تلاش برای افزایش عمق ساخت داخل قطعات لوازم خانگی

شرکت ناسا الکتریک، در سال‌های گذشته وارد‌کننده لوازم خانگی بوده و کالاهای لوازم خانگی را به صورت آماده از کشورهای چین، کره‌جنوبی و ترکیه وارد و با برند تجاری ناسا الکتریک به صورت محصول آماده به بازار داخلی عرضه می‌کرده است. امید محمودی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید با توجه به اینکه «ناسا الکتریک» به واسطه حدود ۹ سال عرضه و فروش محصول در بازار و شناخت کامل از بازار لوازم خانگی کشور تجربه مطلوبی داشته، از سال ۱۳۹۶ بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور، جزو اولین شرکت‌هایی بودیم که به مونتاژ و تولید لوازم خانگی اقدام کردیم.

کلنگ احداث کارخانه این شرکت در سال ۱۳۹۸ به زمین زده شد و این کارخانه در اوایل سال ۱۳۹۹ شروع به تولید محصول کرده است. فعالیت تولیدی این شرکت با یک خط تولید و حدود ۲۵ نفر نیروی کار آغاز و در چند سال گذشته از فازهای دوم و سوم این مجموعه به متراژ حدود ۱۰‌هزار مترمربع و زیرساخت آن بهره‌برداری شده و در حال حاضر حدود۱۶۰ نفر به طور مستقیم در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند. در حال حاضر، سبد محصولات تولیدی این شرکت با حدود ۴۷ قلم آیتم تنوع کالایی شامل لوازم خانگی کوچک از جمله جاروبرقی، چرخ گوشت، آبمیوه‌گیری، آون توستر، آب پرتقال‌گیری، اسپرسو و قهوه‌ساز و... است.

از واردات تا تولید

با وجود اینکه حدود سه سال از فعالیت تولیدی «ناسا الکتریک» می‌‌‌گذرد، در حال حاضر تمام تلاش تیم تحقیق و توسعه (R&D)  این مجموعه این است که بتواند عمق ساخت قطعات را در داخل افزایش دهد. در یکسری از محصولات مانند آون توستر حدود ۹۰‌درصد قطعات را در داخل ایران تولید کرده و در بقیه محصولات نیز در تلاش هستیم تا عمق تولید را افزایش  دهیم و در این زمینه با شرکت‌های قطعه‌سازی قرارداد داریم.

امید محمودی، مدیرعامل شرکت ناسا الکتریک با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: متاسفانه در ایران بحث طراحی و قالب‌سازی بسیار ضعیف بوده و کشورهای اروپایی حتی چین در این زمینه بسیار قوی هستند. در این زمینه به صورت مهندسی معکوس عمل کرده و قسمتی از قطعات ‌‌‌محصولاتی را که از زمان‌های گذشته به صورت وارداتی بوده‌اند قالب‌سازی می‌کنیم.

وی افزود: سعی داریم ظرف امسال و سال آینده حداقل ۷۰ تا ۸۰‌درصد قطعات را در کشور داخلی‌سازی کنیم. مطابق قوانین و اعلام گمرک باید حداقل ۴۰ تا ۵۰‌درصد قطعات مورد استفاده در داخل کشور تولید شود. محمودی درباره نیاز به قطعات بیشتر برای تولید محصولات متنوع گفت: هیچ تولیدکننده لوازم خانگی به تنهایی قادر به تامین تمامی قطعات موردنیاز خود نیست. به عقیده بنده اگر قصد پیشرفت چشمگیر در تولید لوازم خانگی وجود دارد، باید از کارگاه‌های تولید قطعات لوازم خانگی حمایت شود.

وی افزود: امیدوارم در سال‌های آینده از کارگاه‌های کوچک تولیدکننده قطعات لوازم خانگی مانند بورد، موتور، قالب‌سازی و طراحی، شیشه، بدنه، ورق و تزریق پلاستیک حمایت شود تا شاهد رشد و توسعه واحدهای بیشتری در این زمینه باشیم. این موضوع باعث می‌شود کارخانه‌های بیشتری در این زمینه شروع به فعالیت کنند. زیرا هیچ تولیدکننده‌ای بدون ایجاد تنوع در محصولات خود نمی‌تواند رقابت کرده و بازار فروش را از دست خواهد داد. برای این منظور تولیدکننده باید تنوع محصول و سبد کامل لوازم خانگی را داشته باشد که تولید این محصولات متنوع به قطعات بیشتری نیاز دارد.

