سقف عرشه فولادی چیست؟

به جرات می‌توان گفت استفاده از سقف کامپوزیت عرشه فولادی یا همان متال دک یکی از سریع‌‌ترین، سبک‌‌ترین و اقتصادی‌‌ترین روش‌ها برای اجرای سقف در اسکلت‌‌های بتنی و فولادی است. این سقف‌‌ها سرعت نصب و آماده‌سازی بالایی دارند و این امکان را برای اکیپ اجرایی فراهم می‌کنند تا بتوانند حتی در هر روز هزار متر مربع را بتن‌‌ریزی کنند. این محصول می‌تواند زمان اجرای پروژه‌ها را تا ۶۰ درصد کاهش دهد و همین امر باعث محبوبیت آنها شده است.

تاریخچه سقف عرشه فولادی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که نخستین‌بار مهندسی به نام هنری پالمر، در سال ۱۸۲۰ سقف مرکب عرشه فولادی را در ابتدایی‌‌ترین حالت ممکن استفاده کرد. سپس در سال ۱۹۳۹ مهندسان توانستند با استانداردهای صنعتی از عرشه سقف عرشه فولادی برای طراحی، اجرا و بهره‌‌برداری پروژه‌های بزرگ کمک بگیرند. به مرور زمان این سقف‌‌ها شاهد پیشرفت‌هایی بوده‌‌اند و در نهایت در سال ۱۹۸۰ سیستم‌‌های اروپایی و آمریکایی سقف عرشه فولادی را به عنوان تکنولوژی به روز و نوینی که دارای مزایای فراوانی است، معرفی کردند و مورد استفاده قرار دادند.

کاربرد عرشه فولادی

به‌طور کلی از عرشه‌‌ فولادی برای اجرا و ساخت سقف در پروژه‌هایی با کاربری‌‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. برای مثال در مجتمع‌‌های تجاری، برج‌های مسکونی، هتل‌‌ها، سوله‌ها، پل‌ها، شهرک‌‌ها و ساختمان‌هایی با کاربری‌‌های مختلف نیز می‌توان از این سقف‌‌ها استفاده کرد. از این سازه‌ها می‌توان در اسکلت‌‌های بتنی و اسکلت‌‌های فلزی استفاده کرد. از متال دک‌‌های فولادی می‌توان برای آکوستیک کردن و زیباسازی و برطرف کردن نیازهای ساختاری نیز در پروژه‌های مختلف استفاده کرد. شما هم می‌توانید با ابتکارات خود از ورق‌‌های گالوانیزه برای سازه‌های مورد نظر خود استفاده کنید تا در وقت و هزینه پروژه صرفه‌‌جویی کنید.

اجزای تشکیل‌دهنده سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی به‌طور کلی از اجزای متفاوتی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن ورق فولادی گالوانیزه است. این ورق‌‌ها باید در برابر خوردگی مقاومت داشته باشند. این ورق‌‌ها برای کاربردهای مختلف مناسب هستند؛ زیرا می‌توان از آنها به شکل تخت و خم‌کاری و شکل داده شده استفاده کرد.

 فلاشینگ

فلاشینگ‌‌ها نیز در قسمت لبه سقف عرشه فولادی نصب می‌شوند و معمولا قبل از سفت کردن بتن مثل یک نوع قالب عمل می‌کنند. فلاشینگ‌‌ها پس از سفت شدن و بستن بتن، باعث یکنواختی و پیوستگی بتن می‌شوند.

آرماتور

معمولا برای افزایش سرعت اجرای سقف از میلگرد حرارتی و آرماتور استفاده می‌شود و البته این میلگردها برای جلوگیری از ترک خوردن بتن به کار گرفته می‌شوند و معمولا آرماتورها به صورت حرارتی در سازه قرار می‌گیرند و باعث افزایش پوشش دهانه و مقطع ثابت می‌شوند.

گل میخ

گل میخ در این ترکیب نقش گیر تیر آهن با ورق گالوانیزه و بتن سقف را دارد. به‌طور کلی گل میخ توسط دستگاه جوش قوس الکتریکی به سازه متصل می‌شود.

ویژگی‌های سقف‌های عرشه فولادی

این سقف‌‌ها زمان اجرای پروژه را کوتاه می‌کنند. در اجرای این سقف‌‌ها شما می‌توانید به‌طور همزمان بتن‌‌ریزی طبقات را انجام دهید. همین امر باعث افزایش سرعت اتمام پروژه می‌شود و از این رو می‌توان به جای سقف‌‌های تیرچه بلوکی و سنتی، از این سقف‌‌ها استفاده کرد. به کار‌گیری سقف عرشه فولادی تاثیر زیادی در سبک‌‌سازی پروژه و سازه اجرایی دارد. حمل و نقل این ورق‌‌های گالوانیزه بسیار راحت است؛ زیرا این سقف‌‌ها وزن بسیار کمی دارند. فراموش نکنید که اجرای سقف عرشه فولادی نیز کاملا مقرون به صرفه و ارزان است؛ زیرا قالب‌بندی تیرهای فرعی و میلگردکشی‌‌های اضافی در این نوع سقف‌‌ها حذف می‌شوند و نیازی به استفاده از مراحل مختلف و زمان‌‌بر نیست.

وجود فرورفتگی‌‌ها و برجستگی‌‌های موجود روی این سازه‌ها باعث می‌شود تا سقف عرشه فولادی بتواند تنش‌‌ها را به میزان قابل توجهی تحمل کند. وجود پوشش گالوانیزه روی سطوح باعث می‌شود تا شرایط جوی و محیطی نتوانند باعث ایجاد خوردگی و آسیب به سازه شوند.

معایب سقف عرشه فولادی

با وجود تمام ویژگی‌‌ها و مزایایی که در رابطه با اجرای سقف عرشه فولادی گفته شد، این سازه‌ها ضعف‌‌های کوچکی نیز دارند، برای مثال: در صورت نصب نادرست امکان لرزش سقف وجود دارد. در واقع اگر اکیپ اجرایی نتواند استانداردهای نصب را با بالاترین سطح رعایت کند، احتمال لرزش سقف پس از تکمیل سازه وجود دارد. اجرای سقف عرشه فولادی در سازه‌های بتنی کمی سخت‌‌تر از سازه‌های فلزی است. همین امر باعث می‌شود تا اکیپ اجرایی نیاز به نیروی متخصص و ماهر داشته باشد.

مجموعه پروفیل فولادی اصفهان