بازگشایی نماد « دی»  پس از 9 ماه

علیرضا قیطاسی، در دوره‌ای مدیریت این بانک مصادف با ۳۰دی را تحویل گرفت که از مهر ماه نماد  این بانک بسته شده بود و امکان خرید و فروش برای سهامداران وجود نداشت. حال پس از گذشت ۹ ماه  و در  ۲۲خردادماه جاری، بانک با مدیریت جدید توانست مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده را برگزار کند و با رای صاحبان سهام‌، صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۹ را به تصویب برساند. این جلسه با حضور سهامداران یا نمایندگان قانونی آنها، نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار و حسابرس و بازرس قانونی و به ریاست سیدمحمود احمدی، رئیس هیات‌مدیره بانک دی برگزار شد.

اقدامات موثر برای بازگشایی نماد

بررسی گزارش فعالیت یک ماه منتهی به پایان اردیبهشت ماه نشان می‌دهد مانده تسهیلات اعطایی پایان دوره به رقم ۲۳۶هزار میلیارد ریال رسیده است. در عین حال مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک در پایان اردیبهشت ماه به ۴۹۵هزار میلیارد ریال رسید. این بانک که سهام عمده آن متعلق به خانواده شهدا و ایثارگران است در دو ماه ابتدای سال‌جاری حدود ۱۰ هزار فقره تسهیلات به مبلغ ۳هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به خانواده‌های شهدا و ایثارگران عضو صندوق پرداخت کرده است .همچنین  در ۱۴۰ روز گذشته نیز اقدامات موثری برای بازگشایی نماد انجام داده است. به گفته مدیرعامل بانک دی در این مجمع، پس از استقرار هیات‌مدیره جدید بانک و ابلاغ برنامه‌های عملیاتی شعب و ستاد از ابتدای سال جاری، حرکت تمامی ارکان بانک بر مدار برنامه‌محوری قرار گرفته است.

علیرضا قیطاسی، تصریح کرد: بازنگری سیاست‌ اعتباری، افزایش شفافیت در چارچوب ضوابط ابلاغی، ارتقای فرآیندهای کنترل ریسک اعتباری، گسترش و تجهیز مرکز آموزش کارکنان، ارائه تسهیلات خرد تا سقف یک میلیارد ریال بدون ضامن و صرفا با ارائه گواهی کسر از حقوق متقاضی دریافت وام، تقویت بخش حقوقی و وصول مطالبات از طریق به کارگیری کارشناسان خبره با برنامه‌ریزی هدفمند برای فروش املاک مازاد بانک گوشه‌ای از عملکرد صد روزه هیات‌مدیره جدید بوده که آغازگر مسیر بهبود شاخص‌های عملیاتی بانک است. وی رعایت قوانین و ضوابط بانک مرکزی و حرکت در چارچوب سیاست‌های اقتصادی کشور را مهم‌ترین رویکرد هیات‌مدیره در فرآیند تعامل با نهادهای بالادستی دانست و تصریح کرد: در مدت کوتاه تصدی مدیریت بانک، با همراهی و حمایت بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار صورت‌های مالی منتهی به پایان اسفند سال ۱۳۹۹ مورد تایید قرار گرفت تا پس از ۹ ماه شاهد بازگشایی نماد بانک باشیم.

قیطاسی افزود: اعتماد سهامداران به برنامه‌های هیات‌مدیره کنونی بانک منتج به دریافت مجوز برگزاری مجمع شد، که این اقدام نوید دهنده روزهای امیدوارکننده برای سهامداران و سایر ذی‌نفعان است. مدیرعامل بانک دی با اشاره به اینکه این بانک  بیش از یک میلیون سهامدار دارد که ۷۰ درصد آنها را ایثارگران و خانواده معظم شهدا تشکیل می‌دهند، افزود: بازگشایی نماد دی و امکان معامله آن جزو مطالبات برحق جامعه هدف و سهامداران از هیات‌مدیره بود که با تلاش شبانه روزی مدیران و کارکنان بانک دی و تصویب صورت‌های مالی گام مهمی در این مسیر برداشته شده است و به زودی نیز صورت‌های مالی شش‌ماه نخست سال ۱۴۰۰ بانک نیز منتشر خواهد شد.

