استقبال کمرنگ،نوآوری محدود

خودروسازان در نمایشگاه

شرکت ایران‌خودرو عملا محصولی برای عرضه نداشت و غیر از رونمایی ‌هایمای جدید که پیش‌تر هم خبر آن در رسانه‌ها آمده بود، خودروهای قدیمی ‌خود را در معرض نمایش گذاشت. شاید بتوان گفت این شرکت در سال ۹۵ و همزمان با کاهش تقاضا، برنامه‌های جذاب‌تری ارائه کرد و برعکس، در این دو سالی که تقاضای خودرو به بالاترین سطح خود در  ۲۰ سال اخیر رسیده، برنامه‌ای را ارائه نمی‌کند.شرکت آرین موتور نیز با برند جدید و اختصاصی خود یعنی لاماری پا به نمایشگاه خودرو گذاشته بود. آرین موتور از شرکت‌های خوشنام بازار خودرو است که با قراردادی که با میتسوبیشی داشت، بازار خودروی ایران را با محصولات با‌کیفیت این خودروساز ژاپنی آشنا کرد. این شرکت از معدود شرکت‌هایی بود که در زمان تغییرات قیمت ارز به مشکل نخورد و تعهدات خود را به طور کامل انجام داد.

شرکت مکث موتور از زیرمجموعه‌های گروه ماموت نیز از خودروی شاسی بلند خود به نام تیارا رونمایی کرد. مکث موتور که پیش‌تر خودروی پیکاپ شرکت دایون را با نام تجاری کلوت عرضه کرده بود، خودروی شاسی بلندی را از خانواده بایک جهت عرضه رونمایی کرد. اگرچه از گروه خودرویی که شریک تجاری مثل فولکس واگن و اسکانیا را در کنار خود داشت، انتظار عرضه خودروی چینی نمی‌رود اما جبر تحریم‌های خودرویی این گروه را به سمت عرضه خودروی چینی سوق داد. تنها شرکتی که محصول قابل توجهی برای عرضه داشت، گروه بهمن بود. این شرکت که آن را به مزدای ژاپن و بعدتر‌ هاوال و بسترن فاو می‌شناسیم، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تولید محصولات جدید داشته است. حجم سرمایه‌گذاری این خودروساز برای سواری‌های جدید چیزی حدود یک همت برآورد می‌شود که شامل خرید قالب‌های خودروی فیدلیتی و دیگنیتی است. گروه بهمن با نمایش خودروی سدان جدید خود یعنی رسپکت، حال و هوای محصول بسترن را یادآوری کرد که سدانی راضی‌کننده بود.

سایت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که توسط وزارت صمت ارائه شده نیز از حاشیه‌های صنعت خودرو بود که به نمایشگاه خودرو کشیده شد. بسیاری از بازدیدکنندگان به عادت پیش به نمایشگاه آمدند تا از نزدیک با خودروهای جدید آشنا شده و برای خرید آن وارد مذاکره شوند، اما در نمایشگاه متوجه شدند  امکان خرید و ثبت نام از شرکت‌ها گرفته شده و برای خرید به قیمت کارخانه باید در سایت تخصیص خودرو ثبت نام کنند. نمایشگاه خودرو دقیقا وضعیت صنعت خودروی امروز است که از نشاط دوران قبل فاصله گرفته و مشکلات سریالی که بخش عمده آن به سیاستگذاری غلط و بخش کوچک آن به تحریم‌ها بازمی‌گردد، گریبان این صنعت را گرفته است. اوضاع اکثر شرکت‌های خصوصی خوب نیست و دو خودروساز دولتی نیز برنامه‌ای ندارند. بازار خودرو نیز تحت تاثیر این عوامل راضی‌کننده نیست و شاید واردات خودرو جانی دوباره به آن ببخشد.

بنز در غرفه ایران خودرو

با اینکه ایران‌خودرو‌ هایمای جدید را به نمایشگاه خودرو آورده بود، اما چیزی که توجه همه را در غرفه این شرکت جلب کرد، دو بنز سری E شرکت ستاره ایران از شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو بود. این دو خودرو که بیشتر جنبه نمایشی داشت و از سری بنزهای قبل تحریم بود، تنها جنبه یادآوری نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش ستاره ایران بود. ایران‌خودرو در چهارمین نمایشگاه خودروی شهر آفتاب از‌ هایما ۸S رونمایی کرد که شباهتی به دو محصول قبلی یعنی ‌هایما S۵ و S۷ ندارد.‌ هایما S۸ در نمای جلو ویژگی‌‌های طراحی نسل دوم مدل S۵ را قرض گرفته است، به نحوی که در قسمت گریل خودرو با گرافیک کهکشانی توسط پرداخت‌های کرومی ‌و همین‌طور چراغ‌های دوقسمتی، که این روزها به یکی از ترندهای طراحی به‌خصوص در بین خودروسازان شرقی مبدل شده‌ است، مواجه هستیم.

