سیاوش ملکی‌فر با بیان اینکه از ۴۸ شرکت دانش‌بنیان استان هرمزگان، ۱۳ شرکت تاکنون هیچ خدمتی از صندوق نوآوری دریافت نکرده‌اند اظهار کرد: صندوق نوآوری بیش از ۶۰ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد که این شرکت‌ها می‌توانند به تناسب نیاز خود از آنها بهره‌مند شوند. وی در ادامه افزود: ضریب نفوذ تسهیلات صندوق نوآوری در هرمزگان ۴۵ درصد، توانمندسازی ۵۱ درصد و کل خدمات صندوق ۷۱ درصد بوده است.

وی سرمایه اولیه این صندوق را ۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این سرمایه در زمان خودش پاسخگوی نیازها بود، اما این مبلغ برای امروز و تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان کافی نیست و باید افزایش یابد، چرا که امروز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از ۶۶۰ شرکت رسیده است.

ملکی‌فر به ﻗﺎﻧﻮن ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺷﺮکت‌ها و ﻣوﺳﺴﺎت داﻧﺶ‌ﺑﻨﻴﺎن اشاره کرد و افزود: در این قانون برای کمک به تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات و شکوفاسازی و کاربردی کردن دانش فنی از طریق ارائه کمک و تسهیلات، صندوقی تحت عنوان «صندوق نوآوری و شکوفایی» تاسیس شد.

وی در ادامه به فعالیت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی در کشور اشاره کرد و گفت: این صندوق‌ها از جمله همکاران صندوق نوآوری در تامین مالی زیست‌بوم فناوری هستند. در حال حاضر ۶۹ صندوق پژوهش و فناوری در همه استان‌های کشور فعال است که در زمینه ارائه تسهیلات، ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری خطرپذیر مشغول فعالیت هستند.

ملکی‌فر در ادامه به میزان تسهیلات پرداختی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان طی سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: صندوق نوآوری در سال ۹۸ مبلغ ۲۸۷۳ میلیارد تومان، در سال ۹۹ مبلغ ۵۳۸۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات و خدمات ارائه کرده است.

وی با اشاره به عملکرد صندوق نوآوری در حوزه ارائه ضمانت‌نامه به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از آذر ۱۳۹۷ تا پایان اسفند سال گذشته ۳۳۳۴ فقره ضمانت‌نامه به مبلغ ۷۰۹۶ میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل صادر شده است که با دریافت این ضمانت‌نامه‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به انعقاد بیش از ۳۵۴۸۰ میلیارد تومان قرارداد با دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان دولتی شدند. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی میانگین زمان صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را کمتر از یک هفته اعلام کرد. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات این صندوق را متنوع و از آموزش و مشاوره تا حفاظت از مالکیت فکری، دریافت استانداردها، تاییدیه‌ها و گواهینامه‌ها، رویدادهای به‌هم‌رسانی، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری اعلام کرد و گفت: ۴۵/ ۲ میلیارد تومان حمایت بلاعوض در سال ۱۴۰۰ برای ۱۰۳۲۱ درخواست شرکت‌های دانش‌بنیان، پرداخت شده است.

ملکی‌فر در پایان با اشاره به توزیع خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در استان‌ها و بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان‌ها از این خدمات اظهار کرد: بسته همکاری با پارک‌های علم و فناوری با هدف افزایش بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در استان‌ها از خدمات توانمندسازی و عدالت در توزیع کشوری این خدمات، از طریق انعقاد و تمدید توافق‌نامه با ۳۱ پارک علم و فناوری اجرایی شده است.