راه‏‏‌اندازی بزرگ‌ترین کارخانه لاستیک تمام سیمی‏‏‌ در کردستان

محمدرضا گنجی با اشاره به اینکه ۶۰‌هزار تن از نیاز کشور به این نوع تایر از طریق واردات تامین می‌شود به قیمت‌های بالای این محصول در وضعیت کنونی بازار اشاره کرد و افزود: این نوع لاستیک با قیمتی در حدود ۴ برابر قیمت نمونه داخلی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد که مشکلات زیادی را در حوزه حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای ما ایجاد کرده و به معنی ضرورت و نیاز راه‌‌‌اندازی دو خط تولید ۳۰‌هزار تنی برای تامین نیاز داخل به این نوع تایرهاست.

به گفته وی بر اساس احساس وظیفه نسبت به ضرورت رفع کسری موجود در بازار، هم‌‌‌اکنون مجموعه رازی تولید ۱۰۰‌هزار تن لاستیک سنگین را با استفاده از امکانات شرکت «گسترش تایر رازی» در دستور کار خود قرار داده که قرار است این پروژه در منطقه محروم کردستان کلید بخورد.

گنجی با اشاره به اینکه بخش زیادی از فعالیت‌‌‌های کولبری در استان کردستان صورت می‌گیرد ادامه داد: در کنار هدف اول یعنی تامین نیاز بازار داخل و توسعه صادرات تایرهای سنگین، راه‌‌‌اندازی این خط تولید با هدف ایجاد اشتغال مناسب برای این منطقه محروم در غرب کشور بوده که در این راستا می‌تواند تا ۳‌هزار نفر نیروی انسانی را به خدمت بگیرد.

وی افزود: با راه‌‌‌اندازی این پروژه، بیش از ۵۰‌هزار تن فراتر از نیاز کشور به تایرهای سنگین تولید و راهی بازارهای جهانی و صادراتی خواهد شد. مدیر هماهنگی گروه صنعتی رازی در ادامه با اشاره به معکوس شدن فرآیند قاچاق تایر در سال‌‌‌های اخیر گفت: در گذشته تایر از مسیرهای قاچاق به کشور وارد می‌‌‌شد، اما امروز به دلیل ارزان بودن این کالا در بازار داخل در مقایسه با بازارهای منطقه، قاچاق معکوس شکل گرفته و این محصول از مسیرهای غیرقانونی همچون کولبری به بازارهای همسایه فرستاده می‌شود که با راه‌‌‌اندازی این خط تولید و استخدام کولبران در آن، امیدواریم مشکل اشتغال در بخشی از این استان محروم برطرف شود و منابع ارزشمند انسانی این منطقه به خدمت اشتغال و بهره‌‌‌وری اقتصاد این مرز و بوم درآیند.

تست‌‌‌های سختگیرانه برای تایرهای وارداتی

مدیر هماهنگی گروه صنعتی رازی با بیان اینکه در حال حاضر کشور امکانات لازم را برای تست کیفیت تایرهای وارداتی ندارد از توافق‌نامه شرکت «یزد تایر» با اداره کل استاندارد به منظور انجام تست‌‌‌های مختلف روی این قبیل تایرها در آینده نزدیک خبر داد. محمدرضا گنجی با بیان اینکه در مورد تایرهای وارداتی، در حال حاضر در مرکز تحقیقات تایر برخی تست‌‌‌ها انجام می‌‌‌شوند، اما اغلب گواهی صادر شده توسط مبدا به عنوان گواهی استاندارد پذیرفته می‌شود، افزود: واقعیت آن است که تست دقیقی در مورد تایرهای وارداتی صورت نمی‌گیرد و بنابراین خلأ این موضوع همواره احساس می‌شود. در این راستا شرکت «تدبیر تایر» به عنوان زیرمجموعه شرکت یزد تایر از مجموعه‌‌‌های بسیار خوب گروه رازی تاسیس و راه‌‌‌اندازی شد که علاوه بر پیست، سه تست اصلی لاستیک اعم از صدا، قابلیت چنگ‌‌‌زنی به زمین و مصرف بنزین را انجام می‌‌‌دهد که این سه مورد، مهم‌ترین تست‌‌‌های محصول تایر محسوب می‌‌‌شوند و به اختصار SWR نامیده می‌‌‌شوند. به گفته گنجی در حال حاضر تایرهای تولیدی در ایران دارای استاندارد بالاتری یعنی (S۲WR۲) هستند، در حالی که بخش زیادی از تایرهای وارداتی تنها استاندارد SWR را گذرانده‌‌‌اند و باید گفت شرکت‌های ایرانی از این نظر استاندارد بالاتری را نسبت به وارداتی‌‌‌ها پاس می‌‌‌کنند. وی ادامه داد: در این راستا بر اساس توافقات صورت گرفته با اداره استاندارد، با راه‌‌‌اندازی خط تست تایر شرکت تدبیر تایر، کالاهای وارداتی باید تست شوند و واردات تایرهایی که نتوانند استانداردهای مدنظر را پشت سر بگذارند متوقف خواهد شد.