نقش دانش‏‏‌بنیان‏‏‌ها در فولاد

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مجید وفایی‌‌‌فرد که امروز در هفتمین رویداد همرسانی توسعه بازار و تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان زنجیره «آهن و فولاد» (دایان ۷)، در سالن اجتماعات ایمیدرو سخن می‌‌‌گفت؛ افزود: موضوع پیشران بودن بخش‌های فولاد و مس با تمرکز بر استفاده از ظرفیت‌های فناورانه حاکی از آن است؛ سهم دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در طرح زیست بوم نوآوری و فناوری؛ تسهیل‌گری و بسترسازی را در اولویت قرار داده‌ایم، گفت: بدیهی است نقش «فناوری» در جلوگیری از خام‌فروشی موثر است. به نوعی صادرات فولاد خام نیز خام‌فروشی محسوب می‌شود و در صورت جهت‌گیری به سمت تولید آلیاژها و سوپرآلیاژها سهم ما را در ایجاد ارزش افزوده مناسب، افزایش خواهد داد.

وفایی‌‌‌فرد افزود: این مسیر بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها بسیار مهم است.مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی عنوان کرد: از سوی دیگر در حوزه «فولاد سبز» و کلان روندهای بخش صنایع معدنی، موضوع کربن زدایی، بازیافت و اقتصاد چرخشی مطرح است. وی ادامه داد: کلان روندها در حوزه فولاد بسیار بااهمیت است و دنیا هم به این سمت متمرکز شده است. همچنین ایجاد ارزش افزوده در صنایع پایین‌دستی فولاد بسیار مهم است که در این زمینه بحث تحقیقات و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در شرکت‌های پیشرو جهان مورد توجه است و نمونه موفق آن را در آلمان شاهد هستیم.

وفایی‌‌‌فرد از برگزاری جشنواره ایده‌‌‌های ارزش‌‌‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی (اینوماین۴) طی پاییز امسال خبر داد و گفت: جشنواره امسال به صورت نیازمحور و اولویت محور برگزار می‌شود. وی افزود: این جشنواره که در دوره‌‌‌های گذشته در بخش‌‌‌های فرآوری مواد معدنی، هوشمندسازی، ماشین‌‌‌آلات، آهن فولاد (۱) و HSE برگزار شده است؛ نیازها را احصا کرده که در سایت ایمینو قابل دسترس است.