پایان خام‌فروشی در پتروپالایش اصفهان

وی در ادامه با اشاره به اینکه ضریب پیچیدگی یعنی استفاده از فناوری‌‌‌های برتر و محصولات باکیفیت‌‌‌تر، افزود: این ضریب اکنون در پالایشگاه اصفهان ۵/ ۶ است و در چشم‌‌‌انداز ما تا سال ۱۴۰۶ به ۶/ ۱۲ می‌رسد و به این ترتیب در سطح شرکت‌های برتر دنیا خواهیم بود.

وی ادامه داد: تولید محصولات راهبردی این پالایشگاه تا سال ۱۴۰۵ افزایش خواهد یافت و جلوگیری از خام‌‌‌فروشی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در دستور کار این شرکت قرار دارد.

تامین ۹۵ درصدی تجهیزات موردنیاز با ساخت داخل

قدیری با تاکید براینکه چیزی به نام محدودیت یا تحریم در پالایشگاه اصفهان وجود ندارد، اظهار کرد: برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌ایم که ۹۵‌درصد از تجهیزات موردنیاز شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ پتروپالایش را از طریق ساخت در داخل تامین کنیم.

وی این موضوع را افتخار بزرگی برای کشور دانست و اضافه کرد: این دستاوردها پس از انقلاب اسلامی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در ساخت این تجهیزات استفاده می‌‌‌کنیم، تصریح کرد: همه کاتالیست‌‌‌های مورد استفاده در پالایشگاه اصفهان، تولید داخل است و این مواد توسط هشت شرکت به‌طور تخصصی تولید می‌شود.

وی با اشاره به جذب حدود یک‌هزار نیروی انسانی بومی در پالایشگاه اصفهان در سال گذشته خاطرنشان کرد: ۶۵۰ نفر از آنها از نخبگان هستند و مبنای کار ما جوان‌سازی و حرکت به سمت توسعه پایدار است.

تولید روزانه ۱۳‌میلیون لیتر بنزین

وی اظهار کرد: اکنون روزانه ۱۳میلیون لیتر بنزین «یورو ۵» در پالایشگاه اصفهان تولید می‌شود که تا سال ۱۴۰۵ به ۷/ ۲۲ میلیون لیتر می‌‌‌رسد.

وی به برنامه‌‌‌های این شرکت در زمینه حمل‌ونقل و ناوبری نیز اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۴۰۵ صاحب کشتی خواهیم شد و در حال ایجاد ۸۵ کیلومتر راه‌‌‌آهن از محل پالایشگاه به سمت «وَرتون» (در شرق اصفهان) هستیم که امید است تا سال آینده این خط آهن راه‌اندازی شود.

قدیری در‌باره برنامه‌‌‌ریزی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی خاطرنشان کرد: تا ۱۲سال آینده، یک نیروگاه خورشیدی با تولید یک‌هزار مگاوات برق خواهیم داشت که تا پایان سال آینده ۲۰۰ مگاوات آن قابل بهره‌‌‌برداری خواهد بود.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به ایجاد شرکت‌های دیگر در زیرمجموعه این هلدینگ اظهار کرد: با ایجاد واحدهای جدید، گوگرد را که عنصری مزاحم است تا سال ۱۴۰۵ به ۱۲ محصول راهبردی تبدیل می‌‌‌کنیم که سالانه ۵هزار میلیارد تومان سود عاید این شرکت خواهد کرد.

آب کمتری مصرف خواهیم کرد

وی ایجاد «مخازن راهبردی آب‌‌‌های آتش‌نشانی» را از دیگر اقدام‌‌‌های این شرکت دانست و افزود: یکی دیگر از طرح‌‌‌های مهم این شرکت مدیریت آب است و تا نیمه نخست سال آینده ۷۵‌درصد از مصرف آب پالایشگاه اصفهان کاسته می‌شود.

قدیری با اشاره به طرح کلان انتقال آب از دریای عمان توضیح داد: در این طرح، پالایشگاه، فولاد، ذوب‌‌‌آهن، شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان سهم دارند که سهم فولاد ۴۰‌درصد و پالایشگاه و ذوب‌آهن هر کدام ۲۰‌درصد است.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه طول اجرای این طرح حدود ۵۰۰ کیلومتر است که تاکنون ۲۳‌درصد پیشرفت داشته است، اظهار امیدواری کرد: آب دریای عمان تا نیمه نخست سال آینده به اصفهان برسد.

او همچنین با اشاره به مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ما مشکل مالی نداریم و در دو هفته اخیر ۴۰ میلیون یورو برای خرید تجهیزات پرداخت کرده‌‌‌ایم. به عبارت دیگر همه چیز را در کشور خود با مدیریت صحیح می‌توانیم به دست آوریم اما انعکاس خبری و رسانه‌‌‌ای مناسبی از داشته‌‌‌های کشورمان صورت نمی‌گیرد.

او کمک مالی برای آزادسازی زندانیان و برنامه‌‌‌های محیط‌زیستی را از رویکردهای این شرکت در زمینه مسوولیت اجتماعی دانست و در عین حال خاطرنشان کرد: فناوری جدیدی را از آلمان داریم که با استفاده از آن، میزان هدر‌رفت آب به صفر می‌‌‌رسد.

وعده کاهش مصرف سوخت

قدیری با بیان اینکه مصرف سوخت پالایشگاه نیز تا سال ۱۴۰۵ حدود ۱۱‌درصد کاهش خواهد یافت، افزود: اکنون پنج دستگاه آنالیزر در پالایشگاه داریم که به‌طور برخط (آنلاین) میزان آلودگی را به محیط‌زیست گزارش می‌کند که تاکنون شاخص‌های ما پایین‌تر از حد استاندارد بوده است.

وی در باره صادرات نیز گفت: عمده صادرات ما در زمان حاضر حلال‌‌‌های ویژه است و تا سال ۱۴۰۵ کلیه محصولات ما غیر از بنزین و گازوئیل، صادرات‌محور می‌شود.

قدیری درباره سرمایه‌گذاری خارجی نیز اظهار کرد: هر جا نیاز باشد از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده می‌‌‌کنیم اما بهتر است ابتدا از پول خود هزینه کنیم و با مدیریت و انضباط مالی پالایشگاه اصفهان، در زمان حاضر نیز به اندازه کافی پول داریم.

به گفته مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان، با مدیریت صحیح می‌توانیم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو در پالایشگاه اصفهان سرمایه داشته باشیم. به گفته قدیری شرکت پالایش نفت اصفهان (پالایشگاه اصفهان) اکنون وظیفه تامین حدود ۲۵‌درصد از سوخت کشور را بر عهده دارد و بنزین و گازوئیل از محصولات اصلی آن به شمار می‌‌‌آید به‌طوری که سوخت ۱۶ استان از جمله اصفهان را تامین می‌کند.