بهبود کفایت سرمایه در ۱۴۰۱

پیش‌تر مدیر عامل بانک دی اعلام کرده بود سیاست اعتباری ابلاغ شده با تغییرات ساختار مالی بانک همسو است و در راستای بهبود کفایت سرمایه و ترازنامه بانک است. به گفته وی، تغییر نگاه به سیاست اعتباری باید در همه ارکان بانک جاری شود و برنامه‌ریزی برای مذاکره با مشتریان اعتباری در چارچوب سیاست جدید در دستور کار شعب قرار بگیرد. همچنین با تغییر ساختار و افزایش تعداد حوزه‌های سرپرستی، حدود اختیارات شعب تقویت شده و زمینه تسریع در امور مشتریان فراهم شده است. قیطاسی ضوابط قانونی بانک مرکزی را خط قرمز هیات‌مدیره دانست و گفت: شعب، خط مقدم تحقق شاخص‌های عملیاتی بانک هستند و هرگونه اقدامی برای جذب منابع باید در چارچوب ضوابط و مقررات بانک مرکزی باشد.

دماوند دارایی ارزشمند

ارزشمندترین دارایی بانک دی، نیروگاه برق دماوند است. این نیروگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه برق حرارتی کشور و بزرگ‌ترین نیروگاه سیکل ترکیبی خاورمیانه بیش ‌از ۴۰ درصد برق تهران و ۶ درصد برق کشور را تولید می‌کند و با رعایت الزامات قانونی و اخذ تاییدیه‌های لازم در پی استفاده از ظرفیت‌های مازاد تولید برق در نیروگاه برای افزایش سودآوری شرکت نیروگاه برق دماوند است. این نیروگاه سهم بسزایی در تامین برق و پایداری شبکه سراسری در پیک مصرف تابستان داشته است. چندی پیش مدیر عامل بانک دی در جریان بازدید از نیروگاه دماوند با تاکید بر لزوم توجه به برنامه‌ریزی مدون برای تعمیرات اساسی در نیروگاه افزود: با توجه به نزدیکی فصل تابستان و افزایش تقاضا برای برق در سطح کشور، باید همه موانع موجود بر سر راه تولید برق نیروگاه برداشته شود تا این نیروگاه بتواند در دوران اوج مصرف پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

رعایت الزامات بانک مرکزی

بانک دی ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی را رعایت کرده است. این بانک بنا بر الزام بانک مرکزی و رویه‌های داخلی و تاکید مدیران بانک به تمامی واحدها، در زمان پرداخت تسهیلات، وثیقه نقدی در قالب واریز اولیه یا اشکال مشابه آن دریافت نخواهد کرد. در عین حال مسدود کردن بخشی از تسهیلات در بانک دی ممنوعیت دارد و متقاضی می‌تواند تسهیلات خود را به طور کامل دریافت کند. نظارت بر اجرای این موضوع با دقت کامل در حال اجرا است. همچنین بانک دی با توسعه سخت افزارهای بانکی توانسته است به میزان چشمگیری مراجعات حضوری مشتریان به شعب را کاهش داده و سرعت، دقت و تعداد تراکنش‌ها را نیز تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. در حال حاضر بانک دی تعداد ۹۰۷ دستگاه خودپرداز با قابلیت‌هایی مانند پرداخت پول نقد، انتقال وجه، پرداخت قبوض و خرید شارژ را در شعب و نیز نقاط پرتردد نصب و راه‌اندازی کرده است. خودگردان‌های بانک که از پیشرفته‌ترین و سریع‌ترین ابزارهای بانکداری در جهان هستند نیز همه خدمات خودپردازها را به مشتریان ارائه می‌دهند، اما مهم‌ترین ویژگی آنها امکان دریافت وجه نقد است.

۹۳ دستگاه خودگردان بانک دی در سراسر کشور در لحظه پول نقد مشتریان را دریافت و آن را به حساب واریز می‌کنند تا یکی از مهم‌ترین و پرتکرارترین مراجعات مشتریان به شعب یعنی حضور برای واریز وجه نقد به حساب به کمترین میزان ممکن کاهش یابد. از سوی دیگر برای ترویج فرهنگ عدم استفاده از پول نقد و نیز کمک به توسعه بانکداری الکترونیک، ۲۰۰ دستگاه CASHLESS این بانک در نقاط پرتردد نصب شده و مورد استفاده همه مشتریان نظام بانکی است. همچنین ۴۰۰ دستگاه کارتخوان بانک دی با جایابی مناسب در حال حاضر سهم قابل توجهی در کمک به انجام تراکنش‌های کارتی عموم مشتریان بانک‌ها دارند. این خدمات بانک دی در زمان فراگیری کرونا مورد توجه بوده است.