این سازمان متشکل از سی‌‌‌و‌‌‌پنج سازمان جهانی از جمله قطب جنوب، شورای تجارت‌‌‌جهانی برای توسعه پایدار، مشارکت ‌‌‌جهانی اقدام پلاستیکی و بنیاد‌‌‌جهانی طبیعت است. این ائتلاف در‌‌‌حال توسعه روش جدیدی است که با آن می‌تواند ارزیابی‌‌‌های ردپای پلاستیک را انجام دهد و در عین‌‌‌حال با چارچوب فعلی ارزیابی و کاهش ردپای کربن با هدف کمک به سازمان‌های جهانی در سنجش دقیق ردپای پلاستیکی خود، یا تاثیر استفاده از پلاستیک بر محیط‌‌‌زیست همسو می‌شود. این روش، نشت پلاستیک را برای پلاستیک‌های ماکرو و میکرو ارزیابی می‌کند و با ارزیابی اثربخشی راه‌‌‌حل‌‌‌های پیشنهادی، کاهش پلاستیک را ممکن می‌‌‌سازد. این پروتکل با همکاری کمیته‌‌‌ای متشکل از کارشناسان و دانشگاهیان توسعه‌یافته و با پروتکل گازهای گلخانه‌‌‌ای مقایسه شده است که معمولا توسط سازمان‌ها، دولت‌‌‌ها و سازمان‌های غیردولتی برای پاسخگویی به انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای استفاده می‌شود. این روش با هدف برآوردن الزامات پیش‌‌‌نویس صفر برنامه محیط‌‌‌زیست ملل‌‌‌ متحد، با اطمینان از افشای اجباری کسب و کارها، از جمله بخش مالی، در مورد فعالیت‌‌‌ها و جریان‌‌‌های مالی مربوط به آلودگی پلاستیک و شیوه‌‌‌های مالی پایدار مرتبط از همه منابع است. گزینه پیشنهادی دیگر این است که یک «هیات حاکمه» مسوول گزارش‌‌‌دهی شود. این سازمان اثربخشی این ابزار را ارزیابی می‌کند و در مورد زمان‌بندی و قالب گزارش‌‌‌دهی که باید توسط طرف‌‌‌ها دنبال شود، با در نظر گرفتن مطلوبیت هماهنگی گزارش‌‌‌دهی با اسناد و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط، تصمیم می‌گیرد.

با این حال، شبکه ردپای پلاستیک برای ادغام افشای اجباری و متمرکز‌‌‌کردن آن از طریق معاهده پیشنهادی سازمان ملل، با استفاده از ردپای پلاستیکی برای استانداردسازی اطلاعات افشا شده، اعمال قدرت می‌کند. بیانیه چشم‌‌‌انداز، دیدگاه خود را در مورد تعیین اهداف بلندپروازانه آلودگی پلاستیک مطابق با معاهده سازمان ملل‌‌‌متحد و تخصص علمی بیشتر توسعه می‌دهد. سارا پرارد، مدیرعامل شرکت(EA (Earth Action، گفت: اگر می‌‌‌خواهیم جریان آلودگی پلاستیک را تغییر دهیم، هم صنعت و هم دولت باید به‌‌‌طور کامل به ردپای پلاستیکی خود بپردازند. این روش برای اطمینان از اینکه شرکت‌ها برای درک نشت پلاستیک در زنجیره‌‌‌های تامین خود و اقدام عملی قدرت دارند، راهنمایی‌‌‌هایی ارائه می‌کند. اکنون می‌توان از نمایندگان حاضر در مذاکرات در نایروبی درخواست کرد که هنگام استاندارد‌‌‌کردن اندازه‌‌‌گیری‌‌‌های ردپای‌‌‌کربن، آنچه را که موثر بوده است، مورد توجه قرار دهند و اطمینان حاصل کنند که کاهش واقعی و پایدار آلودگی پلاستیک انجام می‌شود، در حالی که از انتقال به مدل‌‌‌های چرخشی برای استفاده جهانی پلاستیک حمایت می‌کنند.

این امر با کمک به ارائه یک چارچوب جهانی می‌تواند با آلودگی پلاستیکی در هر مرحله از چرخه‌‌‌حیات خود مقابله و جهان را از بحران فعلی پلاستیک، دور کند.جان دانکن، رهبر ابتکار جهانی در برنامه محیط‌‌‌زیست ملل‌‌‌متحد، ادامه داد: در بحبوحه بحران آلودگی پلاستیک، هم صنعت و هم اقدامات دولت باید تسریع شود. برای اینکه این تغییر با سرعت موردنیاز اتفاق بیفتد، اقدامات پاسخگویی قوی شرکتی و اهداف جهانی مبتنی بر اندازه‌‌‌گیری هماهنگ و شفاف ضروری است. معاهده جهانی پلاستیک فرصتی است که یک بار در زندگی برای ایجاد توافق بر روی این عناصر وجود دارد. الیور تانکوری، دستیار مدیر سلامت اقیانوس، افزود: ساخت یک چارچوب قوی، منسجم و معتبر برای گزارش‌‌‌دهی شرکتی، همان‌طور که در چند دهه تجربه، در این فضا آموخته است، به کار قابل‌‌‌توجهی نیاز دارد. سلامت اقیانوس به شبکه ردپای پلاستیک به دلیل تلاش‌‌‌های مشترکش برای ایجاد روشی برای محاسبه ردپای پلاستیک و شناسایی عناصر کلیدی برای چارچوب پاسخگویی شرکت، که هر دو برای اجرا و نظارت بر یک معاهده جهانی پلاستیک موثر هستند، تبریک می‌‌‌گوید.  در اخبار مشابه، پلاستیک اروپا و اعضای آن از نقشه راه «انتقال پلاستیک» برای پیگیری انتشار صفر‌‌‌خالص، چرخش و مصرف مواد‌‌‌پایدار در صنعت پلاستیک اروپا حمایت کرده‌‌‌اند. رایلی مک‌‌‌کورمک، رئیس و مدیرعامل دیجی‌‌‌مارک، همچنین مذاکره‌‌‌کنندگان را تشویق کرده است که از این فرصت تاریخی استفاده کنند و زبانی را اتخاذ کنند که نیاز به علامت‌‌‌گذاری دیجیتالی بسته‌‌‌بندی‌‌‌های پلاستیکی در پیمان جهانی پلاستیک دارد.