در این جلسه مقرر شد به ازای هر سهم، ۶۹۰۰ ریال سود تقسیم شود. این رقم ۱۰۱‌درصد رشد نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.  به گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» این نشست چهارشنبه گذشته، با حضور بالغ بر ۸۶‌درصدی سهامداران حقوقی و حقیقی در سالن همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی اراک برگزار شد.

در ابتدای این جلسه با حضور نمایندگان صاحبان سهامداران حقوقی، بر اساس دستور جلسه مجمع عمومی عادی سالانه، مفاد مجمع از سوی نماینده شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به عنوان رئیس مجمع به اطلاع سهامداران حقوقی و حقیقی رسانده شد.

ثبت رکورد در پتروشیمی شازند

در ادامه ولدخانی مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: این مجتمع عظیم صنعتی با ۱۷ واحد تولیدی و ۶ واحد سرویس‌های جانبی، با ایجاد اشتغال ۴‌هزار نفری به صورت مستقیم و ۱۰۰‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم، مواد اولیه و میانی موردنیاز بیش از ۵‌هزار واحد پایین‌دستی در کشور را تامین می‌کند و در سال ۱۴۰۰ با وجود مشکلات عدیده اقتصادی اعم از اعمال تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی و نیز شیوع جهانی ویروس کرونا موفق به ثبت رکورد بی‌نظیر و تاریخی فروش بیش از ۲۰۰‌هزار میلیارد ریالی شد که این میزان از فروش در عمر کاری شرکت بی‌سابقه است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند به موضوع بااهمیت و اساسی تامین خوراک این شرکت اشاره و اظهار کرد: خوراک این مجموعه از نوع سوخت مایع است و از طریق یکی از برش‌های نفت خام (نفتا) تامین می‌شود که البته با افزایش بهای جهانی نفت، قیمت این نوع خوراک نیز افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر نرخ خوراک موردنیاز پتروشیمی شازند حدود ۱۱۰‌درصد افزایش یافته و این در حالی است که قیمت محصولات تولیدی فقط۷۵درصد افزایش یافته است که این امر منجر به ایجاد مشکلاتی برای شرکت شده است؛ اما با وجود مشکلاتی از این قبیل، در راستای ایجاد سودآوری و افزایش ارزش سود سهام سهامداران گام‌های موثری برداشته شده است.

تامین مشقت بار خوراک پتروشیمی شازند

ولد خانی گفت: این مجتمع در جهت استمرار خطوط تولیدی خود، روزانه به سه‌هزار تن خوراک نفتا نیازمند است که برخی از تولیدات این مجتمع نظیر گریدهای پزشکی موردنیاز کشور، به صورت کاملا انحصاری و یونیک در این شرکت تولید می‌شود، اما تا به امروز پیگیری‌های شرکت از طریق وزارت نفت در خصوص تامین به موقع خوراک به میزان کافی منجر به نتیجه نشده و این در حالی است که با وجود همجواری پتروشیمی شازند با شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) و نیز احداث خط لوله ۲۶۰ کیلومتری از پالایشگاه اصفهان، متاسفانه این شرکت برای تامین خوراک خود، مجبور به دریافت خوراک از طریق حمل زمینی از اقصی نقاط کشور شده است که این امر منجر به افزایش بار ترافیکی راه‌های مواصلاتی و خطرات جاده ناشی از آن، همچنین فرسوده شدن خطوط انتقال خوراک و نیز هدر رفت آن می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی شازند یادآور شد: به‌رغم فشارهای وارده از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر تولید اجباری برخی محصولات توسط پتروشیمی شازند، با توجه به محدودیت‌های این شرکت در تامین اتیلن و پروپیلن موردنیاز ۱۷ واحد پایین‌دستی مجتمع، تولید بهینه با ارزش افزوده بالا، جزو فرهنگ کاری و مستمر کارکنان پتروشیمی شازند بوده و این امر منجر به کاهش قیمت تمام شده محصولات و افزایش سودآوری شرکت شده است.

رشد ۸۴‌درصدی فروش شرکت در سال ۱۴۰۰

در ادامه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی شازند، ولدخانی به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۰ اشاره و عنوان کرد: فروش این شرکت در سال ۱۴۰۰ با رشد ۸۴‌درصدی به بیش از ۲۰۰‌هزار میلیارد ریال رسید که از این میزان فروش، بالغ بر ۵۶‌هزار میلیارد ریال سودآوری نصیب شرکت شده است.

وی افزود: مسائل بین‌المللی نظیر جنگ میان روسیه و اوکراین سبب افزایش بهای جهانی نفت و به تبع آن افزایش بی‌سابقه ۱۰۰۰ دلاری نرخ نفتا شد. بنابراین از سوی دیگر بخشی از بازارهای صادراتی کشور در بخش‌هایی مانند پتروشیمی، فولاد و اوره به تصاحب کشور روسیه درآمده است. به طور مثال محصول A۸۰ تولیدی پتروشیمی شازند سالیان متمادی به کشور افغانستان صادر می‌شد که در شرایط کنونی جهانی، روسیه بنزین ۱۲۰۰ دلاری را با نرخ ۵۰۰ دلار به این کشور صادر می‌کند و لازم به ذکر است در گذشته پتروشیمی شازند به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادرات انجام می‌داد ولی در حال حاضر شرایط بازار صادراتی شرکت تغییر محسوسی داشته است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند یادآور شدند: شرکت ملی پخش و پالایش، نفتای موردنیاز این شرکت را با فرمول و قیمت‌گذاری ۹۵درصد FOB خلیج فارس تامین می‌کند که با توجه به افزایش حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰‌درصدی کرایه‌های حمل‌ونقل و همچنین اتلاف حدود ۸‌درصدی خوراک پتروشیمی شازند از طریق حمل‌ونقل جاده ای، نرخ خوراک دریافتی بالغ بر ۱۲۰درصد FOB خلیج فارس می‌شود و این در حالی است که در گذشته قرار بود پتروشیمی و پالایشگاه شازند به عنوان یک شرکت پترو پالایش مشغول به فعالیت باشند. همچنین یادآور می‌شود در شرایط کنونی اولویت پالایشگاه‌های کشور ساخت بنزین بوده و به تامین خوراک مجتمع پتروشیمی شازند توجه چندانی نمی‌شود.

هدفگذاری ساخت داخل با صرفه‌جویی ۳۰‌میلیون یورویی

ولدخانی به برخی از برنامه‌ها و اقدامات پیش‌بینی شده شرکت پتروشیمی شازند در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد که از اهم این برنامه‌ها می‌توان به تلاش جهت سرمایه‌گذاری در تامین خوراک از طریق شرکت‌های مینی ریفاینری، برنامه‌ریزی جهت کاهش مصرف انرژی در شرکت و اخذ گواهی نامه بین‌المللی ISO ۵۰۰۰۱، هدف‌گذاری ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز واحدهای تولیدی با استفاده از توان بالقوه موجود در شرکت و همچنین بهره‌مندی از توانمندهای شرکت داخلی با صرفه‌جویی ارزی ۳۰‌میلیون یورویی اشاره کرد.