به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: این مسیر ریلی بخشی از کریدور ریلی مرکز به غرب کشور است. حدفاصل همدان-سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر است. این پروژه به صورت مسیر ریلی تهران-همدان-سنندج-باشماق خواهد بود و قرار است در ادامه تهران را به مرز باشماق و به مسیر ریلی کشور عراق متصل کند. ادامه این مسیر برای اتصال به مرز باشماق در دست پیگری است. این مسیر ریلی با هدف حمل بار احداث شده و حمل مسافر در اولویت بعدی قرار دارد.

خیرالله خادمی درباره اعتبارات هزینه‌شده برای این مسیر ریلی گفت: برای احداث این پروژه حدود ۳۴۰۰میلیارد تومان از منابع دولتی هزینه شده و ارزش روز آن ۱۵‌هزار میلیارد تومان است. وی تاکید کرد: این مسیر هموار بوده و نیاز به تونل نداشت، اما برای ایمن‌سازی مسیر حدود ۴۵تقاطع غیر‌مسطح در این مسیر ریلی احداث شده است. حتی در مسیرهای خاکی نیز پل زده شده است که یکی از ویژگی‌های این پروژه بوده و تلاقی هم‌سطح وجود ندارد. حدود ۳۰پل بزرگ احداث و مسیر ایمن شده است. همچنین بیش از ۱۳‌هزار مترمربع زیربناهای ساختمان‌های احداث‌شده در این مسیر ریلی است که با امکانات مجهز احداث شده است.

خادمی، ضمن تشریح مسیر ریلی موجود و در دست احداث در کشور گفت: در کشور نزدیک به ۱۴‌هزار کیلومتر مسیر ریلی داریم که تردد روی آنها صورت می‌گیرد. همچنین به میزان حدود ۳۳۰۰کلیومتر مسیر ریلی در حال احداث داریم. در ابتدای دولت سیزدهم قرار شد روی پروژه‌های ریلی در حال ساخت اولویت‌بندی شود، به همین دلیل امسال و سال گذشته تعدادی را در اولویت گذاشتیم. وی افزود: در همین راستا در سال گذشته زاهدان-خاش به طول ۱۵۵کیلومتر به بهره‌برداری رسید. در سال‌جاری نیز حدود ۴۰۷کیلومتر مسیر ریلی جدید در قالب ۴پروژه در حال احداث و تکمیل است. در همین زمینه مسیر ریلی بستان‌آباد-تبریز در ابتدای سال به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با تشریح مسیرهای در حال احداث گفت: تا پایان سال دو پروژه دیگر افتتاح خواهد شد. یکی از این مسیرها مسیر ریلی رشت-کاسپین و مسیر ریلی دیگر اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی است که ۱۷۵کیلومتر طول دارد و ۳۷کیلومتر آن پل و تونل است. وی تاکید کرد: با این حساب با احداث ۴۰۷کیلومتر به میزان دوبرابر سالانه ریل احداث شده است. این در حالی است که متوسط احداث ریل ۱۹۹کیلومتر بوده است. در کنار این، سه مرکز استان (آذربایجان‌شرقی، اردبیل و کردستان) به شبکه ریلی متصل خواهد شد که ۳۷۵۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که حدود ۲هزار میلیارد تومان آن تامین شده است.