همان‌طور که در آخرین به‌‌‌روزرسانی سالانه شاخص کیفیت هوا برای زندگی (AQLI)  مشخص شده، آمار خطر آلودگی هوا برای سلامتی بسیار واضح است. این بیماری بزرگ‌ترین تهدید برای سلامت انسان است و بر امید به زندگی به اندازه مصرف سیگار تاثیر می‌‌‌گذارد و به‌‌‌طور بالقوه عمر فرد را ۲ تا ۳ سال کوتاه می‌کند. شاخص AQLI نشان می‌دهد که تصویر جهانی آلودگی، منطقه به منطقه متفاوت است که عمدتا در نتیجه فرصت‌‌‌های نابرابر برای بهبود آن است.

آتش‌‌‌سوزی‌‌‌های تابستان امسال در اروپا، کانادا و آمریکا ممکن است سرتیتر اخبار را به خود اختصاص داده باشند، اما این سطح از آلودگی واقعیت روزانه زندگی در دیگر نقاط جهان است. بر اساس این گزارش، تنها شش کشور بنگلادش، هند، پاکستان، چین، نیجریه و اندونزی، سه چهارم تاثیر آلودگی بر امید به زندگی جهانی را به خود اختصاص داده‌‌‌اند. در مجموع، کل قاره آفریقا کمتر از ۳۰۰‌هزار دلار کمک‌‌‌های بشردوستانه برای آلودگی هوا دریافت می‌کند. این در حالی است که فقط ۴/ ۱ میلیون دلار آمریکا به آسیا (به جز چین و هند) اختصاص پیدا می‌کند.

سازمان ملل می‌‌‌گوید که نیاز به مشارکت جهانی، سرمایه‌گذاری و مسوولیت مشترک برای مبارزه با آلودگی هوا هرگز تا این حد ضروری نبوده است. درختان برای بقای ما در این سیاره و مبارزه برای معکوس کردن روند بحران اقلیمی حیاتی هستند. آنها نه‌تنها به کاهش دما، حفظ سلامت خاک و کمک به حفظ حیات حیوانات کمک می‌کنند، بلکه میلیاردها تن دی اکسید کربن را نیز از جو حذف می‌کنند. برخی بنگاه‌‌‌ها با نوآوری خود، اقدام به گسترش جنگل‌‌‌ها برای نجات زمین کرده‌‌‌اند:

• آکاسیا اکو: بازگرداندن درختان به هند

آجایا مهتا، بنیان‌گذار آژانس آکاسیا اکو(Acacia Eco‌)‌، می‌‌‌گوید: تعهد ما به درختان واقعی است. ما همه راه‌حل‌‌‌ها را در اختیار نداریم، اما نقش ما روشن است: به اندازه کافی درخت می‌‌‌کاریم تا تاثیر بگذاریم. این شرکت در سراسر فضاهای شهری مانند مدارس و کارخانه‌‌‌ها درخت می‌‌‌کارد و تاکنون بیش از ۸۲۵هزار درخت در ۹۱ بوستان شهری کاشته و بیش از ۳۶۴ هکتار را در این فرآیند بازسازی کرده است. این شرکت از روش «میاواکی» که توسط دکتر آکیرا میاواکی، گیاه‌‌‌شناس ژاپنی، ابداع شده، استفاده می‌کند و شامل کاشت درختان نزدیک به هم برای جلوگیری از فرسایش خاک ناشی از آب باران است. این تکنیک در نامطلوب‌‌‌ترین شرایط خاک و آب و هوایی موفق بوده و می‌تواند به ایجاد بوستان‌‌‌های شهری با رشد سریع که در عرض دو سال خودکفا می‌‌‌شوند، کمک کند. هند متعهد شده که پوشش جنگلی خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۳۳‌درصد افزایش دهد که این رقم در حال حاضر حدود ۲۵‌درصد است.

