ساختمان‏‏‌سازی با مصالح شیشه‏‏‌ای

در چشم‌‌‌انداز در حال تحول مدیریت زباله، بازیافت شیشه طی چند سال گذشته تحولی را تجربه کرده است. مرتب‌‌‌سازی شیشه بر اساس رنگ اغلب از نظر اقتصادی ناپایدار شده و سازندگان بطری‌‌‌های شیشه‌‌‌ای و کاربران نهایی کمتری برای مخزن شیشه‌‌‌ای طبقه‌‌‌بندی‌شده وجود دارد.

همزمان، جوامع، مصرف‌کنندگان و شهرداری‌‌‌ها به اختلاط انواع شیشه در یک جریان بازیافت متوسل شده‌‌‌اند و محصول در معرض خطر انتقال به محل دفن زباله بوده و به این ترتیب یک منبع ارزشمند هدر می‌رود.

بسیاری از اپراتورهای خصوصی و عمومی، بازیافت شیشه را بدون اجماع جامعه از برنامه‌‌‌های بازیافت حذف کرده‌‌‌اند و زباله‌‌‌های شیشه‌‌‌ای ارزشمند در درجه اول به محل دفن زباله رفته‌‌‌اند. وقتی شهروندان متوجه این موضوع می‌‌‌شوند، تماس‌‌‌های خود را با مراکز فروش مواد بازیافتی افزایش می‌دهند. جامعه و شهرداری‌‌‌ها ملزم به ارائه و پرداخت هزینه برای چنین خدماتی هستند. راه‌حل دیگر توسعه بازارهای محلی برای شن و ماسه، شیشه مخلوط و سنگدانه است.

همچنین مقدار قابل‌‌‌توجهی از شیشه‌‌‌های پسا‌صنعتی و پس از مصرف برای بازیافت وجود دارد، مانند شیشه‌‌‌های بشقاب، شیشه‌‌‌های چند‌لایه و ظروف شیشه‌‌‌ای خانگی. تلاش مستمر برای رسیدن به ضایعات صفر در بخش‌‌‌های تجاری و تولیدی، تقاضا برای بازیافت و بازارهای شیشه بازیافتی را افزایش می‌دهد.

شیوه‌‌‌های پسماند شهری پایدار

از آنجا که شهرداری‌‌‌ها رویکردهای آگاهانه محیط‌‌‌زیستی را پذیرفته‌‌‌اند، حذف شیشه از برنامه‌‌‌های بازیافت غیرقابل قبول است. با افزایش آگاهی جامعه از مزایای زیست‌‌‌محیطی بازیافت، افزایش حمایت نظارتی و افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای خدمات و محصولات سازگار با محیط‌زیست، شاهد افزایش گزینه‌‌‌های جایگزین برای بازیافت شیشه‌‌‌های مخلوط بوده‌‌‌ایم.

زباله شیشه‌‌‌ای، متشکل از بطری‌‌‌های شیشه‌‌‌ای طبقه‌‌‌بندی‌نشده، شکسته یا کامل، بشقاب شیشه‌‌‌ای، سرامیک، و مواد شکننده، هنگامی که توسط تجهیزات مناسب پردازش می‌شود به ماسه شیشه‌‌‌ای تمیز با لبه‌‌‌های گرد تبدیل می‌شود. بازارهای زیادی برای شن و ماسه شیشه‌‌‌ای تمیز و سنگدانه وجود دارد، از جمله:

 افزودنی‌‌‌های خاک، مخلوط کمپوست، احیای باتلاق

 ماسه یا سنگدانه‌‌‌های ساختمانی

 شن و ماسه فیلتر

 مالچ محوطه‌‌‌سازی، پیاده‌‌‌روی، و بهسازی مسیر اسب سواری

 محیط سندبلاست

تجهیزات و سیستم‌های خرد کردن، پودر کردن و غربالگری به طور خاص برای تمیز کردن و دسته‌‌‌بندی زباله‌‌‌های شیشه‌‌‌ای طراحی شده‌‌‌اند و ورود به این بازارها را امکان‌‌‌پذیر می‌کنند.

