رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: با توجه به پایش کامل اطلاعات معادن راکد و نیمه تعطیل سراسر کشور و شناسایی ۸۵۰معدن برای احیا و فعال‌سازی در سال جاری، ارائه ۳۰بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری در ۱۹ استان در دستور کار قرار دارد. وی یادآور شد: همزمان با سیر تکمیل و اطمینان از صحت اطلاعات باید بسته‌های فعال‌سازی را تدوین و هرماه حداقل یک بسته را برای جذب سرمایه‌گذار به فراخوان گذاشت.

جعفری بر لزوم تقویت رابطه بین سازمان صمت استان‌ها و طرح احیا برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و نظارت بر فعال‌سازی معادن تاکید کرد. از سوی دیگر مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز در این نشست گفت: تاکنون ۱۷۹ پروژه زیرساختی در ۹۲۴ معدن تعریف شده است که از این میزان ۴۲۱ معدن در طرح احیای معادن کوچک قرار دارند. امیر طاهر‌زاده افزود: بالغ بر ۲۰ معدن در بندر خمیر استان هرمزگان از اجرای پروژه‌های زیرساختی منتفع و فعال شده‌اند.

طی این نشست، مباحثی همچون انعقاد قرارداد و روند اجرای سامانه ستام و نیز مشکلات استفاده از این سامانه، تکمیل و اعتبارسنجی اطلاعات طرح و نیز نحوه ارائه بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفتند.

قرارداد ایجاد خزانه‌داری شمش طلا برای انتشار اوراق سپرده

همچنین جعفری در نشست ویدئو کنفرانسی با اعضای صندوق شمش طلای ایمیدرو  با بیان اینکه  قرارداد ایجاد خزانه‌داری شمش طلا برای انتشار اوراق سپرده در بورس کالا امضا  خواهد شد گفت: ایمیدرو با همکاری بانک ملت و سازمان بورس کالا طرح تاسیس نخستین صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه شمش طلا را در کشور اجرایی می کند. وی ادامه داد: با ایجاد خزانه‌داری در بانک ملت و نگهداری شمش تولیدی طلای زرشوران در آن، به ازای شمش‌های نگهداری شده، اوراق سپرده طلا در مقیاس‌های کوچک (مثلا یکصد سوت یا ۱/ ۰ گرمی) منتشر و در سامانه معاملات بورس کالا عرضه می شود.

اوراق سپرده، به عنوان تضمین

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: عموم مردم می‌توانند اوراق خریداری شده را به عنوان تضمین و وثیقه استفاده کنند. با این اقدام، جامعه هدف برای خرید کالا بزرگ‌تر می‌شود و روند فروش شرکت زرشوران نیز به صورت مستمر انجام می‌شود. وی افزود: با توجه به معاف بودن گواهی سپرده این صندوق از مالیات و ارزش افزوده، برای عامه مردم ورود به سرمایه‌گذاری‌های خرد در صندوق مذکور، جذاب خواهد بود. جعفری ادامه داد: فعالیت این صندوق به عنوان یک الگوی موفق در دنیا، با فراهم کردن زمینه جمع‌آوری نقدینگی خرد و سرگردان، موجب پوشش نوسانات تغییر دلار در بازار شده و به کاهش قاچاق طلا نیز کمک می‌کند.

دوآزمایشگاه استاندارد برای سنجش اصالت کالا

جعفری با بیان اینکه ظرفیت صندوق شمش طلا، ۲۵۰ کیلوگرم بوده و تا ۵ تن قابلیت افزایش دارد، گفت: در صورت درخواست مشتری، شمش - البته بالای یک کیلوگرم- از محل خزانه بانک در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز به اطمینان از اصالت کالا، با هزینه ایشان، به یکی از دو آزمایشگاه زیر نظر موسسه استاندارد معرفی می‌شود. وی تصریح کرد: البته سازمان بورس کالا هر دو ماه به صورت تصادفی اقدام به آزمایش شمش‌های ارسالی از کارخانه زرشوران می‌کند. به گفته رئیس هیات‌عامل ایمیدرو، در مراحل بعدی، مسیر ورود مجتمع طلای موته نیز به این صندوق فراهم خواهد شد. همچنین، می‌توان این الگو را برای سایر فلزات گرانبها همچون نقره پیاده‌سازی کرد.