به گزارش روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی گل‌‌‌گهر، مدیر مهندسی معکوس و ساخت داخل شرکت گل‌‌‌گهر گفت: به‌‌‌منظور کاهش اثرات تحریم‌‌‌ها و تامین دشوار و هزینه‌‌‌بر قطعات یدکی، واحد بومی‌‌‌سازی و در برخی موارد عدم‌امکان تامین، در شرکت گل‌‌‌گهر تشکیل شد. این واحد تلاش دارد با فرآیند بومی‌‌‌سازی ارزبری زنجیره فولاد را از ۱۰۰یورو به ۴۰یورو به ازای هر تن تولید فولاد کاهش دهد.

جلال سلیمان‌‌‌نژاد گفت: شرکت گل‌‌‌گهر در راستای قانون حداکثر استفاده از توان داخل، تامین قطعات و تجهیزات را در وهله اول از داخل کشور در دستورکار خود قرار داده و در صورت عدم‌امکان تامین از داخل، تلاش کرده تا به‌‌‌صورت موازی هم فرآیند بومی‌‌‌سازی و هم فرآیند تامین از خارج را دنبال کند و در صورت موفقیت پروژه‌‌‌های بومی‌‌‌سازی، تامین از خارج را متوقف و تامین از سازنده توانمند داخلی را در اولویت قرار دهد.

وی با اشاره به تحریم‌‌‌های ظالمانه افزود: تامین قطعات از خارج دشوار، هزینه‌‌‌بر و در برخی موارد تقریبا غیرممکن است و می‌توان گفت تنها راه در دسترس و اقتصادی، توسعه تامین و خرید از داخل کشور است. امیدواریم با هم‌افزایی شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی کشور که نقش لکوموتیو اقتصاد کشور را دارند، شاهد توسعه بیش‌‌‌ازپیش فرآیند تامین از داخل کشور باشیم.

سلیمان‌نژاد گفت: واقعیت امر این است که با توجه به ضعف کیفیت در برخی کالاهای ساخت داخل، اعتماد به کالای ایرانی دچار خدشه شده و اگر مصرف‌کننده امکان انتخاب بین نمونه داخلی و خارجی را داشته باشد، نمونه خارجی را انتخاب می‌کند. با این شرایط، شرکت گل‌‌‌گهر تلاش کرده در راستای قانون استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، تامین قطعه از داخل را تسریع کند. هرچند تولید کالای باکیفیت داخلی تابع مجموعه‌‌‌ای از عوامل است و سازنده داخلی به تنهایی نمی‌تواند مسوولیت کیفیت را بپذیرد، بلکه نیاز است تمامی بخش‌‌‌های جامعه به‌‌‌درستی نقش خود را ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین چالش پیش روی بومی‌‌‌سازی موضوع زمان است، افزود: با توجه به تحریم‌‌‌ها، مشکل تامین مواد اولیه گریبان‌‌‌گیر سازندگان داخلی شده و از سوی دیگر عدم‌ثبات نرخ ارز نیز باعث تاخیر در تصمیمات سازندگان شده است و مجموعه این عوامل باعث طولانی شدن زمان ساخت و از سوی دیگر ضعف در مستندسازی و عدم‌امکان حفظ کیفیت و تداوم کیفیت محصولات داخلی شده است.