افزایش کیفیت با کاهش هزینه‏‏‌های ساخت

طی این دو روز پنل‌‌‌های تخصصی و کارگاه‌‌‌های آموزشی متعددی حول محور کسب و کار در صنعت ساخت‌ (CBM)، تجارب کسب‌و کار در صنعت ساخت، چالش‌‌‌ها و راهکارهای مدیریت عملیاتی در پروژه‌‌‌های صنعت ساخت (CM) و بررسی حرفه مدیریت ساخت در ایران برگزار و سخنرانی‌‌‌های متعددی درخصوص چالش بازده اقتصادی در تولید مسکن، طراحی و SCALE UP کردن کسب و کار، مدیریت ریسک، مدیریت برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، مدیریت مالی و حسابداری، مدیریت قرارداد و مدل‌‌‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) توسط اساتید طراز اول، متخصصان برجسته و بزرگان صنعت ساخت ارائه شد.

دبیر نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت در مراسم افتتاحیه اولین سمپوزیوم بین‌المللی مدیریت ساخت گفت: صنعت ساخت تنها محدود به پروژه‌‌‌های ساختمانی نبوده، بلکه احداث پروژه‌‌‌های ساختمانی (مسکونی و تجاری)، مهندسی، زیرساختی و صنعتی همگی زیرمجموعه صنعت ساخت قرار می‌‌‌گیرند.

سید‌محمدرضا علوی‌‌‌پور گفت: گستردگی و پیچیدگی صنعت ساخت باعث شده تا این صنعت نسبت به تمامی صنایع دیگر نرخ شکست بالاتری داشته باشد، به همین دلیل کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان فلسفه جدیدی به نام مدیریت ساخت را در کنار فلسفه مدیریت پروژه ایجاد کرده و سال‌های متمادی برای توسعه آن سرمایه‌گذاری داشته‌‌‌اند.

وی همچنین گفت: دانش مدیریت ساخت تنها به دانش مدیریت عمومی پروژه محدود نشده و این مبانی از موضوعات ارائه شده توسط موسسات و انجمن‌‌‌های مدیریت پروژه عمومی چون موسسه مدیریت پروژه آمریکا و انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه فراتر است؛ از این حیث باید به انجمن‌‌‌ها و موسساتی چون انجمن مدیریت ساخت آمریکا (CMAA)، موسسه صنعت ساخت آمریکا (CII)، موسسه معماران آمریکا (AIA)، فدراسیون بین‌المللی مهندسان مشاور (FIDIC)، انجمن حقوق ساخت انگلستان (SCL) و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد که هر کدام از منظر متفاوت به تدوین استانداردها و دستورالعمل‌‌‌ها و توسعه این دانش پرداخته‌‌‌اند.

علوی‌‌‌پور ادامه داد: اما متاسفانه در ایران به علت عدم‌آگاهی از این مبانی و عدم‌دسترسی به این منابع، این ساختار به صورت مناسبی رشد و توسعه داده نشده است، در واقع دانش مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار تنها به مبانی عمومی ختم نشده و از راهنماها و استانداردهای تخصصی برخوردار هستند.  دبیر علمی اولین سمپوزیوم مدیریت ساخت ایران در ادامه گفت: مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار در صنعت ساخت تنها به استانداردهای عمومی ختم نشده و در این بین استانداردهای تخصصی سهم بیشتری در رشد و پیشرفت این عرصه داشته‌اند؛ موضوعی که در کشورمان مورد غفلت واقع شده است.

علوی‌‌‌پور گفت: ما در حال حاضر بیش از هر چیزی نیاز داریم تا یک اکوسیستم تخصصی برای مدیریت ساخت ایجاد کنیم تا در کنار هم به فرهنگ‌‌‌سازی بیشتر کمک کنیم و یکی از اصلی‌ترین اهداف سمپوزیوم نیز این است که یک شبکه‌سازی از افرادی که در این زمینه تخصص دارند ایجاد کنیم تا به هم‌افزایی در این حوزه کمک کنند. هم‌‌‌افزایی که در نهایت بتواند منجر به تولید اسناد تخصصی مدیریت ساخت در کشور شود. وی در پایان گفت: موضوع دیگر نیز این است که ما باید با یکسری از ناشناخته‌‌‌هایی که در خارج از کشور وجود دارد آشنا شویم، به همین جهت در این سمپوزیوم از متخصصان مختلفی در صنعت ساخت از سراسر دنیا و به خصوص از کشورهای آمریکا و انگلستان که مهد مدیریت ساخت دنیا هستند کمک گرفتیم. ما معتقد هستیم ورود دانش می‌تواند در شرایط فعلی که ارتباطات ضعیفی داریم تا حدود زیادی به ما کمک کند چرا که ورود دانش باعث می‌شود تا بهره‌‌‌وری بالاتر رود و این موضوع باعث کاهش هزینه‌‌‌ها خواهد شد و نیاز ما را نسبت به تامین مالی کاهش خواهد داد و در نهایت نیاز به تامین مالی را کمرنگ‌‌‌تر خواهد کرد و این می‌تواند موضوع اصلی سمپوزیوم باشد. افزایش بهره‌‌‌وری، کاهش هزینه، کاهش نیاز به تامین مالی و در نهایت افزایش کیفیت.

