حل و فصل ابرمطالبات بانک پارسیان عکس: صبا طاهریان

بر این اساس، کورش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان، پیگیری مطالبات و دعاوی سنگین دادگاهی را از اقدامات کلیدی بانک پارسیان اعلام کرد و گفت که درخصوص پرونده حقوقی مهم این بانک با نظارت مقامات عالی کشور و رای قوه قضائیه خوشبختانه رای خلع ید اموالی که در سال ۹۵ به نام بانک پارسیان بوده در دادگاه تجدید نظر صادر شد و به این ترتیب بخش مهمی از دارایی بانک برمی‌‌‌گردد. طبق اعلام این مقام بانک پارسیان، در سال ۹۵ ارزش این پرونده هشت‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که بانک پارسیان با ۸۵ درصد، بالاترین سهم را در میان پنج بانک درگیر در این پرونده داشته است. مدیرعامل بانک پارسیان تاکید کرد تمام معوقات کنونی این بانک مربوط به اولین دهه آغاز به کار این بانک است و در حال حاضر به دنبال حل‌و‌فصل این پرونده‌‌‌ها هستیم.

بانک پارسیان در مجمع سالانه

مجمع عمومی عادی سالانه بانک پارسیان ساعت ۸ صبح روز پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور حدود ۸۶‌درصد سهامداران برگزار و به صورت آنلاین نیز از طریق سایت بانک پخش شد و صورت‌های مالی ۱۴۰۱ این بانک با رای اکثریت سهامداران به تصویب رسید. در این مجمع، بر اساس مفاد اساسنامه و تایید سهامداران، هیات‌رئیسه با ترکیب آقایان مصطفی ضرغامی عضو هیات‌مدیره بانک به عنوان رئیس مجمع، صالحی و رحیمی، نمایندگان سهامداران عمده به عنوان ناظرین و مسعود بیرمی به عنوان دبیر جلسه و نماینده سازمان بورس در جایگاه حضور یافتند. در ادامه با دعوت هیات رئیسه، کورش پرویزیان مدیرعامل بانک، گزارش مستدل و مبسوطی از عملکرد بانک در سال ۱۴۰۱ را برای حاضران به طور شفاف و کامل ارائه کرد و به سوالات سهامداران نیز پاسخ داده‌‌‌ شد.

سپس مصطفی ضرغامی، رئیس جلسه، مجوز بانک مرکزی ج.ا.ا مبنی بر برگزاری مجمع، ملاحظات، ضوابط و تکالیف بانک مرکزی در خصوص صورت‌های مالی بانک را برای سهامداران قرائت کرد. در این مجمع، سهامداران پس از استماع گزارش هیات‌‌‌مدیره و حسابرس و بازرس قانونی و بحث و بررسی پیرامون موضوعات درخصوص عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ با اکثریت آرا به تصویب صورت‌‌‌های مالی این بانک رای مثبت دادند. همچنین بر اساس تصمیم مجمع، «موسسه حسابرسی آزمون پرداز» به‌‌‌عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی و روزنامه‌های «دنیای‌اقتصاد» و «اطلاعات» به عنوان روزنامه‌های رسمی بانک پارسیان در سال ۱۴۰۲ انتخاب و درباره سایر بندهای دیگر دستور جلسه مجمع عمومی نیز اتخاذ تصمیم شد.

این بانک به واسطه زیان انباشته گزارش‌شده سودی تقسیم نکرد. گفتنی است، مجمع فوق‌العاده بانک پارسیان که به‌‌‌منظور استماع گزارش هیات‌مدیره و گزارش بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه و اتخاذ تصمیم در خصوص افزایش سرمایه و اصلاح ماده مربوطه در اساسنامه برگزار شده بود، در خصوص دستور جلسه طبق ماده ۱۰۴ قانون تجارت به تنفس خورد و مقرر شد جلسه بعدی مجمع در ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه ۱۲مرداد ماه در محل سالن خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شود.

تعیین‌تکلیف پرونده هفت ساله

کورش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان در مجمع سالانه این بانک، پیگیری مطالبات و دعاوی سنگین دادگاهی را از اقدامات کلیدی بانک پارسیان اعلام کرد و گفت که درخصوص پرونده حقوقی مهم این بانک با نظارت مقامات عالی کشور و رای قوه قضائیه خوشبختانه رای خلع ید اموالی که در سال ۹۵ به نام بانک پارسیان بوده در دادگاه تجدید نظر صادر شد که در این شرایط بخش مهمی از دارایی بانک برمی‌‌‌گردد. او افزود که این پرونده در سال ۹۵ با رقم ۸‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای پنج بانک بود که ۸۵‌درصد آن متعلق به بانک پارسیان است.

