همچنین در کنار آن اکثر دستگاه‌‌‌ها و ماشین‌‌‌آلات خطوط تولید قدیمی بوده یا از کشور چین وارد می‌‌‌شوند و در زمینه ساخت داخل ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات هم اقدامات موثری صورت نگرفته است. در این شرایط تولیدکنندگان کشور‌‌‌های منطقه مانند بحرین و ترکیه از ما پیشی گرفته و تنها امتیاز تولیدکنندگان ایرانی، بهای پایین تمام‌شده محصولات نسبت به رقباست؛ در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کنم که صنعتگران ایرانی، آلومینیوم را با قیمتی بالاتر از قیمت‌های جهانی خریداری می‌کنند و تنها به دلیل انرژی و نیروی کار ارزان‌قیمت موفق به کنترل هزینه‌‌‌های تولید شده‌‌‌اند. به عنوان مثال اکنون در بازار مصرف عراق میزان فروش محصولات درجه دو ایرانی نسبت به محصولات ترک که قیمت بالاتری دارند، بیشتر است زیرا هزینه‌‌‌های انرژی در این کشور بالا بوده و تولیدکنندگان ایرانی با مزیت انرژی ارزان و دستمزد پایین‌‌‌تر، موفق به فروش محصولات خود می‌‌‌شوند.

در این میان در زمینه صادرات هم تولیدکنندگان ایرانی بسیار باقدرت عمل نکرده‌‌‌اند. به عنوان مثال در کشور چین شرکت‌های بزرگ برای شرکت‌های زیرمجموعه که در زمینه صادرات فعالیت دارند، تسهیلاتی در نظر گرفته و از آنها حمایت می‌کنند اما اگر در داخل تولیدکنندگانی در زمینه صادرات فعالیت دارند، فقط به دلیل اقدامات موثر خود در زمینه بازاریابی و فروش است.

در کشور هیچ نهاد یا ارگانی وجود ندارد که صنعتگرانی که از توانمندی بالایی در زمینه تولید برخوردار هستند، به آن مراجعه کرده و به مشتریان خارجی معرفی شوند. بازار‌‌‌های داخلی هم دیگر جوابگوی تولیدکنندگان برای ادامه یا توسعه فعالیت‌‌‌ها نیستند. علت اصلی آن را می‌توان به کمبود نقدینگی نسبت داد زیرا اگر مشتریان توان خرید محصولات را نداشته باشند، بی‌‌‌شک تقاضا در بازار مصرف کاهش پیدا می‌کند؛ باید گفت که مسائلی مانند تورم، مشکلات اقتصادی و عدم‌ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها بی‌‌‌تاثیر بر چالش کمبود نقدینگی نبوده‌‌‌اند؛ نکته مهم دیگری که باید در رابطه با افت میزان تقاضای محصولات در نظر گرفت، کاهش فعالیت‌‌‌های بخش ساخت‌‌‌وساز است.

همان طور که اشاره شد، یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان مسائل مالیاتی، محاسبات اشتباه و اخذ مالیات‌‌‌های سنگین بدون در نظر گرفتن ضررهایی است که تولیدکنندگان متحمل شده‌‌‌اند و این موضوعات باعث می‌‌‌شوند تا تمرکز ما به جای فرآیند‌‌‌های تولید، بر رفع مشکلات باشد؛ همچنین در حال حاضر تولیدکنندگان با محدودیت‌های انرژی ‌برق و در فصول سرد با قطعی گاز مواجه هستند که از سرعت حرکت آنها برای تولید به‌‌‌موقع محصولات می‌‌‌کاهد.

اما در بخش دیگر سخنان باید عنوان شود رشد تولید در گرو بهره‌‌‌‌‌‌مندی از ماشین‌‌‌آلات پیشرفته است. ماشین‌‌‌سازان داخلی موفق به بومی‌‌‌سازی دستگاه‌‌‌ها ‌‌‌و ماشین‌‌‌آلات شده‌‌‌اند اما باید گفت که قابل قیاس با ماشین‌‌‌آلات خارجی نیستند؛ همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر صنایع با چالش کمبود نیروی انسانی درگیر هستند، تولیدکنندگان به ماشین‌‌‌آلاتی با تکنولوژی به‌‌‌روز که به نیروی کار کمتری نیاز داشته باشند، دسترسی ندارند. به عنوان مثال صنعتگران می‌توانند با استفاده از ماشین‌‌‌آلات  PLC  و تمام اتوماتیک، تعداد کارکنان خط تولید را از هفت نفر به دو یا سه نفر کاهش داده و محصول باکیفیتی را تولید کنند اما اکنون آنها در روند تولید به نیروی انسانی وابسته هستند که همین موضوع باعث افزایش هزینه‌‌‌ها، کاهش تناژ تولید و کیفیت محصولات می‌شود.

اما در نهایت باید خاطرنشان کنم که با توجه به شرایط موجود دورنمای صنعت پروفیل آلومینیوم در کشور، روشن نخواهد بود و تنها راهکار‌‌‌هایی که باعث بهبود وضعیت این صنعت می‌‌‌شوند، واردات ماشین‌‌‌آلات به‌‌‌روز و آموزش نیروی کار ماهر است.