«آفتاب» یزد منتظر سرمایه‌گذار

از سوی دیگر بر اساس اعلام کنفرانس جهانی انرژی‌های خورشیدی، از شش نقطه برتر برای تولید این نوع انرژی، دو نقطه در استان یزد قرار دارد و این استان بهترین منطقه کشور برای تولید انرژی خورشیدی معرفی شده است و شاید عمده دلیل این امر، تولید سالانه یک‌هزار و ۸۰۰ کیلووات ساعت برق از هر کیلووات سامانه خورشیدی در این منطقه باشد.

بر همین اساس یزد به عنوان بهشت انرژی خورشیدی در کشور شناخته می‌شود و آن طور که مسوولان دولتی و محلی می‌‌‌گویند اگر بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌‌‌‌ها وارد میدان شود، در سال‌های آینده میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی در این منطقه کاهش محسوسی خواهد یافت. به همین دلایل، استاندار یزد معتقد است که یکی از طرح‌‌‌های پیشران توسعه استان تولید برق خورشیدی است.

در طرحی با عنوان «یزد نوین» برای ارتقای امنیت عرضه انرژی مطمئن و پایدار، توسعه شبکه‌‌‌های تولید، انتقال و توزیع انرژی متناسب با نیازهای توسعه‌‌‌ای استان و کشور به عنوان اهداف بنیادین طرح یاد شده و از توسعه پایدار سهم انرژی‌‌‌های نو و تجدیدپذیر و تقویت شبکه‌های تولید، انتقال و توزیع به عنوان راهبردهای این حوزه نام برده شده است.

مهران فاطمی در این باره با اشاره به اینکه انرژی ‌برق جزء لاینفک صنعت و فعالیت‌‌‌های این بخش است، می‌‌‌گوید: یزد موقعیت بسیار مناسبی برای ایجاد و فعالیت نیروگاه‌‌‌های خورشیدی دارد و با ایجاد نیروگاه‌‌‌های خودتامین برق در صنعت، صنایع استان برق موردنیاز خود را از انرژی‌‌‌های پاک تامین می‌کنند. وی با اشاره به وضعیت استقبال سرمایه‌گذاران، از اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری ۱۹۸‌هزار میلیارد تومانی در این استان از سوی سرمایه‌گذاران پس از سفر دی‌ماه گذشته رئیس جمهوری به یزد خبر داد. استاندار یزد در این باره ادامه می‌دهد: بحث سرمایه‌گذاری خارجی و تامین مالی سرمایه‌گذاری‌‌‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، بورس و فرابورس از دیگر مواردی است که شورای هماهنگی اقتصادی استان دنبال می‌کند.

متاسفانه در سال‌های گذشته عمده سرمایه‌گذاری‌ها با وجود تاکید مسوولان بر حمایت از صنایع پاک و غیرآلاینده همچون انرژی خورشیدی و دانش‌بنیان، به سمت صنایع آلاینده به‌ویژه در دشت اردکان- یزد تا مهریز بوده است.

در این زمینه نماینده یزد، اشکذر و بخش ندوشن و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در استان یزد می‌‌‌گوید: استان یزد ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌های صنایع بنیادی، صنایع پیشرفته، دانش‌بنیان و... را دارد اما در سال‌های گذشته بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در استان به سمت صنایع آلاینده پیش رفته، در حالی که اگر به بسترهای دیگر هم توجه شود، می‌توان در مدت زمان کوتاهی با ایجاد صنایع پاک، مشاغل بسیار ایجاد کرد.

محمد‌صالح جوکار با بیان اینکه یزد باید نمونه و الگو در حوزه انرژی تجدیدپذیر کشور باشد، می‌‌‌گوید: سرمایه‌گذاران بسیاری در یزد آمادگی فعالیت دارند ولی در حوزه جذب سرمایه‌گذار باید یک راستی‌‌‌آزمایی جدی صورت گیرد. از این‌رو اگر ما بخواهیم یزد را در آینده به قطب تولید انرژی خورشیدی کشور تبدیل کنیم، ناگزیر هستیم کارخانه تولید پنل‌‌‌ها و تجهیزات انرژی خورشیدی را در این استان داشته باشیم.

در راستای توسعه انرژی خورشیدی در استان یزد، اتفاقات خوبی در دومین سفر رئیس‌جمهوری و هیات دولت به یزد رخ داد که مهم‌ترین آن افتتاح ۲۰ سامانه کوچک‌مقیاس پنج کیلوواتی از طرح حمایتی نیروگاه خورشیدی بود.

