در ابتدای این نشست رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گزارشی از عملکرد این صندوق در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در حوزه ICT ارائه کرد. همچنین در این نشست زمینه‌‌‌های همکاری و هم‌‌‌افزایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و استفاده از منابع مالی این وزارتخانه و صندوق نوآوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان فعال در حوزه ICT بررسی شد. عیسی زارع‌‌‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو هیات امنای صندوق نوآوری ضمن تشکر از رویکرد جدید و خلاقانه هیات عامل جدید صندوق نوآوری و شکوفایی که منجر به افزایش حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان شده است، گفت: یکی از جهت‌‌‌گیری‌‌‌های اساسی دولت سیزدهم حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان است که این حمایت را در عمل و از طریق تامین مالی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی شاهد هستیم و این حمایت و ارائه تسهیلات در دو سال گذشته، بر اساس آمارهای موجود به ‌‌‌اندازه کل دو دولت گذشته است.

وی با اشاره به اینکه تاکید دولت و شخص رئیس‌‌‌جمهور بر حمایت‌‌‌های حداکثری از اقتصاد دانش‌‌‌بنیان است، گفت: به هر طریق دولت با بضاعتی که داشته تلاش کرده است منابع مالی و غیرمالی مختلف را به خدمت توسعه اکوسیستم بیاورد و صندوق نوآوری هم تمام تلاش خود را کرده است که خود را با این شرایط تطبیق دهد. این اقدامات منجر به حمایت بیشتر، در سطوح مختلف از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان شده است. زارع‌‌‌پور با اشاره به حمایت‌‌‌های دولت سیزدهم از محصولات تولیدی شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان تاکید کرد: از سال گذشته همه دستگاه‌‌‌های اجرایی مکلف به استفاده حداکثری از محصولات دانش‌‌‌بنیان داخلی شده‌‌‌اند و رویکرد این است که با افزایش حمایت‌‌‌ها، خدمات فناورانه به مردم برسد.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی خود را با رویکردها و جهت‌‌‌گیری‌‌‌های دولت در حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان تطبیق داده است. بر اساس اعلام صندوق نوآوری، ۳۰‌درصد و بر اساس اعتقاد ما ۵۰‌درصد شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعال هستند که در این حوزه نیز خلاقیت، نوآوری و سرمایه انسانی حرف نخست را می‌‌‌زند و می‌تواند خیلی زود ارزش‌‌‌افزوده ایجاد کند. زارع‌‌‌پور تصریح کرد: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مزیت نسبی زیادی دارد. ما نیز در وزارتخانه کنار صندوق نوآوری هستیم. فارغ از اینکه وزارت ارتباطات، عضوی از هیات امنای صندوق نوآوری است، ما نیز در وزارتخانه انگیزه گسترش همکاری با صندوق نوآوری را داریم. این همکاری ظرفیتی بی‌‌‌نظیر برای توسعه اکوسیستم دانش‌‌‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ضروری است سازوکار ویژه‌‌‌ای برای همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق نوآفرین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود. حتی (درصورت امکان) یک کمیته مشترک دائمی تشکیل شود تا بتوان به‌‌‌صورت مداوم و منظم وضعیت حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کرد. وی افزود: دو طرف ظرفیت‌‌‌های خوبی دارند و اگر سازوکارهای اجرایی طراحی شود، حتما موضوع حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطاعات دچار تحول خواهد شد به‌‌‌خصوص که بر اساس برنامه هفتم توسعه تکالیف زیادی برای دستگاه‌‌‌های دولتی ایجاد شده است که باید حداکثر استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌‌‌های جدید را در جهت هوشمند‌سازی داشته باشند؛ این تکالیف نیز جز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان محقق نخواهد شد.

زارع‌پور ادامه داد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی، مکلف به تامین زیرساخت‌‌‌ها هم در بخش ارتباطی، هم در بخش پردازشی و هم در بخش تجهیزاتی شده است. بر این اساس ضروری است که صندوق نوآوری و شکوفایی نگاه ویژه‌‌‌ای به این حوزه داشته باشد. وی تصریح کرد: اکنون در چارچوب این تکلیف قانونی، وزارت ارتباطات و فناوری پروژه راهبردی و کلیدی فیبر نوری منازل و کسب و کارها را تعریف کرده است تا بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید ۲۰ میلیون «اتصال» به فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها ایجاد شود؛ این در حالی است که ما در ابتدا ۲۰ میلیون «پوشش» را تا پایان دولت سیزدهم هدف‌‌‌گذاری کرده بودیم؛ بنابراین این پروژه یک بازار بزرگ برای تولید و اشتغال ایجاد می‌‌‌کند که اگر منابع صندوق نوآوری و شکوفایی هم کنار آن قرار گیرد می‌تواند باعث شتاب‌‌‌بخشی به این پروژه شود.

