آلچیپ در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و یک دهه در گمنامی نسبی تلاش کرد و تراشه‌‌‌های خود را به شرکت‌های الکترونیکی برجسته ژاپنی مانند سونی و پاناسونیک فروخت که کاربردشان در دوربین‌‌‌های دیجیتال،  تلویزیون و کنسول‌‌‌های بازی بود. کسب‌‌‌وکار آنها که توسط جانی شن،  مهندس الکترونیک و کینینگ وان،  مهندس کامپیوتر (هر دو اهل تایوان) تاسیس شده بود،  با حاشیه سود کم،  آهسته و پیوسته پیش می‌‌‌رفت.‌ بعد از چند سال،  تب و تاب بیت‌کوین و رمزارزها شروع شد. تراشه‌‌‌های ۱۶ نانومتری آلچیپ (نانومتر نشان‌‌‌دهنده چگالی ترانزیستورها روی یک تراشه است) برای استخراج بیت‌کوین و دیگر رمزارزها در سال ۲۰۱۵ ایده‌‌‌آل بودند،  آن هم هنگامی که قیمت بیت‌کوین از حدود ۳۰۰ دلار به پیک اولیه ۱۴ هزار دلار در اواخر سال ۲۰۱۷ رسید. به منظور استخراج هر چه بیشتر رمزارزها،  تقاضا برای کامپیوتر در سراسر دنیا افزایش یافت و فروش آلچیپ به اوج خود رسید. و برخلاف گذشته،  طراحی پیچیده‌‌‌تر تراشه‌‌‌های این شرکت،  با حاشیه سود بالاتر به فروش رسید.

در حالی که آلچیپ همچنان فروش به مشتریان و استخراج‌‌‌کنندگان ژاپنی را ادامه می‌‌‌داد،  توسعه به بازار چین و آمریکا را هم شروع کرد و همزمان با بزرگ شدن حباب بیت‌کوین در سال ۲۰۱۸،  رشد این شرکت بالاتر رفت. شن ۵۲ ساله،  مدیر عامل و رئیس هیات‌مدیره آلچیپ،  در یک مصاحبه مجازی گفته:  «شرکت‌های ژاپنی مثل سونی و یاماها همچنان نقش خوبی در درآمدزایی ما دارند. اما نمی‌توان آن را با رشد در بازارهای آمریکا و چین مقایسه کرد.» آلچیپ که در حال حاضر رقیب مستقیمی ندارد،  وارد پنجمین سال متوالی رشد درآمدی خود شده و از افزایش تقاضا برای تراشه‌‌‌های پیشرفته که در محصولات جدید با کاربرد هوش مصنوعی استفاده می‌‌‌شوند،  بهره برده است. سال گذشته،  فروش شرکت ۴۶۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال گذشته،  ۲۴ درصد افزایش داشت و سود خالص آن هم ۷۷ میلیون دلار بود که افزایش ۲۳ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌‌‌دهد.

تقریبا نیمی از درآمد سال ۲۰۲۲ شرکت از طراحی تراشه‌‌‌های محصولات هوش مصنوعی به دست آمده و بقیه آن مربوط به شبکه‌‌‌سازی و لوازم الکترونیک مصرفی است. سهام شرکت هم بین سال‌‌‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ با رشد ۲۸۸ درصدی مواجه بوده و ابتدای امسال،  به دلیل اشتهای رو به رشد سرمایه‌‌‌گذاران به سهام‌‌‌ مربوط به هوش مصنوعی،  ۱۶۰ درصد دیگر رشد داشته است. شن می‌‌‌گوید:  «انتخاب بازار درست،  داشتن سابقه خوب،  و انعطاف‌‌‌پذیری در تخصیص منابع طراحی،  چند دلیلی هستند که شرکت ما را سودآور کرده‌‌‌اند.» سال گذشته،  آمریکا حدود ۴۰ درصد فروش آلچیپ را به خود اختصاص داده بود که افزایش ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. چین با ۲۷ درصد،  دومین کشوری است که در درآمدزایی این شرکت نقش دارد و بعد از آن ژاپن با ۱۴ درصد و تایوان با ۱۰ درصد قرار دارند.