استان‌‌‌های تهران، مرکزی و مازندران بیشترین سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی را دارند. رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی گفت: همچنین استان‌‌‌هایی همچون گیلان، اصفهان و خراسان رضوی نیز سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی قابل‌توجهی دارند.

پاندمی کرونا و آسیب به حوزه صادرات گل و گیاهان زینتی

بیات ادامه داد: در کشور ۱۱‌هزار و ۸۶ نفر بهره‌‌‌بردار در گلخانه و ۷‌هزارو ۶۵۷ نفر در فضای باز در حوزه گل و گیاه زینتی فعالیت می‌کنند. طبق آمار رسمی در سال ۱۴۰۰، ۵/ ۱۷میلیون دلار و در سال ۹۹، ۲۷ میلیون دلار،سال ۹۶، ۲۵میلیون دلار، سال ۹۳، ۳۵ میلیون دلار و سال ۹۲، ۴۷ میلیون دلار صادرات از گمرک رسمی کشور انجام شده است. وی با بیان اینکه در چند سال اخیر روند نزولی را در صادرات گل و گیاه زینتی داشته‌‌‌ایم، ادامه داد: آمار صادرات سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ تفاوت اندکی دارد. یکی از دلایل اصلی آن شیوع کرونا در سال ۹۸ تا ۱۴۰۰بوده است و بسیاری از گلخانه‌‌‌داران از چرخه تولید خارج و تغییر فاز دادند، به همین دلیل اثرات زمان کرونا در سال‌های آینده تاثیر گذاشت و صادرات رسمی را ۱۰ میلیون دلار کاهش داد. رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ با افزایش صادرات روبه‌‌‌رو خواهیم بود، اضافه کرد: همچنین یک بخش صادرات غیر‌رسمی نیز در حوزه گل و گیاهان زینتی انجام می‌شود که نیاز به توجه ویژه دارد. حجم بسیار زیادی از صادرات به صورت غیر‌رسمی به کشورهای عربی است. بیات عنوان کرد: آسیبی که کرونا به بازار گل و گیاهان زینتی وارد کرد، به مرور بهبود پیدا کرد و تغییر وضعیتی در واحدهای بسیار بزرگ از نظر نوع محصول تولیدی اتفاق افتاد.

به احتمال زیاد در سال ۱۴۰۲ عدد صادراتی نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد یافت. وی در خصوص برنامه‌‌‌های توسعه صادرات گل و گیاهان زینتی با اشاره به حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در شهر محلات گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات در خصوص افزایش پایانه‌‌‌های تولید و صادرات است. این برنامه حدود ۷ سال پیش تدوین شد و یک پایانه صادراتی بزرگ شامل غرفه و نمایشگاه در شهر محلات احداث شد، منتها به مرور زمان توسعه پروژه با سرعت کم روبه‌رو شده است. رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی تاکید کرد: حدود ۴۰‌درصد این پروژه اجرایی شده اما برای تکمیل آن نیاز به اعتبارات لازم است. در این صورت توسعه صادرات از استان مرکزی محقق می‌شود و تولید داخلی نیز بهبود پیدا می‌کند، همچنین جذب گردشگر داخلی و خارجی بسیاری دارد. این پروژه توسط بخش خصوصی اجرایی می‌شود اما برای اتمام نیاز به حمایت‌‌‌های دولتی دارد. بیات ادامه داد: در صورت تکمیل پروژه میزان تولید، عرضه و ارتباط تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان افزایش پیدا می‌کند البته نکته‌‌‌ای که در خصوص صادرات اهمیت دارد، تولید پیوسته است. وی اضافه کرد: بیشتر خریداران از کشورهای همسایه هستند، بنابراین انتقال و جابه‌‌‌جایی محصول هزینه بسیار زیادی ندارد در نتیجه در خصوص افزایش صادرات نیاز است تولید ما در سطح استان و کشور پیوسته و مداوم باشد. این موضوع نیز مستلزم زیرساخت‌‌‌های تولید وسیع در کشور است.