بررسی گزارش ماهانه بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی در هفته گذشته در دنیای اقتصاد نشان داد که به‌رغم کاهش نقدینگی میزان مانده سپرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مرداد ماه سال‌جاری با رشد حدودا ۷/ ۲ درصدی، روبه‌رو بوده است. در نمودار رشد سپرده‌های بانک‌ها در مرداد ماه، بانک دی با تقریبا ۸‌درصد رشد در جذب سپرده‌ها رتبه نخست را به خود اختصاص داد. از این رو بررسی عملکرد این بانک می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر گلوگاه‌های اقتصادی قرار گرفته و به جذب سرمایه در تامین پروژه‌های اقتصادی در کشور کمک کند.

اقدامات بانک دی

بانک‌دی در اردیبهشت سال‌جاری، اقدام به تشکیل کارگروه‌های بازاریابی در داخل بانک با محوریت واحد مدیریت راهبرد بازار کرد. سپس با برگزاری جلسات منظم با حضور مدیرعامل این بانک (دکتر قیطاسی) شروع به تقسیم‌بندی بازارکرده و بازارهای هدف را مشخص و مقدار نفوذ را با توجه به ظرفیت‌های بانک تعیین کردند. آنها با توجه به تجارب گذشته استراتژی اصلی خود را بانکداری خرد قرار دادند و مشتریان مناسب خود را در بین اصناف و شرکت‌های مختلف انتخاب و سراغ آنها رفتند. آنها برای مشتریان خود برنامه‌ریزی‌های لازم را با تکیه بر نیازسنجی اصولی انجام دادند. ارتباط مستمر با مشتریان، ترمیم رابطه با مشتریانی که مانند گذشته در بانک فعالیت نداشتند و از همه مهم‌تر تشکیل جلسات فی مابین مدیرعامل بانک و مشتریان، از نکات با اهمیتی بود که منجر به رشد منابع در بانک دی شد. یکی از نکات جالب استقبال مشتریان از فرآیند بازاریابی کلاسیک و چهره به چهره بود. اگرچه این روزها از بازاریابی دیجیتال و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و حضور در شبکه‌های اجتماعی جهت بازاریابی خبرهای گوناگون می‌شنویم اما تجربه بانک دی نشان داد توجه به نیازهای مشتریان و رفتار محترمانه همیشه سبب جذب بخش قابل‌توجهی از جامعه هدف می‌شود. زمانی‌که فروشگاه‌های آنلاین شرکت آمازون راه‌اندازی شد خیلی‌ها تصور می‌کردند که تمامی فروشگاه‌های فعلی در آینده‌ای نه چندان دور از بین خواهند رفت اما در عمل مشاهده شد که بازار قابلیت توسعه و بزرگ‌تر شدن را دارد و هرگز فروشگاه‌های آنلاین جایگزین فروشگاه‌های فیزیکی نشدند بلکه بازار متفاوتی را ایجاد کردند. تجربه بانک دی نیز نشان داد مشتریانی که خواستار ارتباط چهره به چهره با بانک‌هاهستند همیشه وجود دارند و بانکداری دیجیتال جایگزین شعب بانک‌ها نخواهد شد.

از طرف دیگر تفکر مدیران عامل بانک‌ها، هدایت و رهبری اثربخش آنان در پیشبرد اهداف بانک‌ها نقشی انکار‌ناپذیر در رشد منابع دارد. دیدار مدیران عامل بانک‌ها با مشتریان می‌تواند سبب ورود منابع به نحو مطلوب و پایداری منابع شود.

 حضور مدیران در میدان و صرف زمان مانند همیشه پاسخگوی نیاز بازار است. از طرف دیگر صرف زمان زیاد از طرف مدیرعامل یک سازمان یا بنگاه اقتصادی سبب افزایش چندبرابری تلاش کارکنان خواهد شد. برگزاری جلسات مستمر مدیرعامل با کارکنان بازاریابی سازمان سبب افزایش اثربخشی و کارآیی کارکنان خواهد شد و انگیزه آنها را جهت دستیابی به اهداف سازمان چندبرابر خواهد کرد.

استقلال واحد بازاریابی و نگاه ویژه به این بخش از دیگر نکات با اهمیت است که بنگاه‌های اقتصادی باید سرلوحه کار خود قرار دهند. بازاریابی نقش کلیدی و اصولی در جایگاه آتی سازمان‌ها و شرکت‌ها خواهد داشت. تقسیم‌بندی صحیح بازار و هدف‌گذاری میزان نفوذ، شنیدن حرف‌های مشتریان و در نهایت حل دغدغه مشتریان، دستیابی به اهداف را محقق خواهد کرد. با نگاه به بانک دی متوجه می‌شویم که کارکنان راهبرد بازار در مجموعه‌های مشابه باید ضمن داشتن برنامه برای مشتریان، تلاش خود را چند برابر و روحیه جهادی خود را تقویت کنند.

آنها مرکز ثقل سازمان‌های خود بوده و زحمات آنها منجر به خروجی‌های مطلوب سازمان‌ها برای اقتصاد کشور خواهد شد. تغییر نگاه به مقوله بازاریابی می‌تواند سبب جذب سرمایه‌های خارجی نیز شود و کمک به تحقق شعار سال‌جاری یعنی «مهار تورم و رشد تولید»کند.