزار و 848 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (50 هزار و 890 میلیارد ریال) به میزان 98 درصد افزایش داشته است. افزایش بهای تمام شده عمدتا به‌دلیل افزایش 117 درصدی نرخ خرید مواد اولیه، افزایش‌های قانونی دستمزد مستقیم و همچنین افزایش سربار بوده است.

هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با افزایش 63 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 3 هزار و 284 میلیارد ریال بوده است. شرکت علت این افزایش را عمدتا افزایش قانونی حقوق و دستمزد، افزایش هزینه حمل و کارمزد فروش محصولات و همچنین افزایش‌‌ نرخ تورم در سال‌جاری اعلام کرده است.

از سوی دیگر سایر درآمد‌های شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 258 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهشی 92درصدی به همراه داشته است. همچنین سایر هزینه‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با افزایشی 915 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه و به میزان هزار و 731 میلیارد ریال بوده است.

با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی پتروشیمی ‌شازند در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 43 هزار و 305 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (20 هزار و 613 میلیارد ریال) افزایشی 110 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سایر درآمد‌های غیر عملیاتی

پتروشیمی ‌شازند در بازه زمانی مورد گزارش توانسته است به میزان 5 هزار و 837 میلیارد ریال از محل سود سپرده بانکی، 318 میلیارد ریال از محل سود حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام و هزار و 42 میلیارد ریال از محل درآمدهای غیرعملیاتی متفرقه درآمد کسب کند. مجموع این درآمد‌ها تشکیل‌دهنده 7 هزار و 198 میلیارد ریال درآمد‌های غیر عملیاتی شرکت بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 123درصدی داشته است. در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی پتروشیمی ‌شازند، سود خالص این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 46 هزار و 532 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 141درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی نسبت‌های مالی

در جدول بالا برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی ‌شازند آورده شده است. لازم به ذکر است اطلاعات جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. طبق اعداد موجود در جدول نسبت سود خالص به فروش در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری نسبت به سال مالی 1399 با افزایش روبه‌رو بوده، اما درصد حاشیه سود عملیاتی نسبت به دوره 12 ماهه سال مالی 99 با کاهش روبه‌رو بوده است. دلیل این موضوع را می‌توان در افزایش درآمد‌های غیرعملیاتی شرکت یافت.  نسبت آنی شرکت در بازه زمانی 9ماهه سال‌جاری به‌رغم افزایش نسبت به سال مالی 98، نسبت به سال مالی 99 با کاهش روبه‌رو بوده است. در نهایت باید بیان کرد که دوره وصول مطالبات شرکت از سال مالی 1398 تاکنون در حال کاهش بوده است.