علاوه بر این، طراحی سقف با شیب معکوس و به نوعی کوپه‌ در نمای کناری خودرو و همچنین چراغ‌های عقب به هم پیوسته با گرافیک داخلی جذاب که شباهت بسیاری به محصولات پژو نظیر ۳۰۰۸ دارد و دو اگزوز بزرگ در بخش پایینی سپر در نمای عقب، طرح کلی اسپرت و جذابی را برای پرچمدار ‌هایما به ارمغان آورده‌اند. ‌هایما سعی داشته است با ایجاد یک فضای اسپرت درون کابین S۸، دقیقا برعکس محصول S۷، خریداران جوان را به سمت این خودرو بکشاند که با در نظر گرفتن المان‌هایی نظیر غربیلک فرمان دی کات، استفاده بجا از تزئینات کرومی ‌و مواردی از این دست به نظر می‌رسد در این امر موفق عمل کرده است.

در ‌هایما S۸ دقیقا مانند ۷X از یک پیشرانه ۶/ ۱ لیتری توربو شارژ GDI با حداکثر قدرت ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر (از دور موتور ۱۵۰۰) استفاده شده است. یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را در این خودرو بر عهده دارد. در بحث امکانات ایمنی و رفاهی تیپ فول‌ هایما S۸ می‌توان به مواردی همچون سقف پانوراما، ایربگ‌های جلو و کناری و پرده‌ای، سیستم کنترل پایداری و کنترل هرزگردی، ترمز پارک برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، رادار نقطه کور، دی لایت، سنسور نور و باران، سیستم مالتی مدیا و بلوتوث اشاره کرد.

مکث موتور و تریلی جدید دنیای ماموت

گروه ماموت که مثل همیشه یکی از سالن‌های نمایشگاه خودروی شهر آفتاب را به خود اختصاص داده بود، این بار بدون فولکس واگن و اسکانیا حضور داشت. رونمایی  از کشنده شاکمان ویرا دیزل، خودروی تیارا مکث موتور و تریلی هوشمند دنیای ماموت از جمله اتفاقات سالن گروه ماموت بود. شرکت مکث موتور که بعد از قطع همکاری فولکس واگن با ماموت خودرو شکل گرفت، بازوی مونتاژی خودروهای چینی گروه ماموت است. این شرکت ابتدا سراغ عرضه پیکاپ دایون چین رفت و در گام دوم خودرویی شاسی بلند را با همکاری بایک آماده عرضه کرد. مکث موتور نام تیارا را برای خودروی شاسی بلند جدید خود انتخاب کرده است که در چین با عنوان  روژیانگ X۵  بایک شناخته می‌شود. روژیانگ X۵، یک کراس‌اوور جدید از بایک با برندی تازه‌تاسیس است. ظاهرا خودروسازان بزرگ چین، در کنار تنوع محصول، توجه ویژه‌ای به افزایش برندهای زیرمجموعه دارند تا تنوع خودرو با قیمت‌های مختلف را به نام برندهای متفاوت، عرضه کنند. ظاهرا روژیانگ نیز، یک برند ویژه از بایک برای خودروهای نیمه‌لوکس چینی است. به همین دلیل، اطلاعات چندانی از کراس‌اوور X۵ و دیگر تولیدات روژیانگ در سایت‌های خارجی دیده نمی‌شود.

ظاهرا مکث موتور در تلاش است تا از کراس‌اوور تیارا به عنوان یک شاسی‌بلند لوکس برای بازار ایران استفاده کند. این خودرو در نمایشگاه تهران با رنگ بدنه‌ آبی تیره رونمایی شد؛ اما با نگاهی دقیق می‌توان حجم نسبتا زیاد ادوات پلاستیکی در سپر، گلگیرها و رکاب را مشاهده کرد. مکث موتور تیارا، رینگ‌های آلومینیوم ۱۸ اینچ دارد. مشابه بسیاری دیگر  از خودروهای مدرن ساخت چین، ترکیب داشبورد و نمایشگر لمسی روژیانگ X۵ هم الهام گرفته از تولیدات بی‌ام‌و است. این خودرو از صفحه دیجیتال تمام‌رنگی برای پنل پشت فرمان استفاده می‌کند و مجهز به نمایشگر لمسی خواهد بود. پیشرانه ۵/ ۱ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر، برای تیارا هم مثل خودروهای چینی دیگر بازار استفاده می‌شود تا این خودرو از نظر فنی، مشابه چری تیگو ۷ باشد؛ اما همراه با وزن بیشتر که پیش‌بینی می‌شود شتاب‌گیری ضعیف‌تری داشته باشد.