مشکل در تامین قطعات موردنیاز

تنها تعداد ۴۷ قلم کالا در این مجموعه تولید می‌شود و در نتیجه قادر نیستیم، تمامی قطعات موردنیاز این کالاها را در مجموعه خودمان تولید کنیم و برای تامین آنها با مشکل مواجه هستیم. مدیرعامل شرکت «ناسا الکتریک» با اعلام این مطلب گفت: امیدواریم در سال‌های آینده تمامی مراحل طراحی محصول، قالب‌سازی و تمامی قطعات موردنیاز داخل کشور تولید شود. در حال حاضر برای تامین این قطعات، نیازمند برون‌سپاری آنها به کارگاه‌ها یا کارخانه‌های تولیدکننده این قطعات هستیم. به همین دلیل برای تولید هر محصول با تعدادی کارخانه قطعه‌ساز در ارتباط هستیم که باعث اشتغال‌زایی بیشتر شده و کمک می‌کند تا قطعه‌سازی در کشور توسعه پیدا کند. 

وی درباره سایر مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: متاسفانه با فرآیند دست و پاگیر و بوروکراسی اداری برای گرفتن مجوزها و به‌ویژه درباره واردات قطعات موردنیاز و تامین تسهیلات مواجه هستیم. این فرآیندها واقعا زمان‌گیر بوده و یکی از دلایلی که توانسته باعث توسعه و پیشرفت تولید درکشورهای دیگر شود، موضوع حمایت‌های دولتی است.  محمودی افزود: تولیدکننده نمی‌تواند بدون حمایت دولتی فعالیت کند. اگر سایر کشورها در تولید موفق هستند، بخش زیادی از آن به علت سرعت بالای فرآیندهاست؛ متاسفانه فرآیند قالب‌سازی در کشور بعضا حدود یک‌سال به طول می‌انجامد اما همین فرآیند در کشوری همچون چین حدود یک ماه زمان می‌‌‌برد. اگر این زمان کوتاه نشود، تولیدکننده متضرر شده و نمی‌تواند به نقطه مطلوب برسد.

عدم‌همخوانی قیمت‌گذاری دستوری با نرخ تورم

مدیرعامل شرکت ناسا الکتریک درباره بحث قیمت‌گذاری دستوری محصولات لوازم خانگی همزمان با افزایش قیمت ارز، مواد اولیه و قطعات گفت: از خرداد ماه امسال با اجرای قیمت‌گذاری دستوری، روی تمامی محصولات، قیمت درب کارخانه و مصرف را درج کرده‌ایم. قیمت ارز ظرف شش ماه گذشته افزایش معنی‌داری داشته همچنین بسیاری از مواد اولیه موردنیاز مانند کارتن، یونولیت، کابل و... افزایش داشته اما متاسفانه تولیدکنندگان قادر به افزایش قیمت محصولات خود نیستند.

وی افزود: روند فعالیت تولیدکنندگان شفاف و مشخص است؛ تمامی مراحل تولید اعم از قطعه وارد کارخانه شده تا تولید محصول، انتقال محصول نهایی به انبار و فروش در سامانه ثبت شده و قیمت فروخته شده و شخص خریدار کاملا مشخص و قابل پیگیری است. بهتر است قیمت‌گذاری متناسب با افزایش نرخ ارز و مواد اولیه باشد و زمانی که قیمت این اقلام افزایش یافته، مجوز افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی نیز صادر شود.محمودی پیشنهاد کرد: بهتر است بحث قیمت‌گذاری محصولات لوازم خانگی آزاد و قیمت‌گذاری رقابتی باشد. زیرا قیمت‌گذاری دستوری مشکلاتی را برای تولیدکننده ایجاد کرده است. اگر قیمت‌گذاری متناسب با وضعیت تورم نباشد، تولیدکننده توان فعالیت نخواهد داشت و انگیزه تولیدکننده و حاشیه سود وی کاهش می‌یابد. تولید بدون حمایت دولت امکان‌پذیر نبوده و واقعا تولیدکنندگان در کشور با عشق و علاقه فعالیت و اشتغال‌زایی می‌کنند.