«عبدالله بهرامی» درگفت‌وگو با چابک آنلاین گفت: در طول ۲۰ سال اخیر فرش ایران از لحاظ میزان صادرات و تولید در رتبه اول جهان قرار داشت اما از سال ۹۷ این جایگاه را در جهان از دست داد. وی، افزود: دو اتفاق در سال ۹۷، ضربه جدی به بازار فرش ایران وارد کرد که اولین اتفاق تحریم فرش دستباف ایرانی از سوی دولت آمریکا بود که این تحریم باعث شد صنعت فرش ۲۵‌درصد بازار آمریکا را از دست بدهد یعنی حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیون دلار از صادرات فرش کاهش یافت. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف تصریح کرد‌: در سال ۹۷ بانک مرکزی، فرش دستباف را در تعهد ارزی برد و تاجر صادرکننده فرش را مکلف کرد که هر میزان صادرات فرش انجام داده مکلف است ظرف دوماه ارز حاصل از صادرات را به ارز نیمایی به بانک مرکزی برگرداند.

وی با بیان اینکه چنین کاری اصلا برای یک تاجر امکان‌پذیر نبود، گفت: فرش معمولا به صورت نقدی خرید و فروش نمی‌شود زیرا کشورهای رقیب هم همین کار را در وسعت خیلی بالایی انجام می‌دهند و فرش در طول قرن‌ها همواره به صورت امانی خرید و فروش می‌شود و همیشه هم ارز آن برگردانده خواهد شد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با اشاره به تعهد ارزی ایجاد‌شده برای تاجران فرش افزود: موتور محرکه تولید صادرات است و باکاهش صادرات، تولید نیز کاهش می‌یابد. از طرفی با وجود تورم موجود و کاهش نقدینگی خرید فرش دستباف از سبد خانوار خارج شده و بازار داخلی با کاهش شدید فروش روبه‌رو است. وی با بیان اینکه عدم‌صادرات به بدنه فروش و تولید بر‌می‌گردد، گفت: قبل از سال ۹۷ تولید سالانه فرش حدود ۶ میلیون مترمربع بود و ۲ میلیون نفر بافنده هم در سطح کشور وجود داشت اما در یک دهه اخیر کمتر از ۷۰۰‌هزار بافنده داریم و سالانه کمتر از ۲ میلیون مترمربع تولید سالانه فرش داریم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با اشاره به مصوبه بیمه قالیبافان در سال ۸۸ افزود: قرار بر این بود که ظرف مدت ۱۰سال، دومیلیون نفر بافنده تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند و هرسال ۱۰۰ تا ۱۵۰‌هزار نفر با بودجه دولت بیمه شوند که این طرح تا سال ۹۲ به خوبی پیش رفت. تا آن سال ۴۵۰‌هزار بافنده بیمه شدند. بهرامی ادامه داد: از سال ۹۲ نه‌تنها افرادی که در صف بیمه بودند تحت پوشش قرار نگرفتند بلکه سازمان تامین اجتماعی به دلیل عدم‌تامین منابع مالی و عدم‌تخصیص بودجه بیمه بافندگان را قطع کرد. وی توضیح داد: در حال حاضر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تلاش می‌کند که بافندگانی را که فاقد بیمه هستند یا بیمه آنها قطع شده تحت پوشش قرار دهد اما این صندوق تنها مستمری و بازنشستگی دارد و درمان را پوشش نمی‌دهد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف گفت: فرش تمام مولفه‌های یک اقتصاد مقاومتی را دارد و تنها کالایی است که ۱۰۰‌درصد بومی و ۹۵‌درصد هم ارزآور است و اشتغال‌زاست و از همه مهم‌تر کالایی است که مکمل زنجیره صنعت کشاورزی و دامپروری است.

بهرامی تصریح کرد: با توجه به توضیحات بالا فرش باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد اما تسهیلات بانکی اختصاص‌یافته به این کالا در حد صفر است و حدود چند سال قبل تصویب شد که ۱۲۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی، وام‌های ۴ درصدی به فرشبافان پرداخت شود که تا به امروز پرداخت نشده است. وی تعداد اعضای زیرمجموعه اتحادیه متبوع خود را ۱۷۶۰ تعاونی تولیدی و تامین نیاز برشمرد و گفت: سه سال است که اعضای اتحادیه تحت پوشش بیمه تکمیل درمان در سطح ملی قرار ندارند. درگذشته تحت پوشش بیمه تعاون بودند که به دلیل حواشی زیاد در اجرا و پرداخت خسارت، دیگر تمدید نشد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف اظهار کرد: فرش دستباف در هر نقطه کشور قابلیت تولید دارد اما بیشتر در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، قم، فارس، کرمان و یزد از لحاظ میزان و تنوع تولید در رده اول هستند و زیرساخت دارند.