تیارا در ایران، همراه با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه می‌شود. این گیربکس از برند dae و مشابه گیربکس اتوماتیک جدید ایران‌خودرو است و امکان داخلی‌سازی آن در آینده با توجه به برنامه‌های بلندمدت مکث موتور نیز وجود دارد. وزن خالص این خودرو ۱۶۱۰ کیلوگرم است. باتوجه به مشابهت فنی تیارا با چری تیگو ۷ و اختلاف وزن ۱۷۰ کیلوگرمی، احتمالا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت تیارا، حدود ۱۲ تا  ۱۳ ثانیه خواهد بود. شرکت واردکننده، میانگین مصرف سوخت این خودرو را ۵/ ۷ لیتر در صد کیلومتر عنوان کرده است.

در غرفه دنیای ماموت نیز محمد مومنی مدیرعامل این شرکت از تریلر هوشمند این شرکت رونمایی کرد. از اصلی‌ترین مزیت‌های این محصول می‌توان به کنترل کامل تریلر از طریق تلفن همراه راننده اشاره کرد. مومنی با گلایه از برخی سیاستگذاری‌ها در حوزه واردات تریلر گفت: در حالی که کیفی‌ترین تریلرهای بازار را تولید می‌کنیم، برخی تولید‌کننده‌ها بدون توجه به استانداردهای بین‌المللی تریلی تولید می‌کنند. برای نمونه بعضا به جنس گلگیر عقب هم توجه می‌کنیم تا طبق استانداردهای روز دنیا آبگیر باشد که در روزهای بارانی باعث پاشیده شدن آب و گل به شیشه ماشین پشتی نشود. اما بسیاری از این استانداردها در تریلرسازهای دیگر رعایت نمی‌شود و در برخی مواقع منجر به اتفاقات ناگوار در جاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت دنیای ماموت در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» متذکر شد: برخی صادرکنندگان به دنبال واردات تریلر دست دوم در ازای ارز صادراتی خود هستند و مدعی هستند دست دوم از تریلر ساخت داخل ارزان‌تر است. این حرف درست است، اما هر جنس دست دومی ‌از صفر آن ارزان‌تر است. در مقام مقایسه محصول نو ما از محصول اروپایی ارزان‌تر است و در کیفیت هم رقابت می‌کند. تریلرهای هوشمند جدید دنیای ماموت  سیستم ترمز هوشمند و هزینه‌های نگهداری کمتری دارد. تریلرها به دلیل استفاده آن در صنعت حمل و نقل گوشتی یا مواد شیمیایی، بعد از ۵ تا ۱۰ سال قابلیت استفاده ندارند ولی برخی اصرار دارند که این تریلرهای دست دوم را از اروپا وارد کنند.

آرین موتور و برند لاماری

آرین موتور که پیش‌تر از برند اختصاصی خود یعنی لاماری رونمایی کرده بود، به نظر می‌رسد برنامه‌ای مشابه مکث موتور دارد. به نظر می‌رسد این شرکت نیز بنای کار کردن با برند خاصی از کشور چین ندارد و تحت برند لاماری خودروهای چینی جدید را روانه بازار می‌کند. لاماری ایما محصولی است که آرین موتور برای نمایش در نمایشگاه خودروی آفتاب در نظر گرفته است. لاماری ایما که نسخه اسپرت دانگ فنگ ix۵ محسوب می‌شود، کراس‌اووری جذاب و قدرتمند است که به نظر می‌رسد حرف‌های زیادی برای گفتن در بازار ایران خواهد داشت. در حال حاضر نیز این خودرو در سامانه فروش خودروی وزارت صمت موجود است و قیمت ۹۸۹ میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است که مبلغ ۴۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان پیش‌پرداخت به صورت علی‌الحساب برای آن در نظر گرفته شده است.

لاماری ایما مانند اکثر کراس‌اوورهای چینی از پیشرانه ۵/ ۱ لیتری توربوشارژر استفاده می‌کند اما در این زمینه برتری‌هایی بر رقبا دارد. این پیشرانه از سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و با دارا بودن دو خروجی اگزوز در قسمت عقب، تنفس بهتری نسبت به کراس‌اوورهای معمول خواهد داشت. حداکثر قدرت پیشرانه لاماری ایما ۱۹۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۲۸۵ نیوتن‌متر است که برای یک موتور چهار سیلندر ۵/ ۱ لیتری کاملا رضایت‌بخش به نظر می‌رسد. گیربکس هفت‌سرعته دو‌کلاچه مرطوب نیز وظیفه انتقال قدرت به دیفرانسیل جلو در لاماری ایما را برعهده دارد.