پرویزیان تصریح کرد که بخشی از این رقم به صورت ارزی است و معادل آن لحاظ می‌شود، بنابراین در حال حاضر حجم دارایی‌‌‌ها از رقم مذکور بسیار بیشتر است. مدیرعامل بانک پارسیان اعلام کرد که در حال حاضر می‌توانیم یک‌سوم دارایی‌‌‌های بانک را برگردانیم؛ در واقع این امکان ایجاد شده که دارایی اصلی این گروه که یک‌سوم سهم طلب بانک از این گروه است، وصول شود. او ابراز امیدواری کرد دو‌سوم باقی‌مانده نیز وصول شود که تاثیر بسیاری بر ترازنامه بانک خواهد داشت. پرویزیان با تاکید براینکه با قدرت نسبت به ابربدهکاران برخورد خواهم کرد گفت: تمام معوقات کنونی بانک پارسیان مربوط به دهه اول بانک است و در حال حاضر ۱۶۵ پرونده وجود دارد که باید آنها را حل و فصل کنیم.

عملکرد بانک پارسیان از زبان مدیرعامل

مدیرعامل بانک پارسیان اعلام کرد که در سال ۹۸ با تحریم آمریکا علیه بانک، درآمد‌‌‌های ارزی به شدت سقوط کرد که البته به مرور به اوضاع مسلط شدیم و در سال ۱۴۰۱ شاخص‌‌‌های خوبی از عملیات ارزی کل به دست آوردیم؛ به نحوی که ۱۰‌درصد عملیات کل ارزی کشور سهم بانک پارسیان است. او با بیان اینکه سرمایه بانک از سال ۹۸ با تجدید ارزیابی به ۱۵‌هزار و ۶۰۰‌هزار میلیارد تومان رسید گفت: کفایت سرمایه، قدرت اعتباردهی و خلق اعتبار تحت‌تاثیر شدید دارایی و سرمایه بانک است. مدیرعامل بانک پارسیان افزود که متوسط تسهیلات اعطایی هر شعبه در سال ۹۹ مبلغ ۴۰۸ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵۰۳ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۴۳ میلیارد تومان بوده است. پرویزیان افزود که متوسط سپرده‌‌‌های جذب‌شده هر شعبه نیز در سال ۹۹ مبلغ ۵۱۴ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۳۳ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۱ مبلغ ۸۳۹ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد که مانده تسهیلات اعطایی این بانک در سال ۹۹ رقم ۱۳۸‌هزار میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰ رقم ۱۶۹‌هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ رقم ۲۱۶‌هزار میلیارد تومان ثبت شده است. او افزود که میزان سرمایه‌گذاری این بانک در سال ۹۹ رقم ۵/ ۱۶‌هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ رقم ۸/ ۱۶‌هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ نیز ۶/ ۲۱‌هزار میلیارد تومان بوده است. پرویزیان تصریح کرد که افزایش سرمایه‌گذاری در سال گذشته به دلیل مشارکت در توسعه میدان نفتی آزادگان به صورت مستقیم است که با مجوز بانک مرکزی و وزارت نفت صورت گرفت.

این مقام مسوول بیان کرد که سایر دارایی‌‌‌های بانک پارسیان نیز از ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان سال ۹۹ به رقم ۱۳۸ هزارمیلیارد تومان رسید. در مجموع، جمع دارایی‌‌‌های این بانک از ۲۳۱‌هزار میلیارد تومان سال ۹۹ به ۲۸۷‌هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ۳۷۶‌هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت. مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد که مانده سپرده بانک پارسیان در سال ۹۹ رقم ۱۵۲‌هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ رقم ۱۸۷‌هزار میلیارد تومان و سال ۱۴۰۱ رقم ۲۴۴‌هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. جمع بدهی نیز از ۲۲۰‌هزار میلیارد تومان سال ۹۹ به ۳۶۳‌هزار میلیارد تومان رسید. این رقم در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۷۷‌هزار میلیارد تومان ثبت شده است. پرویزیان اظهار کرد که بانک پارسیان در سال ۱۴۰۱ رقم ۹ میلیارد دلار برای تامین مصارف وارداتی کشور اختصاص داد که رشد ۷۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشت.

همچنین در سال گذشته واردات کالا از طریق فعالیت‌‌‌های ارزی در بانک ۴ میلیارد دلار بوده که حدود ۵۸‌درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد را ثبت کرد. مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به نقش این بانک در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت که در سال ۹۹ به ۱۸۰ مورد به ارزش ۷۳۱ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ نیز به ۲۷۵ فقره به ارزش ۱۱۵۷ میلیارد تومان تسهیلات به بخش دانش‌بنیان پرداخت شد و سال گذشته هم میزان تسهیلات پرداختی به ۴۰۸ فقره و ارزش ۱۵۲۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

Saba Taherian (3) copy