وی گفت: تولیدکنندگان فرش دستباف در بیش از ۴۰۰ غرفه از سراسر کشور در این نمایشگاه حضور دارند و بیشترین فرش‌‌‌های ارائه شده از استان‌‌‌های آذربایجان شرقی و غربی، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، اصفهان، قم و سایر استان‌‌‌ها در کنار فرش‌‌‌های عشایری به نمایش گذاشته شده است. رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به تشکیل کمیته تخلفات در نمایشگاه افزود: کارگروه تخلفات در اتحادیه فروشندگان تهران در نمایشگاه مستقر است و بازدید‌کنندگان می‌توانند شکایت‌‌‌های خود را از تخلفاتی مانند کیفیت پایین فرش، روبات‌بافی به جای دستبافی یا ارائه فرش افغانی و هندی به نام فرش ایرانی به اتحادیه‌‌‌های استانی در سالن‌‌‌های مختلف یا به کارگروه متمرکز تخلفات ارائه دهند تا مشکل خود را حل کنند. وی همچنین از فعالیت ۱۲‌هزار و ۳۰۰ تولیدکننده فرش دستباف در کارگاه‌‌‌های متمرکز، غیرمتمرکز و مجتمع‌‌‌های قالیبافی در کشور خبر داد.

رافع با اشاره به میزان تولید فرش در کشور گفت: با بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ مترمربع تولید، میزان تولید فرش در سال گذشته، ۷‌درصد رشد داشته و هم اکنون تولیدکنندگان در بیش از ۱۲‌هزار و ۳۰۰ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز و مجتمع قالیبافی فعالیت دارند. وی درباره وضع صادرات فرش نیز افزود: در این بخش صادرات خوبی داریم که با توجه به افزایش مقدار صادرات حمل مسافری فرش تا ۲۴ متر، فرش‌‌‌های ابریشمی بیشترین صادرات را در این نوع روش به خود اختصاص داده‌اند؛ البته رقم درستی در این نوع صادرات اظهار نمی‌شود. به گفته رافع برای کمک به تولیدکنندگان رقم صادراتی فرش برای اظهار به گمرک را کاهش داده‌ایم به عنوان مثال رقم صادراتی فرش ابریشم در سال ۹۷ متری ۲۰۰۰ دلار بوده و هم اکنون به ۹۰۰ دلار کاهش یافته که این رقم‌‌‌ها قابل مقایسه با گذشته نیست و اگر این مقدار را ضرب در دو و نیم برابر کنیم به رقم صادراتی سال‌های ۹۲ و ۹۴ بازمی‌‌‌گردیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اینکه تولید در جریان و رو به افزایش است، امیدواریم با برگزاری نمایشگاه‌‌‌های داخلی و خارجی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی فرش صادرات را توسعه دهیم. وی با اشاره به وضعیت تغییر کشورهای هدف برای صادرات گفت: در گذشته در کنار کشورهای اروپایی، آمریکا دو‌سوم از صادرات ما را به خودش اختصاص داده بود، اما در حال حاضر در حوزه کشورهای اوراسیا و روسیه بازارهای جدیدی را ایجاد کردیم که با توانمندی هنرمندان قالیباف ایرانی، صادرکنندگان و تولیدکنندگان روز به‌روز شاهد پویایی و توسعه این هنر صنعت می‌‌‌شویم. در همین حال سرپرست سازمان توسعه تجارت از افزایش مهلت قانونی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش دستباف خبر داد. مهدی ضیغمی در حاشیه مراسم افتتاحیه سی‌‌‌امین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایران گفت: در حوزه صنایع دستی که از مهم‌ترین بخش‌‌‌های آن فرش دستباف است تا به حال چند اقدام صورت گرفته است. وی در ادامه افزود: علاوه بر بازارهای سنتی، برای حضور در بازارهای جدید برنامه داریم که شامل کشورهای آفریقایی، آمریکایی و شرق آسیاست.

سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: اتفاقات خوبی در حوزه فرش در حال رخ دادن است، یک مقدار در ارائه اظهارنامه صادراتی، کم‌اظهاری صورت می‌گیرد، وگرنه در روندهایی که مشاهده می‌‌‌کنیم صادرات فرش دستباف دوباره در حال رونق گرفتن است. وی در پایان گفت : اواخر سال‌جاری یک نمایشگاه تخصصی برگزار خواهیم کرد و امیدواریم اقتدار و جایگاه ایران در حوزه فرش آن‌طور که در دهه‌‌‌های گذشته وجود داشت احیا شود. نیاز به حمایت دولت درخصوص بحث بازگشت ارز وجود دارد، مهلت قانونی در قوانین قبلی یک سال بود که درخواست کرده‌‌‌ایم به ۳ سال افزایش پیدا کند. با مدلی که اجرا می‌‌‌کنیم به دنبال این هستیم که بتوانیم در یک بازه زمانی مشخص حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار به ارزش صادرات فرش دستباف اضافه کنیم.