یادداشت copy

به منظور تامین مالی بنگاه‌‌‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی در بازار سرمایه از ابزارهای مختلف در حوزه بدهی نظیر انتشار اوراق گام، مرابحه، اجاره و... همچنین انتشار اوراق و پذیرش شرکت در بازار سرمایه موسوم به IPO  و از این قبیل ابزارها می‌توان بهره گرفت. این روش‌ها مکانیزم‌‌‌هایی هستند که در بازار سرمایه برای استفاده برای تامین مالی واحدها و بنگاه‌‌‌های معدنی پیش‌بینی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد اگرچه فراز و فرودهایی دارد.

آمارها و بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در سه‌ماه نخست سال ۱۴۰۲، به جز ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه که برای شرکت راهسازی و معدنی مبین انجام شده، اوراق دیگری در صنایع مذکور منتشر نشده است. همچنین از محل افزایش سرمایه از طریق حق‌تقدم که از دیگر مکانیزم‌‌‌ها برای تامین مالی شرکت‌ها محسوب می‌شود، حدود ۱۳‌هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از این محل اتفاق افتاده است که 8‌هزار میلیارد تومان آن مربوط به شرکت چادرملو و 5‌‌‌‌هزار میلیارد آن مربوط به شرکت گل‌‌‌گهر است که در مجموع این دو شرکت ۱۳‌هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از طریق حق‌تقدم، تامین مالی کرده‌‌‌اند. بی‌‌‌گمان تعداد زیادی واحد صنعتی در فرآیند انتشار اوراق و اخذ موافقت اصولی از سازمان بورس اوراق بهادار قرار دارند که در مرحله بررسی یا کسب موافقت اصولی بوده که هنوز به مرحله انتشار نرسیده است و در صورت طی مراحل کاری مربوطه به تدریج منتشر خواهند شد.

با توجه به اینکه سال مالی شرکت‌ها عموما منتهی به اسفند است، بنابراین در ماه‌‌‌های نخست سال امکان ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده میسر نیست و این امر از جمله موانع پیشبرد امور در فرآیند انتشار انواع اوراق مرابحه و سایر روش‌های تامین مالی است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال‌جاری وضعیت تامین مالی شرکت از طریق ابزارهای بازار سرمایه در وضعیت بهتری قرار گیرد و تعداد واحدهای بیشتری موفق به تامین مالی از طریق بازار سرمایه در گروه صنایع معدنی و راهسازی شوند.

در شرایط فعلی با توجه به محدودیت بانک‌ها در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و سایر انواع تسهیلات بهره‌گیری از ابزارهای موجود در بازار سرمایه برای واحد‌های صنعتی دارای ساختار مالی مناسب، موثر و راه‌گشا خواهد بود.

در پایان ذکر این مطلب ضروری است که تاریخچه تامین مالی از بازار سرمایه در ارکان مختلف آن کارنامه‌‌‌ای قدرتمند و مثال زدنی است و از هم‌‌‌اکنون باید بخشی از آینده تامین مالی را نیز از مسیر بازار سرمایه ترسیم کرد که به مرور زمان اهمیت خود را بیش از پیش نشان خواهد داد.