افزایش 182 درصدی سود خالص پالایش نفت لاوان

13

افزایش حجم فروش داخلی و خارجی

پالایش نفت لاوان در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری توانسته است به میزان تقریبی یک میلیون و 186 هزار  تن از محصولات خود  (شامل 510 هزار  تن بنزین معمولی و یورو ۵ و حدود 675 هزار  تن نفت گاز) را در بازار‌های داخلی به فروش برساند که این حجم از فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل 6 درصد افزایش داشته است.

 درآمد حاصل از این فروش به میزان 130 هزار و 767 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 160 درصدی داشته است.

گرچه فروش داخلی سهم بیشتری از حجم فروش شرکت را نسبت به فروش صادراتی به خود اختصاص داده اما تنوع سبد محصولات صادراتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش متنوع‌تر از فروش داخلی و شامل  گاز مایع، نفت کوره، نفتا و گوگرد بوده است.

 حجم فروش صادراتی پالایش نفت لاوان در بازه زمانی مورد گزارش با 67 درصد افزایش نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، به میزان یک میلیون و 63هزار  تن بوده که سهم عمده‌ای از آن مربوط به دو محصول نفتا و گوگرد بوده است. درآمد‌های حاصل از فروش صادراتی شرکت در بازه زمانی مذکور به میزان 95 هزار و 708 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 278 درصدی داشته است.

با توجه به موارد ذکر شده، درآمدهای عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 226 هزار و 475 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (75 هزار و 542 میلیارد ریال) افزایشی 200 درصدی داشته است. این افزایش در درآمد‌های عملیاتی ناشی از افزایش در میانگین نرخ‌های ارزی فروش فرآورده‌ها و افزایش در میانگین نرخ تسعیر ارز و همچنین افزایش حجم فروش شرکت بوده است.

افزایش هزینه‌های پالایش نفت لاوان

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی پالایش نفت لاوان در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 198 هزار و 326 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (68 هزار و 660 میلیارد ریال) افزایشی 189 درصدی داشته است. شرکت بیان کرده است این افزایش در بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی عمدتا ناشی از افزایش در مقادیر مصرف مواد اولیه، افزایش در نرخ‌های ارزی نفت خام و میعانات گازی، افزایش نرخ ارز و افزایش سایر هزینه‌های تولید بوده است.

هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى شرکت نیز در بازه زمانی مورد گزارش با افزایشی 17 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 959 میلیارد ریال بوده است. همچنین در بازه زمانی مورد گزارش‌، هزینه‌های مالی شرکت با افزایش قابل توجه 257 درصدی نسبت به بازه مشابه سال گذشته به میزان 835 میلیارد ریال بوده است. شرکت در این رابطه بیان کرده است هزینه‌های مالی بهره‌های تحقق یافته تسهیلات دریافتی از بانک‌های تجارت‌، ملت و رفاه بوده و افزایش آن نسبت به دوره مالی مشابه قبل ناشی از افزایش دریافت تسهیلات از بانک‌های مذکور بوده است.

کاهش سایر درآمد‌های عملیاتی و غیر عملیاتی

سایر درآمد‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 842 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهشی 74درصدی داشته است. این درآمد‌ها تنها از محل تعدیل نرخ فروش فرآورده‌ها حاصل شده است. همچنین سایر درآمد‌های غیرعملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با 48 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 204 میلیارد ریال بوده که تنها از محل سود سپرده بانکی حاصل شده است.در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی منتشر شده پالایش نفت لاوان‌، سود خالص این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 21 هزار و 281 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 182 درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی نسبت‌های مالی

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی پالایش نفت لاوان آورده شده است. اطلاعات جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. طبق اعداد موجود در  جدول، نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت در بازه 9 ماهه سال جاری نسبت به دوره 12 ماهه سال گذشته با کاهش روبه‌رو بوده که این موضوع نشان‌دهنده کاهش سود‌دهی فعالیت‌های شرکت است. نسبت آنی این شرکت از سال 98 تا پایان دوره مورد گزارش در حال افزایش بوده که این موضوع نشان‌دهنده افزایش توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری از طریق دارایی‌های جاری است. در نهایت باید اشاره کرد که گرچه دوره وصول مطالبات نسبت به سال مالی 98 افزایش یافته، اما نسبت به دوره 12 ماهه سال مالی 99 کاهش داشته است.

معرفی شرکت

شرکت پالایش نفت لاوان (سهامی‌عام) به عنوان یکی از شرکت‌های پالایشی خصوصی شده بر اساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی فعالیت خود را در زمینه خرید نفت خام و میعانات گازی (خوراک دریافتی) و انجام عملیات پالایش خوراک دریافتی برای تولید فرآورده‌های نفتی و عرضه آنها به مشتری از سال 1377 آغاز کرده و در حال حاضر حدود 3درصد از حجم کل پالایش نفت خام و میعانات گازی داخل کشور و به تبع آن تولید فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور در پالایشگاه نفت لاوان انجام می‌شود. این شرکت در حال حاضر فرآورده‌های متنوعی را به بازار ارائه می‌کند که از میان آنها می‌توان به گازمایع، بنزین، نفت گاز یورو 4 و نفت کوره‌، گوگرد‌، نفتای سبک و سنگین اشاره کرد. موضوع فعالیت اصلی شرکت عبارت است از احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانه‌های صنعتی برای تولید، بازاریابی، فروش، صدور انواع مختلف محصولات نفتی، شیمیایی و مشابه، دریافت، معاوضه (سوآپ) و خرید خوراک پالایشگاه (نفت‌خام، مایعات گازی، گاز طبیعی و محصولات جانبی پتروشیمی) از شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران یا هر عرضه‌کننده داخلی و خارجی دیگر، انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربورها، ساختن فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، سوخت هواپیما و سایر مشتقات و فرآورده‌های جنبی.

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 100 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مطالبات سهامداران، مطالبات جاری و بلند‌مدت و سایر اندوخته‌ها به یک هزار و 143 میلیارد ریال رسیده است. طبق  اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، سازمان تامین اجتماعی با 51 درصد و موسسه صندوق بازنشستگی، وظیفه از کارافتاده و پس‌انداز کارکنان بانک‌های ملی و ادغام شده با 19 درصد، از سهامداران عمده این شرکت هستند.