5 مرحله برای دیجیتالی شدن  برق

از آنجا که مدل قدیمی‌تر یک مجتمع نیروگاهی، شامل مجموعه‌ای است که تحت سلطه یک نیروگاه بزرگ تک‌بار با چند معدن یا چند واحد گازی در اطراف آن قرار دارد و سوخت موردنیاز برای تولید برق به داخل آن تغذیه می‌شود، شرکت‌های برق باید خروجی این نیروگاه غیرمتمرکز را با برق تولید شده در نیروگاه‌های قدیمی‌تر خود ترکیب کنند. این تاسیسات به روش‌های مختلف و با سرعت‌های مختلف، برق تولید می‌کنند، اما باید با هم مدیریت شوند. اینجاست که اهمیت دیجیتالی شدن بیش از پیش به چشم می‌آید.

 بهبود شیوه‌های کاری، افزایش کارآیی، کاهش خطرات

تحول دیجیتال در رویه‌های عملیاتی صنعت برق، به تیم مدیریت نیروگاه، چارچوبی را برای رسیدگی به مسائل متعددی می‌دهد که می‌توانند با تولید ایمن و کارآمد تداخل داشته باشند. وقتی فرآیندهای سنتی را به یک محیط دیجیتال در صنعت برق و تاسیسات تبدیل می‌کنید، شیوه‌های کاری در سراسر کارخانه بهبود می‌یابد و در عین حال به حوزه‌های کلیدی در عملیات‌هایی مانند تحویل شیفت، مدیریت رویداد و کنترل تولید کمک شایانی می‌کند.  گردش کار یکپارچه به این معنی است که می‌توانید نیازهای نظارتی خود، از جمله ایمنی و محیط زیست را بهتر مدیریت کنید و گزارش دهید. گردش کار یکپارچه مدیریت فرآیندها را آسان‌تر می‌کند. اما تا حد زیادی بزرگ‌ترین مزیت یک محیط دیجیتالی این است که خطرات عملیاتی شما را کاهش می‌دهد. گزارش شده است که بسیاری از تلفات و حوادث غیرمترقبه در صنعت برق با خطای انسانی شروع می‌شود. از این رو هرچه بیشتر بتوانید فرآیندها را دیجیتالی کنید و گردش‌کار کارآمد و ایمن ایجاد کنید، احتمال خطای انسانی کمتری خواهید داشت.

از طرف دیگر دیجیتالی کردن ارتباطات و شفاف بودن در مورد خطرات ایمنی، به کاهش شدت و میزان حوادث کمک می‌کند. دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد دیجیتالی شدن به نفع شرکت‌های برق است. این فرآیند شامل افزایش شفافیت و انطباق قابل اثبات، با قابلیت ردیابی قابل ممیزی فرآیندهای کاری خواهد بود. علاوه بر این، چنین شرکت‌هایی احتمالا آسیب‌پذیری‌ در خصوص امنیت سایبری را بهتر مدیریت می‌کنند و در صورت حملات سایبری واکنش مؤثرتری نشان می‌دهند. همچنین شما می‌توانید از یک محیط عملیاتی دیجیتال مبتنی بر وب برای برقراری ارتباط با رویدادهای مهم ایمنی و همچنین وضعیت نیروگاه به گروه گسترده‌ای از پرسنل استفاده کنید، حتی زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد. این نوآوری اجازه می‌دهد تا طیف وسیع‌تری از افراد متخصص از همان ابتدا درگیر این صنعت شوند و به طور موثر حل و فصل امور را تسریع می‌بخشد و انعطاف‌پذیری را در یک نیروگاه بهبود می‌بخشد.

 پنج مرحله برای شروع دیجیتالی شدن

چند دهه است که صنعت برق به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود، اما این کار را با استفاده از راه‌حل‌های مقطعی انجام داده است. سطوح دیجیتالی هنوز بین شرکت‌های مختلف متفاوت است و در بسیاری از موارد در سطح پایینی قرار دارد. به عنوان مثال، در طول هر شیفت کاری، کارکنان عملیات نه‌تنها ده‌ها وظیفه را انجام می‌دهند، بلکه مجموعه‌ای از مسائل را نیز ثبت و گزارش می‌کنند. آنها درخواست‌های کاری و شرح حال تجهیزات و همچنین گزارش‌های تعمیر و نگهداری را ارسال می‌کنند و اغلب، این کارها را در چندسیستم دیجیتال انجام می‌دهند.

