کارگران صنعت لباس، دیگر ارزان کار نمی‌‌‌کنند

ارتش کارکنانی که برای برندهای غربی لباس تولید می‌کنند - و در میان کارگران کارخانه‌‌‌ای کمترین دستمزد را در جهان دریافت می‌کنند – اعتراضات خود را برای دریافت دستمزد بیشتر شروع کرده‌‌‌اند و این نشانه‌‌‌ای است که می‌‌‌گوید عصر نیروی کار فوق ارزان و لباس‌‌‌های فوق‌‌‌ ارزان که سال‌هاست خیلی از شرکت‌ها روی آن حساب کرده‌‌‌اند، رو به اتمام است. کارگران تولیدکننده لباس در بنگلادش، فقط روزی ۳ دلار دستمزد می‌‌‌گیرند که ماهانه حدود ۷۵ دلار می‌شود. در روزهای اخیر، ده‌‌‌ها‌هزار نفر از این کارگران، دست از کار کشیده‌‌‌‌‌‌اند و خواهان این هستند که حداقل دستمزدشان تقریبا سه برابر این میزان شود.

اعتراضات به شکل دومینووار گسترش یافته، به‌‌‌طوری که حدود ۳۰۰کارخانه در این منطقه عملیاتشان متوقف شده است. یکی از این کارگران به اسم حمیم شیکدر که به اعتراضات پیوسته، می‌‌‌گوید دستمزد ماهی ۱۲۵ دلار که با ۵۰ ساعت اضافه کار دریافت می‌کند، خرج شهریه مدرسه پسرش و کمی خواربار که همواره در حال گران شدن است می‌شود و دیگر پولی بابت هزینه بیماری و... باقی نمی‌‌‌ماند.  غول‌‌‌های مد و لباس جهانی مثل‌H&M، گپ و ایندیتکس که شرکت مادر برند زاراست، از این اعتراضات حمایت کرده‌‌‌اند.

 

بالاترین عملکرد مالی برای شرکت‌هایی با بالاترین توازن جنسیتی

تحقیقات شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی «بلک‌‌‌راک» نشان می‌دهد بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ شرکت‌هایی که توازن جنسیتی در آنها بهتر رعایت شده، نسبت به همتایانی که این توازن را ندارند، ۲ واحد‌درصد عملکرد سالانه بهتری را به ثبت رسانده‌‌‌اند.  این بازدهی بالاتر دارایی در کشورها و بخش‌‌‌های مختلف مشاهده شده و به‌‌‌ویژه در مورد شرکت‌هایی صدق می‌کند که برابری جنسیتی در مشاغل درآمدزا و مهندسی بیشتر بوده است.  پیش از این هم، محققان ارتباطاتی بین برابری جنسیتی و عملکرد را ثبت کرده‌‌‌اند، اما این مطالعه جهانی که حدود ۱۲۵۰ شرکت بزرگ را بررسی کرده، یکی از بزرگ‌ترین تحقیقاتی بوده که تاکنون انجام شده است.

میانگین بازدهی دارایی سالانه شرکت‌هایی که توازن جنسیتی را رعایت کرده‌‌‌اند، ۷.۷‌درصد بوده، در حالی که این رقم برای شرکت‌هایی که بیشتر نیروی کار آنها را مردان تشکیل می‌دهند، ۵.۶‌درصد و برای شرکت‌هایی که بیشتر نیروی کار آنها را زنان تشکیل می‌دهند، ۶.۱‌درصد است.  ساندرا لاوسون، مدیر بلک‌‌‌راک که هدایت این تحقیق را بر عهده داشته، می‌‌‌گوید: «سرمایه انسانی در عملکرد سرمایه‌گذاری مالی بسیار اهمیت دارد و این تحقیق یک رابطه متقابل قدرتمند را نشان می‌دهد.»