به دنبال ارتقای شرایط فعالان صنعت ساخت هستیم

در این مراسم، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تلاش کرده‌‌‌ایم تا شرایط خوبی برای فعالان صنعت ساخت‌وساز در برنامه هفتم توسعه فراهم آوریم، گفت: در حال حاضر قانون نظام مهندسی از کمیسیون عمران خارج و وارد صحن شده است و در مراحل رسیدگی قرار دارد، ما با مشورت‌‌‌های صورت‌گرفته با نظام مهندسی به دنبال استفاده از برنامه هفتم توسعه بودیم و چند موضوع اصلی آن را حل کردیم.

اقبال شاکری ادامه داد: خوشبختانه تلاش‌‌‌ها برای حل این موضوعات نتیجه داده است و توانستیم بیمه مهندسی را به عنوان یک حکم در برنامه هفتم اضافه کرده و بیمه مهندسی دائم برای مهندسانی که فاقد بیمه هستند به تصویب رسید. همچنین بحث تعارض منافع انتخاب مهندسان و اعضای شورای انتظامی مرکزی نظام مهندسی نیز برطرف شده و قرار شده است تا توسط مجامع عمومی انتخاب شوند. وی در ادامه همچنین گفت: مجموعه‌‌‌ای از تشویقات را نیز برای بازآفرینی بافت فرسوده در نظر گرفته‌ایم و علاوه بر دستوری که شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام کرده است، مزایای بسیار خوبی از جمله مجوز افزایش تعداد طبقات تا پنج واحد نیز در نظر گرفته شده است.

روز دوم در تکمیل روز اول سمپوزیوم که شامل دو بخش کسب و کار و چالش‌‌‌های اجرا بود، با سخنرانی پروفسور Schaufelberger به عنوان سرشناس‌ترین فعال صنعت ساخت آغاز شد. سخنرانی وی در خصوص کاهش ریسک صنعت ساخت‌وساز در بخش هزینه بود. بر اساس سخنان وی به هر میزان که بتوان ریسک‌‌‌های ساخت را مدیریت کرد و از تکنولوژی بالقوه در این بخش بهره برد می‌توان ساخت‌وساز کم‌هزینه‌‌‌تری ایجاد کرد. وی در میان صحبت‌هایش راهکارهایی برای عدم‌ورشکستگی شرکت‌های بزرگ در صنعت ساخت ارائه کرد. در ادامه همین مبحث پرسش‌‌‌‌‌‌های متعددی از سوی شرکت‌کنندگان و فعالان این عرصه مطرح شد که پروفسور Schaufelberger پاسخگوی آنها شد. در ادامه، چند پنل کلان برگزار شد.

در پایان این سمپوزیوم متخصصان این حوزه اذعان داشتند در حال حاضر دغدغه اصلی پروژه‌‌‌های عمرانی کشور هزینه‌‌‌های سنگین است که تامین این هزینه‌‌‌ها در این برهه زمانی بسیار سنگین است و این موضوع باعث شده بخش اعظمی از پروژه‌‌‌های عمرانی به صورت نیمه‌کاره رها شوند که البته با تمرکز بر مدیریت ساخت علاوه بر کاهش هزینه‌‌‌ها می‌توان با استفاده از الگوریتم‌‌‌های مبتنی بر دانش و تکنولوژی، تخصص‌‌‌های جدید ایجاد و بر حسب آن مشاغل جدیدی تعریف کرد و در نهایت زمانی که هزینه‌‌‌های ساخت کاهش پیدا کرد می‌توان تمرکز بیشتری بر کیفیت ساخت داشت.