نیما نامداری مدیرعامل کارنامه در این مراسم با اشاره به اینکه قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ۸۳‌درصد رشد داشته است و این در حالی است که تورم رسمی ۶۳‌درصد و رشد شاخص بازار سرمایه ۴۱‌درصد بوده است، افزود: ۸۷‌درصد معاملات خودرو در سال ۱۴۰۱ به خودروهای داخلی تعلق داشته‌‌‌ است در حالی که شاخص قیمت در سال ۱۴۰۱ رشد ۸۳درصدی داشته و عرضه و تقاضا برای خودرو حدود ۲۰‌درصد رشد داشته است. وی گفت: عرضه در طول سال تغییرات کمی داشته اما تقاضا متناسب با شرایط سیاسی و اقتصادی نوسان زیادی نشان می‌دهد. انتشار خبر توافق ایران و آمریکا در مرداد سال گذشته همزمان با اعلام تصمیماتی برای آزادسازی واردات خودرو باعث شد تقاضا در عرض یک ماه ۳۰‌درصد کاهش پیدا کند اما بعد از اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ و از بین رفتن چشم‌‌‌انداز توافقات بین‌المللی شاخص تقاضا در پاییز رشد ۱۰۰ درصدی داشت.

نامداری افزود: خریداران رشد قیمت را پیش‌بینی می‌‌‌کردند و به همین دلیل قصد خرید سریع‌‌‌تر ماشین را داشتند اما رشد شدید قیمت در زمستان باعث شد که بخش مهمی از خریداران از بازار خارج شوند. ضمن اینکه پیش‌فروش خودروسازها و راه‌‌‌اندازی سامانه جامع فروش خودرو هم بخش مهمی از تقاضا را از بازار خارج کرد. در نتیجه شاخص تقاضا در زمستان حدود ۵۰‌درصد افت کرد.امین آقاجانی، معاون رشد و توسعه کسب‌و‌کار کارنامه، نیز در ادامه مراسم با اشاره به اینکه رشد متوسط قیمت تولیدات سایپا (اعم از صفر و کارکرده) ۵ واحد‌درصد بیشتر  از محصولات ایران‌‌‌خودرو بوده است، گفت: رشد متوسط قیمت خودروهای چینی (اعم از صفر و کارکرده) ۴ واحد‌درصد بیشتر از محصولات داخلی بوده‌‌‌ که احتمالا به دلیل اقبال بیشتر مردم به خودروهای جدید چینی است که شرایط بهتری نسبت به رقبای ایرانی دارند. به گفته وی، پراید با سهم ۲۵ درصدی از کل معاملات، پرتقاضاترین خودروی ایران در سال ۱۴۰۱ بوده است. این خودرو با وجود اینکه مدت‌هاست تولید نمی‌شود به دلیل قیمت اقتصادی آن رشد شدید تقاضا داشته، در نتیجه قیمت انواع آن رشدی حتی بیشتر از رشد شاخص کل داشته است. به نحوی که قیمت پراید سدان بنزینی ۹۵ درصد، سدان دوگانه‌‌‌سوز ۹۹‌درصد و هاچ‌‌‌بک ۱۰۳‌درصد طی ۱۲ ماه افزایش پیدا کرده است.

رشد شدید قیمت‌ها باعث کاهش قدرت خرید مشتریان شده و به همین دلیل معامله خودروهای ارزان‌‌‌تر رونق پیدا کرده است. مقایسه رده‌‌‌بندی ۱۰ خودروی پرمعامله ایران در۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ با ۶‌ماه دوم نشان می‌دهد ماشین‌هایی مثل پراید ۱۳۱ و پژو۴۰۵ که خودروهای ارزان‌‌‌تری هستند در این رده‌‌‌بندی بالا رفته‌‌‌اند اما خودروهایی مثل پژو پارس و پژو ۲۰۶ که نسبتا گران‌‌‌تر هستند چند رتبه پایین آمده‌‌‌اند. پیکان که در۶ماه اول سال در فهرست ۱۰ خودروی پرمعامله حضور نداشت در۶ ماه دوم با رشد تقاضا روبه‌رو بوده و وارد جمع ۱۰ خودروی پرمعامله شده است. هژیر مفاخری، معاون عملیات کارنامه هم در این مراسم به ارائه بخش دیگری از گزارش سالانه پرداخت و افزود: شرکت کارنامه از سال ۹۸ شروع به کار کرده و در سه سال ۲۵۰‌هزار ماشین را کارشناسی کرده است. فقط در سال ۱۴۰۱ مجموع ارزش خودروهایی که کارنامه در معامله آنها حضور داشته معادل ۵/ ۱۹‌هزار میلیارد تومان بوده است. وی ادامه داد: سرویس کارشناسی کارنامه با فاصله زیاد بیشترین سهم را از بخش آنلاین این بازار در اختیار دارد. اگرچه بخش مهمی از مشتریان کارنامه در تهران و کرج هستند اما سرویس کارشناسی کارنامه از اواخر سال گذشته در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز و رشت هم شروع به کار کرده است. کارنامه همچنین، در سال ۱۴۰۲ سرویس خدمات دوره‌‌‌ای را راه‌‌‌اندازی کرده که به مشتریان این امکان را می‌دهد خدمات ماشین را در محل خود دریافت کرده و با استفاده از اپلیکیشن کارنامه سلامت ماشین خود را به طور مستمر و پیشگیرانه پایش کنند.