در این باره سخنگوی سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری انرژی ‌برق (ساتبا) می‌‌‌گوید: هم‌‌‌اکنون نیروگاه‌‌‌های خورشیدی در ۹ منطقه استان یزد از جمله اردکان، بافق و... در ۱۲ ساختگاه با ظرفیت ۸۴ مگاوات در حال بهره‌‌‌برداری بوده و فعال است و سازمان ساتبا به واسطه قرارداد خرید تضمینی، برق تولیدی نیروگاه‌‌‌ها را خریداری می‌کند.

جعفر محمدنژاد‌سیگارودی با اشاره به فعالیت ۱۷۲ سامانه کوچک‌مقیاس خورشیدی (پشت‌‌‌بامی) با ظرفیت ۳۶۴۵ کیلووات، به افتتاح ۲۰ سامانه کوچک‌مقیاس پنج کیلوواتی از طرح حمایتی نیروگاه خورشیدی ارجاع می‌دهد و اضافه می‌کند: برای توسعه نیروگاه‌‌‌های خورشیدی در حوزه مگاواتی، برنامه‌‌‌هایی پیش‌بینی شده است که قراردادهای خرید تضمینی در هشت ساختگاه به ظرفیت ۵۷ مگاوات از جمله این برنامه‌‌‌هاست و پیش‌بینی می‌شود یکی از این نیروگاه‌‌‌ها با ظرفیت ۱۰ مگاوات تا پایان سال‌جاری و بقیه در سال‌های آینده به مرحله بهره‌‌‌برداری برسند.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌‌‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌وری برق ایران، این نیروگاه‌‌‌ها در حال ساخت است و بخش فنی سازمان ساتبا اعلام کرده که طی سال‌های آینده از محل قراردادهای قدیمی خرید برق تضمینی ۲۰ ساله، به مرور به مرحله بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسند.

وی درباره ساخت نیروگاه‌‌‌های خورشیدی حمایتی هم گفت‌: این مهم پیرو مصوبه معاون اول رئیس‌جمهوری برای احداث سالانه ۱۱۰‌هزار سامانه خورشیدی پنج کیلوواتی در کل کشور از طریق نهادهای حمایتی اجرایی می‌شود و سهم استان یزد از این نیروگاه‌‌‌ها در سال‌جاری، ساخت چهار‌هزار سامانه است که افتتاح ۲۰ سامانه خورشیدی طرح حمایتی آن انجام شده است.

محمدنژاد‌سیگارودی یادآور می‌شود: در حال حاضر ۲۹۰۰ خانواده تحت پوشش نهادهای حمایتی در استان یزد به شرکت‌های توزیع برق معرفی شده و بر اساس تازه‌‌‌ترین گزارش در این زمینه تاکنون ۲۲۰۰ ساختگاه تایید صلاحیت و به نهادهای حمایتی برای تامین وام ارجاع داده شده است.

همچنین تلاش‌های خوبی هم توسط شرکت‌های برق استان از جمله برق منطقه‌ای صورت گرفته که در این خصوص مدیرعامل این مجموعه می‌‌‌گوید: ایجاد نیروگاه‌‌‌های خود‌تامین خورشیدی توسط صنایع کوچک و بزرگ‌، راهی برای تامین برق مطمئن این صنایع است که با انجام این امر، گامی موثر در تولید نیروی برق برداشته شده و صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌های عمومی، کاهش زمان راه‌‌‌اندازی و تداوم فعالیت در شرایط اضطراری کمبود برق را به دنبال خواهد داشت.

ابوالفضل اسدی با اشاره به اینکه استان یزد با بهره‌‌‌مندی از ۸۴ مگاوات نیروگاه خورشیدی، مقام برتر بهره‌‌‌برداری از انرژی خورشیدی در کشور را داراست، ‌‌‌ می‌‌‌افزاید: در دولت سیزدهم نیز برنامه‌‌‌ریزی برای ایجاد ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در سطح کشور انجام‌‌‌ شده که از این میزان چهار‌هزار مگاوات به نیروگاه خورشیدی، سه‌هزار مگاوات به نیروگاه تجدیدپذیر صنایع و سه‌هزار مگاوات به نیروگاه بادی اختصاص دارد.

اسدی به برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی اشاره و اضافه می‌کند: در راستای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی بر مبنای توسعه متوازن استان، جهت اتصال این نیروگاه‌ها به شبکه توزیع برق برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است. بر مبنای اهداف یاد‌شده و با توجه به شدت تابش که ۱۱۰ وات بر مترمربع بهترین ظرفیت است، شهرستان‌های ابرکوه، بهاباد و خاتم با ظرفیت بسیار خوبی جهت توسعه، مدنظر هستند.

به نظر می‌رسد انرژی خورشیدی، ظرفیتی آماده و بی‌دردسر برای سرمایه‌گذاران در استان یزد باشد تا بتوانند یک صنعت پاک و غیرآلاینده را در مرکز ایران ایجاد و از موهبت الهی رایگان سبزترین درآمد را کسب کنند.