در این مراسم که ریاست آن برعهده مرتضی استادعلی‌مخملباف رئیس هیات‌مدیره شرکت بود، حسن حمزه مدیرعامل شرکت گفت: شرکت فروسیلیسیم خمین با ظرفیت اسمی تولید ۱۲۰۰۰ تن فروسیلیسیم و ۴۰۰۰ تن پودر میکروسیلیکا با پتانسیل اجرای حداقل دو طرح توسعه در زمینه فروآلیاژها در ۲۵ بهمن سال ۹۶ افتتاح شد.

وی با بیان اینکه این شرکت با هدف تولید بخشی از فروسیلیسیم کشور و صادرات این محصول تاسیس شد، افزود: این مجتمع جهت تامین برق موردنیاز خود اقدام به احداث یک واحد پست برق اختصاصی ۶۳ به ۲۰ کیلو‌ولت در محل پروژه کرد که از ظرفیت این پست در فاز دوم توسعه با صرف هزینه بسیار کمتر از ایجاد یک پست جدید استفاده شد.

حمزه گفت: در دی ماه سال ۹۹پیشنهاد طرح توسعه شرکت برای افزایش ظرفیت تولید فروسیلیسیم یا تولید فروسیلیکو منگنز مطالعات اقتصادی به شستان ارائه شد که نهایتا طرح ۱۸,۰۰۰ تنی تولید فروسیلیس در دی ماه همان سال مورد تایید قرار گرفت. این پروژه در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ آغاز و در اسفند سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید و درمدار تولید قرار گرفت.

وی گفت: با توجه به الزام عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه شستان در سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت فروسیلیسیم خمین به عنوان اولین شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه شستان در تیر ماه سال ۱۴۰۱ در فرابورس ایران عرضه شد.

حمزه افزود: شرکت فروسیلیسیم خمین توانسته با به‌کارگیری به‌روزترین تجهیزات خط تولید و آزمایشگاه مجهز کنترل کیفیت، محصولی با کیفیت و قابل عرضه در بازارهای داخلی و خارجی جهت مصرف در صنایع فولاد، چدن آلیاژسازی و ریخته‌گری تولید کند. در این طرح در جهت توسعه‌ای پایدار و حفاظت از محیط‌زیست منطقه از یکی از بهترین روش‌ها و تجهیزات غبارگیری برای کنترل گازهای آلاینده استفاده شده است. همچنین برای تامین مداوم مواد اولیه خود اقدام به اکتشاف و بهره‌برداری از دو واحد معدن سنگ سیلیس در منطقه محلات و شازند اراک کرده است. با بهره‌برداری از این مجموعه تولیدی در کنار تامین نیاز کشور و صادرات محصول به بازارهای جهانی به‌ویژه کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس زمینه اشتغال مستقیم بیش از ۲۷۰ نفر از جوانان این مرز و بوم نیز فراهم شده است.

وی ادامه داد: فاز نخست فروسیل به ظرفیت ۱۲‌هزار تن در اسفند سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید و فاز دوم شرکت به میزان ۱۸۰۰۰ تن در اسفند ۱۴۰۱ و افزایش ظرفیت اسمی تولید به ۳۰‌هزار تومان امسال به بهره‌برداری رسید.

حمزه گفت: شرکت بنا داشت خود را به ۱۰‌درصد ظرفیت در صنعت برساند که با ۱۱‌درصد سومین تولیدکننده کشور محسوب می‌شود و با توجه به اهمیت فروش و استراتژی شرکت در بقای سازمان طی سال گذشته اقدامات مهمی از جمله تهیه برنامه بازاریابی شرکت در ادوار سه ساله صادرات و ارسال محموله از محصولات کارخانه به کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، ایتالیا، هلند و امارات داشته است.

به گفته وی، ۴۱‌درصد رکورد صادرات را شرکت شکسته و فروش مستقیم به فولادسازی‌های بزرگ مانند مبارکه، ذوب‌آهن و فولاد آلیاژی در سال گذشته انجام شده است.   مدیرعامل شرکت فروسلیسیم خمین خاطرنشان کرد: امکان‌سنجی ایجاد نیروگاه برق در دستور کار است تا قطع برق در تابستان را به حداقل برسانیم. وی گفت: تامین مواد اولیه به دلیل افزایش قیمت تحت‌تاثیر قرار گرفته، در حالی که فروش با رشد هزینه‌‌‌ها مطابقت ندارد.

سود، دو برابر می‌شود

وی با اشاره به برنامه تولید و فروش سال ۱۴۰۲ گفت: برنامه تولید ۲۲‌هزار و ۵۰۰ تن و درآمد ۱۱۷۷۰ میلیارد ریال و سود عملیاتی شرکت ۳۴۳۱ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. همچنین تناژ صادرات به فروش شرکت رشد ۴۰ درصدی خواهد داشت و امیدواریم امسال سود شرکت دوبرابر شود.

مدیرعامل شرکت فروسیلیسیم خمین با اشاره به موضوع افزایش سرمایه شرکت گفت: برنامه افزایش سرمایه این شرکت زیرمجموعه شستان در دستور کار است و باید بررسی‌های لازم جهت میزان و محل آن انجام شود.

شستان از فروسیل حمایت می‌کند

سهامدار عمده شرکت در خصوص حمایت از سهم گفت: سهم فروسیل نسبت به شرکت‌های زیرمجموعه ریزش کمتری داشته و شستان از سهم حمایت کرده است. مدیرعامل فروسیل همچنین گفت: صرفه و ‌‌‌صلاح این بود که ابتدا کوره ۱ و سپس کوره ۲ وارد مدار شود. در ۶ ماه دوم کوره ۲ شرکت وارد مدار می‌شود و ما دیماند برق مصرفی خود را از بورس انرژی خریداری کردیم.  وی خاطرنشان کرد‌: برای برنامه‌های آتی، خرید معدن در دستور کار شرکت است.