سیستم‌ها و تجهیزات ضروری: قدرت بازیافت شیشه‌‌‌ای کارآمد

نکته کلیدی برای شن و ماسه شیشه ایمن و تمیز، انتخاب فناوری پودر کردن با طراحی سنگین و مقاوم در برابر سایش، و یک سیستم تمیز‌‌‌کردن و غربالگری کارآمد است که شیشه را از زباله‌‌‌های دیگر جدا می‌کند. این سیستم باید برای شیشه‌‌‌های مخلوط‌شده با سایر مواد غیر‌شیشه‌‌‌ای مناسب باشد. به دنبال ضربه‌‌‌گیرهای انعطاف‌‌‌پذیر باشید که به‌‌‌طور انتخابی شیشه یا سایر مواد شکننده را خرد کرده و اجزای غیر‌شیشه‌‌‌ای را از بین می‌‌‌برند. برای شهرداری‌ها و شرکت‌های خصوصی، در نظر گرفتن یک سیستم بازیافت شیشه پایدار و درک سیستم‌ها و تجهیزات ضروری بسیار مهم است.

سوالاتی که باید به آنها پاسخ داده شود: دستگاه چند تن در ساعت پردازش می‌کند و کاربرد نهایی محصول چیست؟

سیستم‌های طراحی‌‌‌شده جریان یکپارچه فرآیند بازیافت را تضمین کرده، زمان خرابی را به حداقل می‌‌‌رسانند و موجب افزایش بهره‌‌‌وری می‌شوند. در نتیجه از یک مرکز بازیافت موفق اطمینان می‌دهند.

بازیافت شیشه؛ عواملی که باید در نظر گرفته شوند

تصمیم برای ترکیب یک سیستم بازیافت شیشه زباله در یک تاسیسات، چندوجهی است و نیازمند بررسی دقیق چند عامل کلیدی است. اولین مرحله شامل ارزیابی چگونگی خروج شیشه از جریان زباله و ورود به جریان بازیافت است. زباله‌‌‌های شیشه‌‌‌ای مصرفی، همراه با زباله‌‌‌های شیشه‌‌‌ای صنعتی، همه را می‌توان از محل دفن زباله منحرف و به شن و ماسه مفید تبدیل کرد. اگر ضایعات شیشه بخش قابل‌‌‌توجهی از جریان زباله و هزینه‌‌‌های مربوط به دفن زباله را تشکیل می‌دهند، آن‌‌‌گاه قابلیت حیات یک سیستم بازیافت آشکارتر می‌شود.

حمایت نظارتی نیز نقش حیاتی ایفا می‌کند، زیرا سیاست‌‌‌ها و مشوق‌‌‌های دولتی می‌توانند امکان‌‌‌سنجی اقتصادی چنین سرمایه‌گذاری‌‌‌هایی را افزایش دهند. عوامل اقتصادی، از جمله در دسترس بودن بازارهای نهایی برای ماسه یا مصالح شیشه‌‌‌ای بازیافتی، باید برای اطمینان از پایداری تلاش ارزیابی شوند. تجزیه و تحلیل سرمایه اولیه موردنیاز، هزینه‌‌‌های عملیاتی و بازده سرمایه‌گذاری بالقوه ضروری است.

راه‌اندازی کسب و کار بازیافت شیشه: مواردی که باید در نظر بگیرید

اگر بخواهید یک عملیات بازیافت شیشه را شروع کنید یا به ارائه راه‌‌‌حلی برای بازیافت شیشه در جامعه خود کمک کنید، موارد زیر را باید در نظر بگیرید:

 فناوری: قطعاتی مانند سنگ‌شکن‌‌‌ها، پودرکننده‌‌‌ها، صفحه‌‌‌های ترومل، نوار نقاله‌‌‌ها و قیف‌‌‌ها را می‌توان برای ساخت سیستم‌های متناسب با پارامترهای عملیاتی مهندسی کرد. بهترین ماشین‌‌‌ها یک محصول نهایی متشکل از کولت خرد‌شده یا ماسه شیشه‌‌‌ای و سنگدانه‌‌‌هایی با لبه‌‌‌های گرد ایجاد می‌کنند.

 تامین مالی: آیا می‌توانید از حمایت جامعه و تامین بودجه لازم برخوردار شوید؟ کمک‌‌‌های خصوصی؟ کمک‌‌‌های مالی؟ وام؟ سرمایه‌گذاران؟ به دنبال گزینه‌‌‌های لیزینگ باشید. در یک سیستم بازیافت موجود یا جدید ادغام شوید.

