حفظ محیط‌زیست با لیوان‌‌‌ قهوه‌‌‌ای که قابل خوردن است!

آنها بعد از صدها ساعت زمان صرف کردن در آشپزخانه و بالا و پایین کردن ایده‌‌‌شان، آن را وارد بازار کردند. استارت‌آپ‌‌‌ آنها به نام «گود ادی» (Good Edi)  حالا محصولی خوراکی، تجزیه‌‌‌پذیر و بدون پلاستیک ارائه می‌کند که جایگزین فنجان‌‌‌های کاغذی استاندارد با روکش پلی‌‌‌اتیلن است که این روزها در حجم انبوهی برای فروش قهوه استفاده می‌‌‌شوند و در نهایت یا دور ریخته می‌‌‌شوند یا سوزانده می‌‌‌شوند. در سال ۲۰۲۱، گود ادی ۱۴۸‌هزار دلار استرالیا از طریق یک سایت جمع‌‌‌سپاری تامین سرمایه کرد و تیم آنها در حال حاضر، از کارگاهی در اطراف ملبورن، روزانه حدود ۵۰۰لیوان برای مشتریانی در سراسر استرالیا تولید می‌کند؛ از کافی‌‌‌‌شاپ‌‌‌ها گرفته تا روستری‌‌‌ها و محل‌‌‌های برگزاری کنسرت. این شرکت امسال می‌‌‌خواهد تولید خود را افزایش داده و فروش را بین‌المللی کند. طبق اعلام «برنامه محیط‌زیست سازمان ملل» هر سال بیش از ۲۵۰ میلیارد لیوان کاغذی با روکش پلاستیکی به دنیا اضافه می‌شود که فقط یک‌درصد آنها بازیافت می‌‌‌شوند.

گود ادی می‌‌‌گوید در استرالیا هر روز حدود ۷/ ۲ میلیون لیوان یکبار مصرف، به سطل زباله انداخته می‌‌‌شوند. محصول گود ادی هم برای نوشیدنی‌‌‌های داغ مثل چای و قهوه کاربرد دارد و هم برای نوشیدنی‌‌‌های سرد. بنیان‌گذاران آن بعد از تست حدود ۲۵۰ دستور مختلف، به ترکیبی از آرد چاودار، سبوس گندم، سبوس جو، شکر، نمک، روغن نارگیل و آب رسیدند. این لیوان قابل خوردن، نوشیدنی داغ را تا ۴۰دقیقه و نوشیدنی سرد را تا هشت ساعت نگه می‌دارد و حالت ترد خودش را حفظ می‌کند. هاچینز می‌‌‌گوید: «برای ساخت یک لیوان خوراکی هیچ دستورالعملی از قبل وجود نداشت و این بزرگ‌ترین چالش ما بود. وقتی در مرحله تست محصول بودیم، بارها و بارها مایعات از آن نشت می‌‌‌کرد و مجبور بودیم ترکیبش را عوض کنیم.»

برای هاچینز و رائبی که روی هم ۲۰ سال تجربه کار در بخش‌‌‌ بسته‌‌‌بندی و فرآوری مواد غذایی را دارند، گود ادی هنوز یک شغل جانبی محسوب می‌شود. آنها برای افزایش فروششان، روی تغییر عادت‌‌‌های مصرف‌کننده و ترجیح آنها به استفاده از محصولات پاک حساب کرده‌‌‌اند، چون لیوانی که آنها تولید می‌کنند، هزینه یک لیوان قهوه را یک دلار استرالیا بالاتر می‌‌‌برد. گزارشگر بلومبرگ، یکی از لیوان‌‌‌های خوراکی گود ادی را تست کرده و می‌‌‌گوید مزه بیسکویت گندمی بدون شکر می‌دهد که باعث شگفتی است. هاچیز می‌‌‌گوید: «طعم لیوان را شیرین‌‌‌تر از این نکردیم، چون نمی‌‌‌خواستیم طعم قهوه را تحت‌‌‌الشعاع قرار دهد.» اما آنها می‌‌‌خواهند گزینه‌‌‌های بیشتر با طعم‌‌‌های جدیدتری مثل شکلات را ارائه کنند. تکنیک فروش اصلی استارت‌آپ گود ادی برای جذب مشتری، پایداری و حفظ محیط‌زیست است و آنها می‌‌‌گویند حتی اگر افراد لیوان را نخورند، باز هم استفاده از آن بهتر از لیوان‌‌‌های کاغذی با روکش پلاستیک است و اگر دور انداخته شود، دو تا شش هفته بعد تجزیه می‌شود.