به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، در این بازدید که جمعی از مسوولان شیلات کشور و همچنین شیلات استان تهران حضور داشتند، سیدحسین حسینی، رئیس شیلات کشور با اشاره به ظرفیت شرکت «آبزی اکسیرکوثر» اظهار کرد: اقدامات بسیار خوبی توسط این شرکت انجام شده است. به طور نمونه در حوزه پرورش ماهیان خاویاری که روزگاری صرفا برداشت از دریا انجام می‌شد، برنامه‌ریزی مطلوبی صورت گرفته و طرح‌های مورد نظر عملیاتی و به بهره‌برداری رسیده است. این اتفاق می‌تواند علاوه بر مهیا شدن شرایط عرضه و فروش این ماهی‌ها در محل مزرعه، منجر به حذف واسطه‌ها شود و از طرفی مصرف‌کننده هم بتواند به ماهی تازه و سالم دسترسی پیدا کند. با توجه به اقدامات صورت گرفته و روی کار آمدن مدیریت جدید که از نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص استفاده می‌کند، با ظرفیت‌های موجود انتظارمان جهش و تحول بزرگی در تولید آبزیان است.

شیلات چه کمکی می‌تواند در مسیر رشد و توسعه فعالیت‌های شرکت «آبزی اکسیرکوثر» داشته باشد؟ حسینی در این خصوص عنوان کرد: موضوعی که مورد غفلت واقع شده مدیریت دانش، دانش‌افزایی و همچنین ترویج است. استفاده از الگوهای موفق مزارع مختلف و ارتقای تکنولوژی می‌تواند به شرکت‌ها برای ارتقای این بخش موثر باشد و اگر در این خصوص درخواست مشخصی از طرف شرکت «آبزی اکسیرکوثر» باشد، کمک می‌کنیم.  وی در پاسخ به این سوال که با توجه به طرح راه‌اندازی اولین کارخانه نوآوری شیلاتی ایران از طرف شرکت «آبزی اکسیر کوثر» تا چه اندازه شیلات می‌تواند به تسهیل این امر کمک کند، گفت: اسفند سال ۱۴۰۰ با معاونت فناوری ریاست جمهوری جلسه‌ای داشتیم که بر اساس نیازسنجی نقشه راه شیلات تعیین و در۲۲ فروردین امسال تدوین شد. قطعا چنانچه فعالیت شرکت با آیین‌نامه مذکور منطبق باشد، استقبال می‌کنیم.

رئیس شیلات کشور با اشاره به نقش شرکت‌های پرورش ماهی و آبزیان در سلامت غذایی مردم اظهار کرد: در کشور ما سالانه یک میلیون و ۲۶۸ هزار تن آبزی تولید می‌شود که از این میزان ۷۱۵ هزار تن در شمال و جنوب به صورت صید و ۵۵۰ هزار تن به صورت آبزی‌پروری تولید می‌شود.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مصرف دو بار در هفته آبزیان از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری می‌کند و واقعیت این است که در حوزه ترویج بالا بردن مصرف آبزیان در کشور و به‌ویژه کلان‌شهر تهران عقب هستیم. در تهران هم اکنون ۷ هزار تن تولید آبزیان را شاهدیم که از این میزان ۵ هزار و ۲۰۰ تن ماهیان سردآبی است و ۱۴۰۰ تن به ماهیان گرمابی اختصاص دارد. ضمن اینکه معتقدم میزان تولید باید افزایش یابد، در زمینه تولید ماهی‌های زینتی هم نیازمند برنامه‌ریزی بهتر هستیم که خوشبختانه بحث پرورش ماهی‌های زینتی توسط خانواده‌ها و ایجاد اشتغال هم اکنون وضعیت رو به رشدی دارد و سالانه تولید ۳۹ میلیون بچه ماهیان زینتی در تهران را شاهدیم.