«ومعادن» پرچمدار پروژه‌‌‌های پیشران

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، با اشاره به اینکه طرح افزایش ظرفیت ۳۶۶ مگاواتی نیروگاه گازی سمنان اولین پروژه از پروژه‌‌‌های چهل‌‌‌وهشت‌گانه پیشرانان پیشرفت ایران است که سنکرون‌شده، بیان کرد: این پروژه در کمتر از یک سال انجام شد و سنکرون واحد اول آن حدود ۵/ ۵ ماه‌ از حیث سرعت، رکوردشکنی بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای را در این صنعت رقم زد. با این افزایش، ظرفیت اسمی نیروگاه گازی سمنان به ۷۳۲ مگاوات رسید. سعدمحمدی افزود: هلدینگ «ومعادن» در راستای توسعه زیرساخت‌‌‌های صنعت و تامین انرژی موردنیاز واحدهای تولیدی زیرمجموعه، این پروژه را با استفاده حداکثری از ظرفیت‌‌‌های داخلی و با سرمایه‌گذاری ۸۶ میلیون یورو، به سرانجام رساند. وی بیان کرد: این پروژه‌‌ آماده افتتاح که مورد بازدید وزیر صمت قرار گرفت، به زودی در سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان، به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها جهت تبدیل این نیروگاه گازی به سیکل‌ترکیبی، اظهار کرد: برنامه آتی شرکت احداث دو واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی (جمعا ۳۲۰ مگاوات) با سرمایه‌گذاری تقریبی ۲۸۰ میلیون یورو است که پس از بهره‌‌‌برداری، برق تولیدی این نیروگاه بالغ بر‌هزار مگاوات خواهد شد. محمدزمان جلویان، مدیرعامل هلدینگ پویا انرژی‌ نیز با بیان اینکه یک نیروگاه گازی به طور متوسط در بازه زمانی ۱۴ تا ۱۸ ماهه به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد، افزود: «تامین مالی» بموقع از سوی سهامدار عمده، یعنی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات‌ را می‌توان به عنوان اصلی‌‌‌ترین دلیل سرعت اجرای این طرح دانست؛ همچنین آمادگی بستر و تجهیزات جانبی (BOP) و نیز تلاش شبانه‌‌‌روزی همکارانمان از دیگر دلایل آن است.

یادآور می‌شود که هشت پروژه از ۴۸ پروژه پیشران اقتصادی کشور، تحت راهبری و مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است. شرکت پویاانرژی که صد‌درصد سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است، طی تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای که بین وزارت صمت، نیرو و شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی برای افزایش ظرفیت ۱۰هزار و ۵۰۰ مگاواتی برق منعقد شد، پروژه پیشران افزایش ظرفیت ۳۶۶ مگاواتی (دو مدول ۱۸۳ مگاواتی) نیروگاه گازی سمنان را کلید زد و واحد اول این پروژه تنها پس از پنج ماه، یعنی ۱۸۰ روز زودتر از موعد قرارداد، سنکرون شد و مجموعا در کمتر از یک سال به اتمام رسید. گفتنی است شرکت‌هایی که برق خود را از این نیروگاه خریداری کنند، با قطعی برق تابستانی مواجه نخواهند شد؛ چرا که نیروگاه‌‌‌های‌‌‌ ذیل تفاهم‌نامه مذکور دارای تضمین عدم‌قطع و معافیت از پرداخت حق ترانزیت برق هستند.