27-01

سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان تنها زمانی باعث رشد اقتصادی می‌شود که تزریق سرمایه و تولید مسکن به صورت هدفمند باشد و در نهایت موجب فروش بهتر مسکن و رضایتمندی خریداران و استفاده‌کنندگان نهایی شود. صنعت ساختمان در صورتی‌که با توجه به معماری پایدار و نیازهای نوع خانوار، از کیفیت لازم در طراحی معماری و ساخت و برنامه‌ریزی درست در اجرا برخوردار باشد با اقبال و درخواست متعدد مخاطبان مواجه شده و ارزش افزوده آن چندین برابر خواهد شد. امروزه صنعت ساخت‌و‌ساز به سوی پایداری و دوام پیش می‌‌رود. با وجود این‌، برای تحقق عملکردی پایدار، باید توازن و تعادل بین معیار محیطی، اجتماعی و اقتصادی برقرار شود.

معماری پایدار

معماری پایدار نوعی از طراحی است که نیازهای حال حاضر را بدون به خطر انداختن منابع نسل آینده طراحی کند. این نیازهای طراحی عبارتند از نیازهای انرژی، گرم‌کننده‌ها، خنک‌کننده‌ها، نور‌پردازی‌ها و تجهیزات ساختمان‌ها. با توجه به روند رو به رشد استفاده از فناوری‌های نوین در طراحی و صنعت ساخت‌و‌ساز، استفاده از مدل سه‌بعدی BIM که مراحل طراحی، ساخت و بهره‌برداری یک پروژه را به‌طور کامل شبیه‌‌سازی می‌کند و نیز مدل‌هایی جهت پیش‌بینی مصرف انرژی، میزان تولید گازهای گلخانه‌‌ای CO2، استفاده از نور روز، استفاده از آب، تهویه طبیعی و دیگر مدل‌های تحلیلی در روند دستیابی به یک ساختمان پایدار بسیار موثر است.

نیل به پایداری در پروژه‌های عمرانی بدون اصلاح فرآیند طراحی و ساخت و بهبود کیفیت محصولات پروژه امکان‌پذیر نیست. در سال‌های اخیر، ظهور فناوری‌های نوین، افزایش بازده، کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت خروجی‌های پروژه و افزایش تولیدات را برای صنعت ساخت‌و‌ساز به همراه داشته است؛ مدل‌سازی اطلاعات ساختمان BIM از جمله مهم‌ترین این فناوری‌ها است

ویژگی‌های بیم

ویژگی‌‌های خاص BIM آن را به روشی مناسب برای تحقق ساخت پایدار تبدیل می‌کند و تاثیر مثبتی بر سه رکن پایداری دارد.

نخست، با توجه به ابعاد اقتصادی، کیفیت بهتر اطلاعات به کاهش هزینه منجر می‌شود. گزینه‌های متعددی را می‌توان در مراحل اولیه طراحی پروژه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که بهره‌وری و تصمیم‌گیری را بهبود می‌بخشد.

دوم اینکه، در رابطه با ابعاد اجتماعی، تحلیل مبتنی بر BIM و شبیه‌سازی امکان ارزیابی پارامترهای مختلف مانند روشنایی را فراهم می‌کند که به بهبود شرایط کار و زندگی منجر می‌شود. این ارزیابی‌ها بدون استفاده از ابزار مبتنی بر BIMپیچیده است. سوم، در رابطه با ابعاد محیطی، نرم‌افزار BIM را می‌توان به شیوه‌های مختلف مانند تحلیل انرژی به کار برد.

کاهش زمان در مدیریت تاسیسات و حل مشکلات

مدیریت تاسیسات احتمالا بخشی از پروژه است که بیشترین سود را از بیم خواهد برد، چرا که بیشترین بازه زمانی را در طول عمر ساختمان شامل می‌شود.

در دفتر طراحی مهندس مفیدی با توجه به درک نیاز مخاطبان و آینده‌پژوهی بر استفاده از این امکانات و تکنولوژی تاکید داریم، چراکه مدیریت اطلاعات ساختمان، روند توسعه و استفاده از یک مدل شبیه‌سازی‌شده از برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و بهره‌‌برداری ساختمان است که مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات غنی از تمام اجزای مربوط به ساختمان در طول چرخه حیات آن و ارتباط هوشمند تمام اعضا با یکدیگر است. این نوع مدل‌سازی، تحلیل، برآورد هزینه و زمان‌بندی ساخت‌و‌ساز را با هم ادغام می‌کند و انجام کار را با سهولت توام می‌سازد.

این شرکت با استفاده از این روش، گردش کلی اطلاعات را بهبود می‌‌بخشیم و از این طریق به عمکرد و کیفیت بهتر پروژه دست خواهیم یافت. علاوه بر آن، این ابزار شفافیت و کار گروهی را افزایش داده و این امکان را به ما می‌دهد که با کاهش هدررفت نیرو، منابع و زمان، به پیشگیری از خطای آتی کمک شایانی داشته باشیم و صرفه اقتصادی بالایی در این زمینه برای ذی‌نفعان صنعت ساختمان اعم از سازندگان، بهره‌برداران و استفاده‌کنندگان فراهم کنیم. این قابلیت در کنار سیستم‌‌های پیشرفته با ایجاد ارتباط هوشمند بین اجزای مختلف طراحی، امکان بررسی سناریوهای مختلف طراحی را برای ما به صورت مجازی ارائه می‌کند و ما گزینه‌های مختلف طراحی را به صورت سه‌بعدی تحلیل و با دیگر اجزای ساختمان بررسی می‌کنیم. به عنوان مثال یکی از سناریوها، می‌تواند چرخش مدل ساختمان و بررسی تغییرات میزان مصرف انرژی آن، برحسب زوایای مختلف تابش خورشید باشد. همین‌طور گروه‌های دیگر طراحی مشتمل بر سازه و تاسیسات نیز قادر هستند با اعمال تغییراتی در مدلشان، اثرات این سناریوها را برای معماری پروژه ببینند و بالاخره، پیمانکاران در حین طراحی و توسعه مدل ساختمان، مواردی از قبیل توالی اجرا، کارآیی، ساخت و نصب را به صورت مجازی تجربه کنند. به‌طور کلی ما با این قابلیت و استفاده از راهکار‌های موجود در این زمینه با به کارگیری به‌روز‌ترین تکنولوژی‌ها با هدف بالا بردن ارزش‌های اقتصادی و حذف هدررفت‌های انرژی، منابع، زمان و سرمایه سعی در ارائه بهترین معماری و کمک به پیشرفت صنعت ساختمان داریم.