اسناد قابل ویرایش با صفحات گسترده اغلب برای مستندسازی و مدیریت اجرای فرآیندهای صنعتی کلیدی مانند کنترل فرآیند، دورکاری اپراتور، تحویل شیفت و ضبط گزارش‌های شیفت اپراتور استفاده می‌شوند. در همین حال، سطح پیچیدگی امکانات، مقررات و همچنین خطر اشتباهات کارمندان در حال افزایش است. در اینجا پنج اقدامی‌که شرکت‌های برق می‌توانند از امروز برای شروع حرکت خود به سمت دیجیتالی‌سازی و متمرکز کردن عملیات فعلی خود انجام دهند، آورده شده است:

برای شناسایی سطح بلوغ دیجیتالی و همچنین تخمین هزینه‌های پنهان ناشی از فقدان دیجیتالی‌سازی در یک سازمان، که در قالب ناکارآمدی‌ها و هزینه‌های مضاعف خود را نشان می‌دهد، وضعیت فعلی را تحلیل کنید.

در صورت اجرای طرح‌های دیجیتالی‌سازی پیشرفته، مزایای بالقوه آن مانند سیستم دوقلوهای دیجیتال، کنترل الکترونیکی فرآیند، آگاهی از موقعیت و کارگران متصل را شناسایی کنید. یک نقشه راه برای شناسایی اهداف سریع‌الوصول تهیه کنید و محاسبات بازگشت سرمایه (ROI) را برای تجارت خود ارائه دهید.  با همتایان خود که راه‌حل‌های دیجیتالی پیشرفته را در صنایع نیرو و سایر صنایع فرآیندی پیاده‌سازی کرده‌اند صحبت کنید و از تجربیات آنها برای دریافت پشتیبانی استفاده کنید. کارکنان خود را در تمام سطوح سازمان برای توسعه و محاسبه مزایای طرح‌های دیجیتالی‌سازی توجیه کنید. فناوری‌های جدید را به سرعت آزمایش و در صورت موفقیت‌آمیز بودن، به‌طور گسترده‌تر آن را عرضه کنید.

 عدم‌درک از توانایی‌های بالقوه

از موانع اصلی که سازمان‌ها را از دیجیتالی شدن باز می‌دارد، می‌توان به سکون و عدم تمایل مدیریت به سرمایه‌گذاری اشاره کرد. بسیاری از شرکت‌ها همچنین از آنچه می‌توان حتی در تاسیسات براون‌فیلد به دست آورد، آگاهی ندارند. براون فیلد به تاسیساتی گفته می‌شود که قبلا توسعه یافته و کاربرد داشته است ولی در حال حاضر برای گسترش، توسعه مجدد یا تغییر کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر چالش تحول دیجیتال برای شرکت‌هایی با امکانات قدیمی، بسیار دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. اغلب این نیروگاه‌ها ۱۰ تا ۴۰ سال عمر دارند. آدام گلدفارب، مدیر بازاریابی جهانی، پروژه‌های صنعت نیرو از شرکت PPM Hexagon که ارائه‌دهنده راه‌حل‌های پیشرو برای راه‌حل‌های چرخه عمر تاسیسات برای صنعت برق است، می‌گوید: برای آنها، مفهوم دیجیتالی‌سازی بسیار عظیم به نظر می‌رسد. یکی از کارهایی که شرکت‌هایی مانند هگزاگون می‌توانند انجام دهند این است که به مردم کمک کند تا اطلاعات را از منابع اطلاعاتی قدیمی ‌استخراج کنند و این اطلاعات را برای ساختن یک دوقلوی دیجیتال یکپارچه ادغام کنند.

وی در ادامه افزود: این شکاف ممکن است آنقدر عمیق نباشد که دیگران از آن می‌ترسند. یکی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم این است که مشتریان خود را با این نوآوری آشنا می‌کنیم و با دسترسی به اطلاعات یک کارخانه دیجیتالی‌شده، کارآیی و بهره‌وری را می‌توان در طول چرخه عمر کامل یک نیروگاه، از برنامه‌ریزی و مهندسی گرفته تا ساخت و ساز و راه‌اندازی و همچنین عملیات و تعمیر و نگهداری بهبود بخشید.

بخش PPM Hexagon به صنعت برق کمک می‌کند تا نه تنها فرآیندها را ساده کند، بهره‌وری را بهبود بخشد و بازدهی بهتری ایجاد کند، بلکه چالش‌های زیست محیطی آنها را نیز کاهش می‌دهد و نیروی کار خود را محافظت و توانمند می‌کند. ما این کار را با ارائه راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای تبدیل اطلاعات بدون ساختار به یک دارایی دیجیتال هوشمند برای تجسم، ساخت و مدیریت ساختارها و امکانات با تمام پیچیدگی‌ها انجام می‌دهیم و از عملکرد ایمن و کارآمد در کل چرخه عمر نیروگاه اطمینان پیدا می‌کنیم.