سلطه پریمارک در بازار با لباس‌‌‌های ۱۰ دلاری

شرکت خرده‌‌‌فروشی لباس پریمارک، استراتژی متفاوتی نسبت به دیگر برندهای بزرگ مد و لباس اتخاذ کرده و همین باعث رشد سریع این شرکت در اروپا شده است: نداشتن فروش آنلاین. این شرکت حالا به دنبال توسعه بیشتر در آمریکاست. پریمارک به دلیل راه‌‌‌اندازی فروشگاه‌‌‌های فیزیکی بزرگ پر از لباس‌‌‌های ارزان‌قیمت معروف شده است. مدیران این فروشگاه زنجیره‌‌‌ای که دفتر اصلی آن در دوبلین است، معتقدند این فرمول فروش در آمریکا هم کاربرد خواهد داشت. کوین تیولیپ، مدیر پریمارک در آمریکا، با به چالش کشیدن فروشگاه‌‌‌های بزرگی مثل والمارت، تارگت و ... در عرضه لباس‌‌‌های ارزان‌‌‌قیمت، می‌‌‌گوید: «هیچ‌‌‌کس کاری را که ما در مورد قیمت، کیفیت و ارزش محصولات انجام می‌‌‌دهیم انجام نمی‌‌‌دهد.»

این شرکت همچنین در حال رقابت برای جذب مشتریان خرده‌فروش‌‌‌های آنلاین مانند «شین» است. پریمارک اولین بار در سال ۲۰۱۵ و با افتتاح فروشگاهی در بوستون وارد آمریکا شد. از آن زمان به بعد این شرکت به تدریج فروشگاه‌‌‌های خود را توسعه داده و محصولات ارزانی مثل شلوار جین زنانه به قیمت ۱۶ تا ۲۲ دلار، پیراهن زنانه به قیمت ۱۰ تا ۲۲ دلار و پیراهن مردانه از ۱۴ تا ۲۸ دلار عرضه کرده است. پریمارک که از سال ۱۹۶۹ کار خود را آغاز کرده، همچنان به مدل قدیمی فروش در فروشگاه‌‌‌های فیزیکی پایبند است. تیولیپ مطمئن است که هنوز مصرف‌کنندگان زیادی از گشتن بین لباس‌‌‌ها و خرید حضوری لذت می‌‌‌برند.

 

جلسه اضطراری در ایتالیا در پی افزایش قیمت ماکارونی

قیمت محبوب‌‌‌ترین غذای ایتالیایی‌‌‌ها در حال افزایش است، تا حدی که به تشکیل جلسه اضطراری در دولت این کشور منجر شده است. تولیدکنندگان، انجمن‌‌‌های مصرف‌‌‌کنندگان و مقامات دولتی در این جلسه حضور داشتند. طبق اعلام آژانس آماری ایتالیا‌ Istat، قیمت ماکارونی در ماه مارس ۵/ ۱۷ درصد و در ماه آوریل ۵/ ۱۶ درصد نسبت به همین زمان در سال گذشته افزایش یافته است – یعنی دو برابر نرخ تورم داخلی که ماه گذشته به ۸/ ۸ درصد رسید. همچنین قیمت هر پرس ماکارونی در رستوران‌‌‌های ایتالیا ۱/ ۶ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که طبق نظرسنجی «سازمان بین‌‌‌المللی ماکارونی» در سال ۲۰۲۲، هر ایتالیایی به طور میانگین سالی ۲۳ کیلوگرم ماکارونی مصرف می‌‌‌کند. تولیدکنندگان می‌‌‌گویند گران شدن مواد اولیه، دلیل این افزایش قیمت بوده است. در مارس ۲۰۲۲ و در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین، قیمت گندم به بالاترین حد خود در بیش از یک دهه رسید.

ef6c4ffd-443e-4db6-9387-950763236f9e

 

 

مشاغل یقه‌‌‌سفید آمریکا  در حال محو شدن

برای نسل‌‌‌های قدیمی‌‌‌تر آمریکایی‌‌‌ها و شاید بقیه مردم دنیا، داشتن شغل کارمندی مسیری به سوی سعادت و رفاه بود، اما دیگر این‌طور نیست. اقتصاددانان و مدیران شرکت‌‌‌ها می‌‌‌گویند موج تعدیل نیروی گسترده مشاغل اداری در چند ماه گذشته که به دلیل استخدام‌‌‌های بیش از حد و بالا رفتن نرخ بهره اتفاق افتاده، دیگر قابل بازگشت نخواهد بود. تفکر شرکت‌‌‌ها در مورد ارزش خیلی از این مشاغل اداری تغییر کرده و برخی کارشناسان آن را تحولی دائمی در تقاضای نیروی کار پیش‌‌‌بینی می‌‌‌کنند که در زندگی کاری میلیون‌‌‌ها آمریکایی اختلال ایجاد خواهد کرد و خیلی از مشاغل به خاطر استفاده از هوش مصنوعی از بین رفته یا متحول خواهند شد.

عاطف رفیق، مدیر ارشد دیجیتال سابق در شرکت‌‌‌های مک‌‌‌دونالدز و ولوو می‌‌‌گوید: «نیاز ما به نیروهای متخصص در نقطه پیک خود قرار دارد و از این به بعد برای انجام همان کارهای سابق به نیروهای کمتری نیاز داریم.» طبق تحلیل گروه تحقیقاتی‌ Employ America، ‎ در سال منتهی به ماه مارس، تعداد کارکنان اداری بیکار تقریبا ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافت که شامل کارکنان بخش خدمات حرفه‌‌‌ای، مدیریت، کامپیوتر، مهندسی و دانشمندان می‌‌‌شود. رهبران صنایع مختلف می‌‌‌گویند که انتظار دارند هوش مصنوعی شیوه کار کارکنان را در مشاغل فعلی متحول کند. به گفته رفیق، ‎تکنولوژی جدید به کارکنان امکان می‌‌‌دهد نقش خود را در شرکت‌‌‌ها بهبود بخشند.