وزیر ارتباطات با ابراز خشنودی از ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به موضوع حمایت از کسب و کارهای حوزه فضایی گفت: توسعه صنعت فضایی از جمله نیازهای کشور است. اعتقاد داریم که بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان خیلی زودتر از این باید به این حوزه ورود می‌‌‌کردند؛ زیرا در این حوزه نیز نوآوری و خلاقیت حرف نخست را می‌‌‌زند و باید در این رابطه از ظرفیت دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها نهایت استفاده را بکنیم. زارع‌‌‌پور با اشاره به اینکه ظرفیت همکاری میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و صندوق نوآوری و شکوفایی بسیار زیاد است و باید کارهای بزرگی با هم انجام دهیم، گفت: تسریع در تدوین چارچوب همکاری با موضوعات مشخص در دستور کار دو مجموعه قرار گیرد تا متناسب با آن اقدامات اجرایی صورت پذیرد.

حمایت ۷‌هزار میلیارد تومانی صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه ICT

دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست با بیان اینکه ما در صندوق نوآوری رویکرد فعالانه‌‌‌ای برای خود تعریف کردیم که براساس اولویت دستگاه‌‌‌های اجرایی و نیازهای کشور بتوانیم حمایت‌‌‌های خود را از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان هدفمند کنیم، گفت: در این میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از وزارتخانه‌‌‌های مهم و زیرساختی نقشی بسیار پررنگ در رویکرد جدید صندوق دارد.وی با تاکید بر اینکه نقطه قوت دولت سیزدهم، حمایت همه‌‌‌جانبه از زیست‌‌‌بوم دانش‌‌‌بنیان است، گفت: با توجه به هم‌‌‌افزایی که در دولت ایجاد شده، باید از این ظرفیت استفاده کنیم. ما به دنبال یک هدف هستیم و آن این است که از همگرایی موجود در دولت، برای حمایت از زیست‌‌‌بوم دانش‌‌‌بنیان استفاده کنیم. اکنون همه اجزای دولت پای کار توسعه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان آمده‌‌‌اند و ما نیز به دنبال این هستیم که همکاری‌‌‌ها را به شکل نظام‌‌‌مند ایجاد و از پراکندگی و کار جزیره‌‌‌ای عبور کنیم. این‌‌‌ اقدامات اگر هم‌‌‌افزا شوند سرعت رشدمان بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با بیان اینکه امروز تعداد شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان فعال در کشور به بیش از ۹۲۲۰ شرکت دانش‌‌‌بنیان رسیده که ۲۶۶‌هزار نفر در آنها مشغول به فعالیت هستند، گفت: در این میان صندوق نوآوری ۷۹ خدمت شامل ۲۰ نوع خدمت تسهیلات، هفت نوع ضمانت‌‌‌نامه، هشت مدل سرمایه‌گذاری و ۴۴ خدمت بلاعوض توانمندسازی به این شرکت‌ها اعطا می‌‌‌کند. به گفته خیاطیان، صندوق نوآوری از ابتدای تاسیس تاکنون ۴۶‌هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده است که از این مقدار بیش از ۲۵‌هزار میلیارد تومان تسهیلات و بالغ بر ۱۳‌هزار میلیارد تومان ضمانت‌‌‌نامه بوده است.  وی افزود: از این میزان خدمات مالی، ۷‌هزار میلیارد تومان با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری توسط صندوق نوآوری و سایر سرمایه‌‌‌گذاران بخش خصوصی برای زیست‌‌‌بوم نوآوری جذب شده است. ۱۸۶ میلیارد تومان هم در قالب خدمت بلاعوض توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان ارائه شده که این اعداد با همکاری شبکه بانکی کشور و بازار سرمایه در اختیار شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان قرار گرفته است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در سال‌‌‌های گذشته صندوق توانست زبان و ادبیات مشترکی با شبکه بانکی ایجاد کند. از سوی دیگر در این‌‌‌ سال‌ها شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان یکی از خوش‌‌‌نام‌‌‌ترین مشتریان شبکه‌‌‌ بانکی بوده‌‌‌اند به طوری که امروز بدهی شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان به شبکه بانکی کشور مطابق گفته مدیران این شبکه، نزدیک به صفر است.