به گزارش «ایرنا»، رضا محتشمی‌پور در سفر به بروجرد و نشست با معدن‌‌‌داران این شهرستان که در محل فرمانداری بروجرد برگزار شد، اظهار کرد: پروانه بهره‌‌‌برداری معادن بیش از یک سال ابطال می‌شود و شورای معادن استان باید به شکایات مردم و معدن‌داران رسیدگی کنند و اگر خسارتی به کشاورزی یا جاده‌های روستایی وارد شده باید در این شورا رسیدگی شود.

وی بیان کرد: واگذاری معادن باید با ثبت محدوده در مزایده انجام شود و ساماندهی معادن غیرفعال و واگذاری آن به شهرداری‌‌‌ها توسط وزارت صمت انجام می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: معدن خرید و فروش نمی‌شود ولی امکان واگذاری پروانه بهره‌‌‌برداری وجود دارد، معادنی که ثبت اطلاعات تولید ندارند و در سامانه نیستند سلب خواهند شد.

محتشمی‌پور اضافه کرد: امسال در بررسی‌‌‌ها مشخص شد که ۱۵‌درصد حقوق قانونی دولتی را معدن‌‌‌داران واریز نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه با همکاری مجلس شورای اسلامی قانون اصلاح معادن اصلاح شد، ادامه داد: معادن باید باسکول نصب کنند و بار سنگین فراتر از استاندارد نباید داشته باشند، زیرا بارگیری فراتر از استاندارد باعث تخریب راه‌‌‌ها نیز می‌شود.

وی گفت: تخلفات معدن باید پیگیری شود. اگر تخلفاتی داشته باشند طبق قانون بررسی و رسیدگی شود.

محتشمی‌پور اظهار کرد: نظارت بر معادن بیشتر شده است تا مشکلات و تخلفات و خسارات بررسی و پیگیری شود.

وی افزود: در لرستان تقریبا عمده معادن شن و ماسه و غیر‌فلزی است و انتظار از معادن در حد خودشان است و باید ظرفیت معادن فلزی شهرستان بروجرد فعال شود و پیگیری‌‌‌ها انجام خواهد شد.

مدیرکل صمت لرستان بیان کرد: ۲۴ معدن در شهرستان بروجرد وجود دارد که ۱۷ مورد آن فعال و دارای پروانه بهره‌برداری است.

بهمن جعفری اضافه کرد: ۴۱۶ واحد صنعتی در شهرستان وجود دارد که ۴۰‌درصد صنایع معدنی است.

وی گفت: از ظرفیت صندوق فعالیت‌های معدنی باید استفاده شود. در سال‌جاری ۳۹ میلیارد تومان وصولی حقوق دولتی را داشتیم و امیدواریم به خزانه برگردد و در سال آتی مشکلات معدن‌داران در نظر گرفته شود.

این نشست با حضور عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی و مسلم مرادی معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد و بهمن جعفری مدیرکل سازمان صمت لرستان و جمعی از مسوولان شهرستانی و معدن‌داران در فرمانداری بروجرد برگزار شد.