25-01

شرکت کیا سپاس پارسیان از سال 1380 در زنجیره‌‌ تامین فولاد پا به عرصه نهاد. این شرکت با هدف عرضه انواع آهن‌آلات بدون واسطه (به اصطلاح بازار آهن دست اول) با خرید از بورس کالا و با قیمت‌‌های رقابتی سعی دارد در زنجیره عظیم فولاد نقش خود را به‌طور مثبت ایفا کند. در سال‌های سپری‌شده به دلیل حجم بالای مشتریان و حساسیت بازار مقاطع فولادی از لحاظ قیمت، در راستای رفاه حال و کسب رضایت آنها، پارسیان آهن با ثبت تجاری نام خود و فعال‌‌سازی سایت و شبکه‌های اجتماعی به سرای مارکتینگ دیجیتال وارد شد.

ماموریت پارسیان آهن در این بازار رقابتی برای بالا بردن اعتماد و قدرت بازار آهن‌‌آلات، به قرار زیر است:

• پر‌رونق شدن بازار آهن‌آلات با قیمت‌‌هایی رقابتی

• ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم

• رضایت هرچه بهتر مشتریان

• سهولت معاملات

چشم‌‌انداز پارسیان آهن نه تنها تأمین بازار داخلی است بلکه سعی دارد با راه‌‌اندازی بخش فروش خارجی و بازاریابی در کشور‌‌های دیگر با صادرات انواع مقاطع فولادی و ارزآوری برای کشور در سطح بین‌المللی نیز بازاری قدرتمند ایجاد کند و حرفی برای گفتن داشته باشد.

نوسانات قیمتی ماه‌های اخیر محصولات فولادی

بنا به پیش‌‌بینی‌‌ها در 6 ماه ابتدای سال به دلایل گوناگون، قیمت‌‌ انواع مقاطع فولادی دارای نوسانات بسیاری بود. از جمله‌‌ مهم‌ترین علل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوسانات قیمت ارز، تحریم‌ها، سیاست‌های غلط دولت، هزینه‌های تولید بالا و قیمت‌های دستوری، جنگ روسیه و مراودات تجاری با این کشور، عرضه و تقاضای موجود در بازار، قطعی برق و توقف تولید در واحد‌های تولیدی، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش قیمت حمل و نقل، نبود مشتری خارجی با توجه به قیمت تعیین‌شده صادراتی، کاهش ساخت‌‌وساز و عدم تحقق هدف دولت در ساخت یک میلیون مسکن در سال و...

معمولا در بازار آهن‌آلات 6 ماه دوم سال به‌دلیل ثبات قیمت‌‌ها و تلاش برای کنترل تورم، مشخص شدن ردیف‌های بودجه کشور برای پروژه‌های عمرانی و... شرایط با‌ثبات‌تر و پررونق‌‌تری نسبت به 6ماه اول دارد.

پیش‌‌بینی ۶ ماه دوم

ایران دهمین کشور تولیدکننده محصولات فولادی است به همین منظور دولت سعی کرده است با واردات مقاطع فولادی، عرضه فولاد را در بازار افزایش و قیمت این محصولات را کنترل یا کاهش دهد. در شرایط بی‌‌ثباتی چون جنگ، تحریم و... به نحوه قیمت‌‌گذاری ضربه‌‌ سنگینی وارد خواهد شد. همچنین با رفع تحریم‌ها همانند دیگر کشور‌‌ها اختلاف موجود در قیمت صادرات و واردات می‌تواند منشأ خوب قیمت‌گذاری داخلی باشد. در حال حاضر نیم نگاهی به منطقه جهانی CIS یکی دیگر از عوامل قیمت‌گذاری داخلی است.

جای خالی محصولات ویژه فولادی در کشور

همان‌گونه که اشاره کردیم ایران یکی از بزرگ‌ترین تولید‌‌کنندگان محصولات فولادی در دنیا و کارخانه‌های معتبری را همچون ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان در خود جای داده است. با توجه به سرمایه‌‌گذاری‌‌های انجام‌‌شده در صنعت فولادسازی و تولید انواع مقاطع فولادی به روش نورد گرم، نورد سرد و همچنین تولید مواد اولیه‌‌ای چون آهن اسفنجی، گندله، بریکت و شمش، ایران به‌طور کلی کمبودی را احساس نمی‌کند. اما می‌توان درباره مقاطع فولادی دیگر به عنوان مثال لوله‌های بدون درز فولادی با ضخامت‌‌های کم و فولادهای آلیاژی خاص با قطر‌‌های بیش از ۶۰۰ میلی‌‌متر سرمایه‌‌گذاری‌‌های بیشتری انجام داد. این محصولات خاص برای استفاده در صنایع از کشور‌‌هایی چون آلمان، چین و حتی اوکراین وارد می‌شود. در آخر امیدوارم با حمایت دولت از کارخانه‌های بزرگ تولیدی و استفاده از توان متخصصان داخلی این کمبود‌‌ها نیز به خوبی در کشور مرتفع شود و علاوه بر تامین نیاز داخل بتوانیم بازار‌های جهانی را نیز فتح کنیم.