در این همایش علاوه بر دعوت از نخبگان و اساتید علمی و دانشگاهی سراسر کشور، مدیران ارشد دولتی و بخش خصوصی صنعت ساختمانی کشور، مدیران عامل، معاونان فنی و مدیران شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن از سراسر کشور نیز حضور داشتند.

دستیابی به خسارت صفر در حوزه احداث  در آینده نزدیک

مدیرعامل سرمایه‌گذاری مسکن در این همایش  گفت: خسارت صفر و افزایش ایمنی ساختمان‌ها توسط دستگاه‌های مسوول در آینده نزدیک امکان‌پذیر خواهد بود.

محمدرضا جواهری‌تفتی  ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در این دوره علاوه بر ساخت و تولید انبوه مسکن، در حوزه توسعه مهندسی و کیفیت‌بخشی به صنعت ساختمان ورود کرده و این امر مهم در اولویت شرکت است.

به گفته مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن  ایمنی، کیفیت تولید، سرعت ساخت و ایفای تعهد به موقع برای تحویل واحدهای مسکونی مقاوم از جمله مسوولیت‌هایی است که در این خصوص اقدام می‌کنیم. وی گفت: خسارت صفر در حوزه ساخت‌وساز چشم‌اندازی است که درصدد هستیم تا به آن جایگاه در حوزه ساختمان دست پیدا کنیم. جواهری افزود: مبحث HSE  (ایمنی ساختمان ) از مقوله‌های مهم صنعت ساختمان در راستای حفظ منابع انسانی، محیط‌زیست و اقتصاد پروژه‌های ساختمانی است، بنابراین  توجه به مسائل مربوط به ایمنی محیط کار، سلامت و بهداشت کارکنان پروژه، موضوع مخاطرات مربوط به فعالیت‌های ساختمانی و همچنین رعایت الزامات ایمنی ساخت را ضروری می‌نماید.

مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان تضمین‌کننده ایمنی ساختمان‌ها

حامد مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی در  این همایش با اشاره به اینکه خسارت صفر در ساختمان یک تعهد جمعی است، گفت: مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان همین موضوع را مورد بررسی قرار داده و برای آن راهکار‌هایی در نظر گرفته شده که کار ویرایش و بازنگری این مبحث هم‌اکنون به اتمام رسیده و به‌زودی تصویب و ابلاغ می‌شود. مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به اینکه در حوزه ساخت‌و‌ساز مشکلاتی وجود دارد و خسارت‌های زیادی به جهت عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و موضوعات مربوط به HSE به کشور تحمیل می‌شود، تصریح کرد: انتظار داریم تا تمامی مباحث مقررات ملی ساختمان که سبب ایمنی در ساختمان از مرحله طراحی تا بهره‌برداری است به طور کامل رعایت شود.

مانی‌فر افزود: سه مبحث جدید به مباحث مقررات ملی ساختمان افزوده شده است که شامل الزامات شهرسازی در ارزیابی ساختمان‌های موجود و نظامات ترافیکی است که برخی از آنها در مرحله تصویب قرار دارد. به گفته وی همه مباحث موجود تضمین‌کننده آسایش، ایمنی و امنیت در حوزه ساخت‌و‌ساز است. مانی‌فر بخشی از مشکلات موجود در حوزه ساخت‌و‌ساز و ایمنی نامناسب در این بخش را پراکندگی کارگاه‌های ساختمانی، شرایط آب و هوایی متغیر و عدم ثبات در ترکیب عوامل اجرایی عنوان کرد و گفت: براساس آمار حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان در تمامی دنیا از سایر صنایع بیشتر است و بررسی‌های کشور حاکی از آن است که در ایران میزان خسارت ناشی از کار در صنعت ساختمان بیشتر از متوسط جهانی است. مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: راهکار‌های افزایش ایمنی در ساختمان و تضمین دستیابی به خسارت صفر شامل بهبود و تکمیل پروتکل‌های ایمنی، به‌روز کردن مقررات آگاهی‌بخشی و آموزش پیوسته، تهیه تجهیزات ایمنی و استاندارد‌های بین‌المللی، بازرسی و نظارت مستمر، فرهنگ‌سازی و تشویق کارکنان است. وی تصریح کرد: موضوع بیمه ساختمانی، بیمه کارگران ساختمانی و آگاهی‌بخشی به کارکنان این بخش از حقوق خود و تعهد کارفرما برای پرداخت حق بیمه کارگران و بیمه حوادث کاری باید اجرایی و عملیاتی شود.