 منابع شیشه: چه مقدار شیشه، چه نوع و چگونه به محل بازیافت شما می‌‌‌رسد؟ هزینه ارائه خدمات یا مدل رایگان در محل بازیافت شما را در نظر بگیرید.

 چه مقدار شیشه زباله در دسترس است؟: چه برنامه‌‌‌های بازیافتی در حال حاضر وجود دارد؟ آیا می‌توان برنامه‌‌‌های جداسازی و جمع‌‌‌آوری را برای مصرف‌کنندگان، رستوران‌‌‌ها، مشاغل و... تنظیم کرد؟ چه کسی این برنامه‌‌‌ها را تنظیم می‌کند و خدمات (با پرداخت هزینه) برای قرار دادن ظروف شیشه‌‌‌ای و آوردن آنها به مرکز بازیافت ارائه می‌دهد؟ مصرف‌کنندگان در صورتی که ببینند چه چیزی در حال تولید است، مایلند هزینه‌‌‌ای برای فرآوری شیشه بپردازند. اگر بتوانند یک کیسه شن شیشه‌‌‌ای برای باغ خود به خانه ببرند، بازار چرخشی و ارزش تولید شده را می‌‌‌بینند.

 انواع شیشه قابل‌‌‌پذیرش: شامل انواع بطری، بشقاب شیشه‌‌‌ای، شیشه مخلوط رنگ (MRF Glass) و سرامیک است. به دنبال سیستم‌هایی باشید که انواع شیشه‌‌‌ها را بدون نیاز به مرتب‌‌‌سازی یا پیش‌تمیز‌‌‌کردن پردازش می‌کنند. شیشه ممکن است حاوی باقی‌مانده‌‌‌های غیر‌شیشه‌‌‌ای، برچسب‌‌‌ها، رویه‌‌‌ها و کلاهک‌‌‌های پلاستیکی یا فلزی باشد.

 مکان: کجا می‌توانید محل دستگاه بازیافت را پیدا کنید؟ آیا مجوزی لازم است؟ آیا جمع‌‌‌آوری شیشه توسط افراد و مشاغل برای شما در دسترس و راحت است؟

 اندازه سیستم: محدوده اندازه سیستم‌ها از ۱.۲ تا ۲۰ تن در ساعت متغیر است. اندازه دستگاه بستگی به این دارد که منبع تغذیه شما چه اندازه است.

 سایر ملاحظات: به برق سه فاز، یک پناهگاه برای انداختن شیشه، و یک لودر برای جابه‌جایی و تعدادی تجهیزات و ماشین‌‌‌آلات دیگر نیاز دارید.

ماشین‌‌‌هایی که به خوبی مهندسی شده‌‌‌اند، سروصدای زیادی ندارند. شیشه‌‌‌ای که در پناهگاه رسوب می‌کند، بلندترین صدای متناوب است. گرد و غبار را می‌توان با سیستم مه‌پاش کنترل کرد. گرد و غبار شیشه سیلیس کریستالی نیست و به سلامتی شما آسیب نمی‌‌‌رساند.

بازیافت شیشه؛ یک راه‌‌‌حل چرخشی

بازیافت ضایعات شیشه و بازارهای مصرف نهایی برای شن و ماسه و مصالح شیشه‌‌‌ای بازیافتی، جزء جدایی‌‌‌ناپذیر و هیجان‌‌‌انگیز برنامه جامع مدیریت زباله است. شیشه با شن و ماسه آغاز می‌شود و شیشه‌‌‌های ضایعاتی که برای ساختن بطری‌‌‌های جدید استفاده می‌‌‌شوند یا برای مصرف نهایی به شن و ماسه تمیز تبدیل می‌‌‌شوند، یک روند چرخشی است. شن و ماسه شیشه‌‌‌ای تمیز که دارای تیزی نیست و در اندازه و درجه‌‌‌بندی صحیح برای مصارف نهایی آماده شده است، محصولی است که همه به نوعی به آن مرتبط هستند. در نتیجه می‌تواند در موارد زیادی مورد استفاده قرار گیرد.