• سوجی: ارتباط بین خیرین و توسعه‌‌‌دهندگان جنگل

سوجی(‌SUGI)  یک پلتفرم جهانی است که بین خیرین و جوامع توسعه‌‌‌دهندگان جنگل‌‌‌ها و محافظان اقیانوس‌‌‌ها، ارتباط برقرار می‌کند تا اکوسیستم‌های سراسر جهان را احیا کنند. این شرکت اولین جنگل دست‌‌‌ساز کوچک با تنوع زیستی خود را در ماه مه ۲۰۱۹ در بیروت لبنان راه‌‌‌اندازی کرد. در حال حاضر تعداد این نوع جنگل در سراسر جهان به ۱۶۰ تا رسیده است؛ از جمله در کامرون، بریتانیا، آمریکا و استرالیا. این جنگل‌‌‌های کوچک میاواکی در آب و هوای مختلف از گرمسیری مرطوب، نیمه خشک و معتدل اقیانوسی تا مدیترانه رشد می‌کنند. تا سال ۲۰۲۲، مساحت کل جنگل‌‌‌های کاشته شده ۹۳۹۰۵ مترمربع و شامل ۲۳۷۴۱۱ گیاه است. سال گذشته اندازه تک‌تک جنگل‌ها نیز با میانگین ۳/ ۶۶۱ مترمربع افزایش یافت، در حالی که این میزان بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به ۳/ ۳۹۶ مترمربع رسیده است.

•Earthwatch Europe : کاشت شبکه‌‌‌ای از جنگل‌‌‌های کوچک در بریتانیا

سه سال پیش، بنگاه خیریه Earthwatch Europe اولین جنگل کوچک متراکم با رشد سریع (روش میاواکی) بریتانیا را در ویتنی آکسفورد کاشت و از آن زمان، بیش از ۲۰۰ مورد از این واحه‌‌‌های شهری را در سراسر بریتانیا ایجاد کرده است. Earthwatch می‌‌‌گوید که مکان‌‌‌های مناسبی را در مناطق شهری شناسایی می‌کند که در آن طبیعت بیشتری موردنیاز است و سپس با جوامع محلی برای کاشت، نگهداری و نظارت بر جنگل‌‌‌ها در طول زمان مشارکت می‌کند. در سال ۲۰۲۲، ۸۰ جنگل کوچک توسط داوطلبان تحت نظارت قرار گرفتند و تقریبا ۳۵۰۰ شهروند متخصص در این کار مشارکت داشتند. این برنامه‌‌‌ها شامل شبکه ملی داوطلبان حفظ درختان و اعضای جوامع محلی، مدارس و کسب‌و‌کارها بود. این شرکت داده‌‌‌های زیست محیطی و اجتماعی را برای هر جنگلی که می‌‌‌کارد جمع‌آوری می‌کند تا به ارزیابی مزایای آنها در طول زمان و بین جنگل‌‌‌های مختلف کمک کند. Earthwatch پیش از این دریافته است که جنگل‌‌‌ها به مردم کمک می‌کنند با طبیعت ارتباط برقرار کنند و آگاهی خود را از بحران اقلیمی افزایش دهند.

• اربن ریف: مناظر زنده با چاپ سه‌‌‌بعدی

اربن ریف (Urban Reef‌)یک استارت‌آپ هلندی است که برای افزایش تنوع زیستی در شهرها، از موادی مانند میسلیوم (رشته رشدکننده قارچ)، گل و لای رودخانه‌‌‌ها، صدف‌‌‌های دریایی و خاک رس، مجسمه‌‌‌های چاپ‌شده سه‌بعدی یا مبلمان شهری تولید می‌کند. محصولات این شرکت می‌توانند آب را جذب کنند و طیف وسیعی از میکرو اقلیم‌‌‌ها را در خود جای دهند و زیستگاه‌‌‌هایی را فراهم کنند که امکان زندگی و رشد طیف گسترده‌‌‌ای از گیاهان، حشرات و حیوانات را در شهرها فراهم می‌کند. پی‌یر اوسام و مکس لاتور، از بنیان‌گذاران این شرکت می‌‌‌گویند: «ما معتقدیم که برای زندگی هماهنگ با محیط اطراف خود، باید فضای بیشتری به حیات وحش و طبیعت، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر تفکر، بدهیم. به این منظور، ما شهرها را به عنوان مناظر زنده می‌‌‌بینیم.»